نظرخواهی

آیا ازعملکرد مهدی روشنفکر در توسعه شهرستان های بویراحمد، دنا و مارگون راضی هستید؟

تازه های سایت

18. آذر 1392 - 10:13
طرح جایگزین مسکن مهر، تذکر 50 نماینده به ظریف، ارائه به موقع لایحه بودجه 93 کشور پس از 5 سال، عصبانیت وزیر اقتصاد از نمایندگان مجلس و اعلام استعفای شفاهی وی، ورود کرزی به ایران و همچنین بازدید کارشناسان آژانس از تاسیسات اراک از مهم‌ترین خبرهای 24 ساعت گذشته بوده است.

به گزارش چهار فصل به نقل از شبکه اطلاع رسانی دانا، طرح جایگزین مسکن مهر، تذکر 50 نماینده به ظریف، ارائه به موقع لایحه بودجه 93 کشور پس از 5 سال، عصبانیت وزیر اقتصاد از نمایندگان مجلس و اعلام استعفای شفاهی وی، ورود کرزی به ایران و همچنین بازدید کارشناسان آژانس از تاسیسات اراک از مهم‌ترین خبرهای امروز 17 آذر 1392 بوده است.

روحانی در صحن علنی مجلس: طرح‌های جایگزین برای تامین مسکن مردم را اجرا می‌کنیم
 
حسن روحانی رییس جمهور که برای تقدیم لایحه بودجه کل کشور در سال 93 در صحن علنی مجلس حضور یافت، در نطق خود پیش از تقدیم بودجه گفت: برای من مایه کمال خوشبختی است که با توکل بر خدا و مطابق با اصل 52 قانون اساسی لایحه بودجه کل کشور را در سال 1393 به عنوان اولین بودجه دولت یازدهم در موعد مقرر قانونی و در راستای وعده انتخاباتی‌ام به مردم تقدیم مجلس می‌کنم.
 
وی با اشاره به اهمیت نطق بودجه به عنوان مقدمه‌ای توضیحی پیش از بررسی لایحه بودجه توسط نمایندگان، اظهار داشت: این نطق به دو دلیل برای مردم، فعالان اقتصادی و افکار عمومی اهمیت دارد؛ دلیل اول اینکه بودجه در بردارنده اطلاعات مفیدی درباره چگونگی عرضه خدمات عمومی و ایجاد زیرساخت‌هاست.
 
رئیس‌جمهور ادامه داد: همه آنهایی که از فعالیت‌های دولت تاثیر می‌گیرند از طریق آشنا شدن با جهت‌گیری تخصیص منابع برآوردی از نتایج مترتب بر خود را به دست می‌آورند.
 
مهمترین محورهای سخنان حجت‌الاسلام روحانی، رئیس جمهوری اسلامی ایران در نطق ارائه لایحه بودجه 93 در صحن علنی مجلس بدین شرح است:
 
-به عنوان اولین بودجه دولت یازدهم در موعد مقرر قانونی و در راستای برنامه ای که در زمان انتخابات با مردم شریف ایران در میان گذاشتم تقدیم مجلس شورای اسلامی می نمایم.
 
-اشتغال مهمترین مسأله اقتصاد کشور و رکود تورمی مهمترین مسأله کنونی اقتصاد ایران است؛ جمع رکود و تورم در دوسال اخیر بی نظیر بوده است.
 
-عوامل ایجاد رکود؛ یک: ضعف مفرط بودجه عمومی در ارائه خدمات عمومی به ویژه در بخش سرمایه‌گذاری و دو: تحریم‌های‌ ظالمانه. عوامل تشدید رکود؛ وابستگی به واردات، محیط نامناسب کسب و کار، افزایش هزینه های تولید، مشکلات نظام بانکی، اجرای نامناسب سیاستهای اصل 44.
 
-تولید ناخالص ملی سرانه در سال گذشته بیش از 6 درصد کاهش پیدا کرد.
 
-تورم به عنوان دومین تورم تاریخی اقتصاد ایران آهنگی لجام گسیخته داشت. تورم 44 درصدی پدیده تلخی در آغاز شیرین شروع کار دولت بود.
 
-ضعف‌های مهم اجرای طرح هدفمندی یارانه ها؛ عدم توجه به تفکیک خانوارها، پرداخت یارانه به میزان 1.7 برابر مقدار وصول شده از طریق فروش انرژی ، عدم توجه به بنگاه های اقتصادی، نادیده گرفتن اثرات این طرح در اقتصاد کلان است. (در این مقام مجازی به جز پیاله مگیر/ در این سراچه ی بازی، به غیر "عشق" مباز)
 
-مهمترین عناوین مرتبط با ظرفیت‌های کشور برای برون رفت از وضع موجود اقتصادی؛ "سرمایه‌ها و زیرساخت‌های موجود، شرایط مناسب ترانزیتی، توان پیمانکاری فنی و مهندسی، تنوع اقلیمی، ذخایر معدنی غنی، وجود ذخایر عظیم نفت و گاز، نیروی انسانی جوان و تحصیلکرده، وجود ظرفیت‌های مناسب برای پژوهشهای علمی و جاذبه‌های غنی گردشگری است.
 
-از تدابیر کاهش تورم؛ 1- بودجه از تعمیق کننده تورم به تحریک کننده رشد اقتصادی تغییر جهت دهد؛ تلاش کردیم منابع بودجه عمومی افزایش پیدا کند، افزایش درآمدهای مالیات و نفت را در دستور کار قرار دادیم و حجم بودجه عمومی به 195هزار میلیارد رسیده است.
 
-استفاده از تسهیلات مالی خارجی(فاینانس ارزی) از اولویت‌های مهم ما بوده است. اقدامات بانکی برای 16میلیارد دلار نهایی شده و فعالیت برای 6میلیارد دیگر نیز در دست اقدام است.
 
-با آرامش ایجاد شده در کشور پس از انتخابات و به نتیجه رسیدن مذاکرات هسته‌ای، سوداگری در بازار مسکن و ارز جای خود را به سرمایه‌گذاری در تولید داده است.
 
-تورم سال آینده را کاهش می‌دهیم. روند نزول نرخ تورم ماهانه و تورم نقطه به نقطه را میتوان یکی از دستاوردهای دولت در 100 روز اول تلقی کرد/ تورم نقطه به نقطه نسبت به روز شروع دولت 13 واحد کاهش پیدا کرده استنت و تورم ماهانه از 3.4 درصد به 1 درصد رسیده در آبان رسیده است. تورم ماهانه مواد غذایی نسبت به ماه گذشته به صفر رسییده است و این دستاوردی قابل ملاحظه است.
 
-افتتاح چهار فاز از پارس جنوبی، توسعه فناوری اطلاعات، حمایت موثر از شرکت‌های دانش بنیان، کاهش اتکای شرکت‌های عمومی به بودجه، کاهش موانع اداری کارآفرینان و بهبود محیط کسب و کار از اولویت برنامه‌های ما است. دولت از طریق برنامه‌های خود در سال آینده تورم را کاهش خواهد داد.
 
-یکی از مشکلات ما رکود بخش مسکن است؛ این بخش می‌تواند ضمن برآورده کردن نیازهای خانوارها می‌تواند تحرک بخش اقتصاد یاشد.
 
-شیوه نامناسب طرح مسکن مهر و اثرات تورم زای آن به دلیل اتکا به بانک مرکزی، بخش قابل توجهی از توان مدیریت دولت دهم را به خود اختصاص داد. مسکن مهر یکی از عوامل موثر تشدید کننده تورم بوده است.
 
-مردم بویژه گروه های کم درآمد بدانند عزم دولت در کاهش تورم جزم است و بر این پیمان خود ایستاده است و در کنار آن به تعهدات دولت قبل نیز پایبند است.
 
- بلافاصله پس از حل مسأله منابع تامین کننده مالی طرح مسکن مهر؛ طرح های جایگزین برای تامین مسکن مورد نیاز مردم را به اجرا خواهیم گذاشت.
 
-در سال‌های گذشته موقعیت‌های استثنایی در منطقه را به خاطر ضعف دیپلماسی از دست داده‌ایم.
 
-در حال حاضر نزدیک به 42 میلیون نفر داری سهام عدالت هستند که تا به حال نفع چندانی از آن نبرده‌اند. سهام عدالت مجموعه سهام 62 شرکت از سودآور ترین شرکت‌ها را نمایندگی می‌کند.
 
-واگذاری سهام عدالت یک اختلال در کار این شرکت‌ها ایجاد کرده است. با فراهم آوردن امکان مبادله سهام عدالت در قالب سازوکاری درست؛ بهبودی ملموس در معیشت خانواده ایجاد خواهد شد.
 
-در خصوصی سازی بخش کمی به بخش خصوصی واقعی منتقل شده است.
 
-طرح جامع برای اجرای درست هدفمندی یارانه ها تهیه و در قالب یک لایحه به مجلس تقدیم خواهد شد. 
 
حواشی جلسه لایحه بودجه در مجلس/تشبیه مجلس به میدان ‌التحریر
 
به گزارش خبرگزاری فارس، جلسه علنی امروز مجلس شورای اسلامی با حاشیه‌هایی همراه بود که بخشی از آن به شرح زیر است:
 
*مهمان جلسه امروز صبح مجلس شورای اسلامی حسن روحانی رئیس‌جمهور اسلامی ایران بود که برای تقدیم بودجه سال 92 به مجلس شورای اسلامی در صحن علنی حضور یافت.
 
محمد‌رضا باهنر نایب رئیس مجلس در هنگام ورود روحانی و مجموعه مجلس شورای اسلامی به استقبال وی رفت.
 
*روحانی را در هنگام حضور در مجلس حسین فریدون، محمد‌باقر نوبخت معاون برنامه‌ریزی و نظاهرت راهبردی رئیس‌جمهور، اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس‌جمهور، مصطفی پورمحمدی وزیر دادگستری، ولی‌الله سیف رئیس بانک مرکزی، زنگنه وزیر نفت، علی طیب‌نیا وزیر اقتصاد و دارایی و دهقان وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح رئیس‌جمهور را همراهی می‌کردند.
 
*بلافاصله پس از سخنان لاریجانی حسن روحانی رئیس‌جمهور اسلامی ایران در جایگاه خطابه قرار گرفت و به ارائه توضیحات خود در خصوص بودجه پرداخت.
 
*پس از پایان سخنرانی روحانی بسیاری از نمایندگان برای در میان گذاشتن درخواست‌های خود به سمت وزرا و شخص رئیس‌جمهور حرکت کردند که همین مسئله سبب ازدحام در جلوی صحن علنی مجلس شد.
 
* علی لاریجانی رئیس مجلس نیز با تذکر‌های پیاپی خطاب به نمایندگان حاضر در اطراف رئیس‌جمهور و وزرای کابینه روحانی، گفت: شما جلوی مجلس را تبدیل به میدان التحریر کرده‌اید.
 
* همچنین لاریجانی خطاب به حسینیان نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی گفت: ول کنید آقای پورمحمدی را.
 
* لاریجانی برای بدرقه وزراء و رئیس‌جمهور اصطلاح جدید «ظل عالی مستدام» که بیشتر توسط علما استفاده می‌شود را خطاب به آنان گفت.
 
*در ادامه جلسه نیز محمد‌رضا باهنر نایب رئیس مجلس شورای اسلامی جایگزین علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی شد.
 
جزئیات لایحه بودجه 93
 
خلاصه ای از لایحه بودجه سال 1393 کشور به شرح زیر است:
 
دولت در لایحه بودجه پیشنهادی سال آینده، بودجه یارانه‌های نقدی را در ردیف بودجه سازمان هدفمندی یارانه‌ها، ۳۸ هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان پیشنهاد داده است. یارانه 45 هزار و 500 تومانی دست نمی‌خورد.
 
بر اساس پیشنهاد دولت در لایحه بودجه سال 93، دولت مجاز است اسناد خزانه اسلامی به منظور تسویه بدهی بابت طرح‌های تملک دارایی‌های سرمایه‌ای تا سقف سه هزار میلیارد تومان به طلبکاران غیردولتی بدهد.
 
دولت در لایحه پیشنهادی بودجه سال ۹۳ کل کشور، ۲۰۰ میلیون دلار از صندوق توسعه ملی را به صندوق نوآوری و شکوفایی در جهت حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان به صورت تسهیلات اختصاص داده است.
 
دولت در بودجه 93، 16 شهر از 18 شهر جدید را در میان بودجه شرکت‌های دولتی به عنوان شرکت‌های دولتی سودده معرفی کرد. هشتگرد، پرند، پردیس، اندیشه، امیرکبیر، عالی‌شهر، علوی، گل‌بهار، سهند، بهارستان، صدرا، بینالود، رامین، رامشاد، فولادشهر و مجلسی از جمله این شهرها هستند.
 
دولت در تبصره ۱۹ لایحه پیشنهادی بودجه سال آینده عدد مشخصی برای میزان افزایش حقوق کارمندان دولت منظور نکرده و تنها به مواد ۷۱ و ۷۸قانون مدیریت خدمات کشوری برای افزایش حقوق اشاره کرده است.
 
دولت در لایحه پیشنهادی بودجه سال 93 کل کشور درآمد حاصل از مالیات بر واردات را ۱۱ هزار و ۱۷۳ میلیارد تومان تعین کرده است.
 
مجموع بودجه وزارت تعاون در سال 93، 15 هزار و دو میلیارد و 540 میلیون تومان است که از این میزان، سهم وزارت تعاون 122 میلیارد و 800 میلیون و 100 هزار تومان و صندوق بازنشستگی 13 هزار و 500 میلیارد تومان پیش‌بینی شده است.
 
بر اساس لایحه پیشنهادی بودجه 93 تملک دارایی‌های سرمایه‌ای وزارت راه و شهرسازی 4583 میلیارد و 832 میلیون تومان، کل بودجه این وزارتخانه 4650 میلیارد و 398 میلیون تومان و بودجه شرکت ساخت و توسعه زیربناها 1980 میلیارد تومان است.
 
دولت در جدول برآورد اعتبارات ردیف‌های متفرقه در بودجه پیشنهادی سال 93، میزان یارانه نقدی برای نان را 3800 میلیارد تومان مشخص کرده است که این رقم در بودجه سال 92، چهار هزار میلیارد تومان بوده است.
 
دولت در لایحه پیشنهادی بودجه سال 93 کل کشور به وزارت نیرو اجازه داده است تا سقف ۱۲۰ هزار میلیارد ریال از محل منابع داخلی به روش بیع متقابل با سرمایه‌گذاران بخش‌های خصوصی و عمومی قرارداد منعقد کند.
 
دولت در لایحه پیشنهادی بودجه سال ۹۳ کل کشور برای شیر مدارس یارانه ۱۵۰ میلیارد تومانی در نظر گرفته است.
 
دولت در لایحه پیشنهادی بودجه سال ۹۳ کل کشور میزان یارانه سود تسهیلات مسکن مهر را ۱۰۰ میلیارد تومان و برای حمایت‌های مالی و تراکم و ایجاد تأسیسات عمومی مسکن مهر ۲۰۰ میلیارد تومان در نظر گرفته است.
 
بودجه شرکت نیکو که به عنوان بزرگترین سرمایه‌گذار طرح‌های نفتی مطرح است در لایحه پیشنهادی بودجه سال ۹۳ به میزان 100 هزار میلیارد تومان دیده شده است.
 
دولت در جدول مربوط به برآورد اعتبارات ردیف‌های متفرقه در بودجه سال 93 کل کشور برای یارانه نان، پنج هزار میلیارد تومان در نظر گرفته است.
 
دولت در لایحه بودجه سال 93 پیشنهاد داده که بانک مرکزی از طریق بانک‌های عامل هفت هزار میلیارد تومان به منظور خرید گندم قبل از شروع فصل برداشت سال ۹۳ در اختیار شرکت بازرگانی دولتی ایران قرار دهد.
 
دولت در تبصره 9 لایحه پیشنهادی بودجه سال 93، سقف معافیت مالیاتی حقوق را مبلغ یک میلیون تومان در ماه تعیین کرد.
 
طبق لایحه بودجه سال آینده دولت پیشنهاد داده که درآمد حاصل از بهره مالکانه و حقوق دولتی معادن ۱۸۰۰ میلیارد تومان باشد.
 
طبق لایحه پیشنهادی دولت برای بودجه سال آینده ۴۹ هزار و ۸۷ میلیارد تومان به حقوق و دستمزد کارمندان دولتی اختصاص یافته است.
 
دولت در لایحه بودجه ۹۳ خواستار مجوز برای ادامه چاپ ایران چک شد و به بانک‌ها هم تکلیف کرد تا شهریور ۹۳ یارانه سود تسهیلات اعطایی مانده از سال ۹۲ را بپردازند. همچنین سیاست دولت برای انتشار اوراق مشارکت در سال ۱۳۹۳ توسط دستگاه‌های دولتی و وزارتخانه‌ها نیز اعلام شد.
 
اعتبار بودجه وزارت صنعت، معدن و تجارت در لایحه بودجه پیشنهادی سال 93 کل کشور بالغ بر 2149089 میلیون ریال برآورد شده است/ میزان درآمدهای مالیاتی در لایحه بودجه سال 93 به 66 هزار و 97 میلیارد و 280 میلیون تومان رسیده است
بودجه گمرک ایران در لایحه پیشنهادی بودجه سال 93 کل کشور بالغ بر چهار هزار میلیارد ریال برآورد شده است. بیشترین اعتبار در نظر گرفته شده برای گمرک ایران مربوط به انجام برنامه تشریفات گمرکی کالاها به میزان 2766348 میلیون ریال می‌شود.
 
دولت در لایحه بودجه پیشنهادی سال ۹۳ کل کشور ﺑﻪ ﻣﻨﻈﻮر اﺟﺮای ﻃﺮح‌ﻫﺎی ﺑﻬﻴﻨﻪ‌ﺳﺎزی، ﻛﺎﻫﺶ ﮔﺎزﻫﺎی ﮔﻠﺨﺎﻧﻪ‌ای و ﻛﺎﻫﺶ ﻣﺼﺮف اﻧﺮژی در ﺑﺨﺶ‌ﻫﺎی ﻣﺨﺘﻠﻒ از ﺟﻤﻠﻪ ﺻﻨﻌﺖ پنج میلیارد دلار بودجه در نظر گرفت.
بودجه سازمان ملی استاندارد ایران در لایحه بودجه سال 1393 بالغ بر 241 میلیون و 845 هزار ریال برآورد شده است.
 
دولت در لایحه پیشنهادی بودجه سال 93 کل کشور برای سال آینده درآمد دولت از محل واردات خودرو را یک هزار و 164 میلیارد تومان عنوان کرد. مالیات اشخاص حقوقی برای سال آینده معادل 239,245,258 ریال پیشنهاد شده است.
 
دولت در لایحه بودجه پیشنهاد داده که برای سال آیند یارانه پرداختی به کالاهای اساسی و دیگر موارد 21 هزار میلیارد تومان باشد.
 
دولت در لایحه بودجه سال 93 کل کشور پیشنهاد داده که ۷۹ هزار میلیارد تومان از دارایی‌های سرمایه‌ای و ۲۲ هزار میلیارد تومان از دارایی‌های مالی به بخش خصوصی واگذار شود.
 
سقف کل بودجه سال آینده کل کشور، ۷۸۳ هزار میلیارد تومان پیشنهاد شد که این میزان نسبت به بودجه سال گذشته 8.4 درصد رشد داشته است.
 
استعفای شفاهی وزیر اقتصاد: دیگر به وزارت اقتصاد نمی‌روم !
 
نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی صبح امروز سؤال قاسم جعفری نماینده بجنورد از علی طیب‌نیا وزیر امور اقتصادی و دارایی را مورد بحث و بررسی قرار دادند و پس از استماع پاسخ‌های وزیر، قانع نشدند.
 
وکلای ملت با 82 رأی موافق، 101 مخالف و 10 رأی ممتنع از 217 نماینده حاضر در جلسه، از پاسخ‌های وزیر اقتصاد قانع نشدند و بدین ترتیب اولین کارت مجلس به وزیر اقتصاد در دولت یازدهم و حدود 3 ماه پس از تشکیل داده شد.
 
پس از اعلام رای مجلس مبنی بر قانع نشدن از پاسخ‌های طیب‌نیا، وزیر امور اقتصادی و دارایی که از این رای مجلس دلخور شده بود، بدون دست دادن با نمایندگانی که اطراف وی جمع شده بودند، مستقیم به جایگاه هیئت رئیسه مجلس رفت و اعتراض خود را به آنها اعلام کرد.
قاسم جعفری نماینده مردم بجنورد و یکی از نمایندگان سوال کننده از علی طیب‌نیا در گفت‌وگو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری تسنیم، در این رابطه گفت: ظاهراً پس از اعلام رای مجلس، طیب‌نیا به جایگاه هیئت رئیسه رفته و آنها را تهدید به استعفا کرده است. وزیر اقتصاد همچنین به حجت‌الاسلام انصاری معاون پارلمانی رئیس جمهور نیز گفته که "استعفا می‌دهم".
وی افزود: ما پس از رای مجلس اطراف آقای طیب‌نیا جمع شدیم و از او خواهش کردیم که به کار خود در وزارت اقتصاد ادامه دهد و اعلام کردیم که مجلس در این زمینه به او کمک می‌کند اما ظاهرا آقای طیب‌نیا بحث استعفا را مطرح کرده و به هیئت رئیسه گفته که استعفا داده و دیگر به وزارت اقتصاد نمی‌رود.
 
حامد کرزی در تهران/آغاز مذاکرات برای امضای پیمان جامع دوستی همکاری‌ها بین ایران و افغانستان
 
حامد کرزی رئیس جمهور افغانستان ظهر امروز وارد فرودگاه مهرآباد شد و مورد استقبال رسمی محمد شریعتمداری معاون رییس جمهوری اسلامی ایران قرار گرفت.
رئیس جمهور افغانستان بنا بر دعوت حسن روحانی رئیس جمهور کشورمان به تهران سفر کرده، در این سفر یک روزه بعضی از مقامات بلند پایه افغانستان از جمله دادفر سپنتا رییس شورای امنیت ملی و ضرار احمدعثمانی وزیر امورخارجه این کشور کرزی را همراهی می‌کنند.
 
مراسم استقبال رسمی از حامد کرزی در مجموعه سعدآباد و با حضور حسن روحانی رئیس جمهور کشورمان برگزار شد. 
 
به گزارش "پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست‌جمهوری"، در  دیدار روحانی و کرزی که وزرای خارجه و سایر مقامات دو کشور حضور داشتند، آخرین وضعیت افغانستان و تحولات سیاسی – امنیتی آن مورد بررسی قرار گرفت. 
 
حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر حسن روحانی در این دیدار با اشاره به مخالفت صریح ایران با هر نوع حضور خارجی در منطقه به ویژه در کشور مسلمان افغانستان گفت: جمهوری اسلامی ایران با حضور هر کشور خارجی در منطقه، خاورمیانه و خلیج فارس مخالف است. 
 
وی افزود: ما نگران تنش‌های حاصل از حضور نیروهای خارجی در منطقه بوده و معتقدیم تمام نیروهای خارجی باید از منطقه خارج شده و امنیت افغانستان به دست مردم این کشور سپرده شود. 
 
رییس‌جمهور با تأکید بر حسن همجواری و برادری میان دو کشور و اشتراکات بلند مدت فرهنگی، دینی و زبانی میان ایران و افغانستان گفت: دولت تدبیر و امید بر توسعه روابط میان همسایگان خود به ویژه کشور برادر و مسلمان افغانستان تأکید دارد و معتقد است رفاه و امنیت مردم افغانستان سبب توسعه همکاری‌ها در منطقه خواهد شد. 
 
حامد کرزی رییس جمهور افغانستان نیز در این دیدار با تبریک توافقنامه ژنو، به بیان ابعاد تحولات اخیر کشورش پرداخت و اظهار داشت: جمهوری اسلامی ایران همواره با کشور برادرِ خود افغانستان، با صداقت کامل رفتار کرده و مواضع خود را به وضوح بیان کرده است و همواره دولت و ملت افغانستان به دولت و مردم ایران به دیده تکریم و احترام نگریسته‌اند. 
 
رییس جمهور افغانستان با اشاره به مسائل زیست محیطی و تعاملات مرزی به ویژه مسئله آب گفت: کشور افغانستان به تمامی قراردادها و توافقات خود با ایران پایبند است.
 
وی درخصوص آغاز مذاکرات پیمان جامع دوستی همکاری‌ها، شامل حوزه‌های سیاسی، اقتصادی و فرهنگی افزود: ما مذاکرات خود برای امضای پیمان جامع دوستی همکاری‌ها میان دو کشور را به زودی آغاز خواهیم کرد و مطمئنیم مردم افغانستان از این پیمان استقبال شایانی خواهند کرد. 
 
در پایان این دیدار بیانیه مشترکی از سوی جمهوری اسلامی ایران و جمهوری افغانستان منتشر شد که در آن وزرای خارجه دو کشور مسئولیت تنظیم پیمان جامع دوستی همکاری‌ها را عهده‌دار شدند. این پیمان در برگیرنده منافع جامع بلند مدت ایران و افغانستان برای تأمین صلح و امنیت منطقه است.
 
تذکر مکتوب تذکر۵۳ نماینده به وزیر خارجه درباره اظهارات اخیرش در دانشگاه تهران
 
بیش از 50 نماینده مجلس طی تذکری خطاب به محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه نسبت به وادادگی وی در برابر تجهیزات نظامی دشمن و کوچک پنداشتن قدرت معنوی و نظامی جمهوری اسلامی ایران، هشدار داد.
 
در این تذکر آمده است: آقای ظریف در دانشگاه تهران عنوان داشتند، آیا آمریکا که می‌تواند با یک بمب تمام سیستم دفاعی ما را از کار بیاندازد از سیستم دفاعی ما می‌ترسد؟
 
این نمایندگان، بهترین مبارزه را دموکراسی و راه‌های دیپلماتیک دانسته و تاکید کردند: این جمله آقای ظریف مورد سوء استفاده رسانه‌های بیگانه قرار گرفته و آن را نشانه توان واقعی دفاعی ایران دانسته‌اند در حالیکه سیستم دفاعی ملت ایران علاوه بر حضور آگاهانه در صحنه‌های مختلف از جمله انتخابات‌ها و صحنه‌های مانند 9 دی و 22 بهمن پیشرفت‌های چشمگیر نظامی و صنعتی است که پس از 35 سال تلاش به دست آمده است. متاسفانه آقای ظریف که در سابقه زندگی خود حتی یک ساعت حضور در دفاع مقدس ندارد ، نه شهیدی در کنار خود دیده ، نه خون نه مجروحی نه تیر و نه ترکش دیده باید از این تجهیزات نظامی دشمن بترسد و آن را بزرگ پندارد در حالیکه مهمترین سیستم دفاعی ما در کنار پیشرفت‌های نظامی روحیه شهادت طلبی است که به تعبیر رهبر معظم انقلاب مانند سنگ کوچکی ماشین جنگی دشمنان ما را از کار می‌اندازد. این سیستم دفاعی با بمب‌های آمریکایی قدرتمند‌تر می‌شود و از کار نمی‌افتد همانطور که امام راحل فرمود بکشید ما را ملت ما بیدارتر می‌شود؛ متاسفانه این سخنان آقای ظریف بجای بازدارندگی دشمنان این کشور را برای تحرکات نظامی علیه ملت ما تحریک می‌کند.
 
کارشناسان آژانس انرژی اتمی از تاسیسات اراک بازدید کردند 
 
بهروز کمالوندی سخنگوی سازمان انرژی اتمی کشورمان گفت: کارشناسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی که شب گذشته از تهران به اراک سفر کرده بودند، از صبح امروز (یکشنبه) بازدید خود را از تأسیسات اراک آغاز کردند.
 
این کارشناسان عصر امروز بعد از بازگشت به تهران، راهی وین شدند.
 
در پی سفر یوکیا آمانو مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به ایران، ایران و آژانس در 20 آبان در تهران سندی را به امضا رساندند که براساس آن چارچوبی برای همکاری بین ایران و آژانس مورد توافق قرار گرفت.
 
براساس این توافق، ایران با بازرسی بازرسان فراتر از تعهدات پادمانی‌اش از تاسیسات تولید آب سنگین اراک و معدن گچین بندرعباس موافقت کرد.
 
سایر اخبار مهم امروز به شرح زیر هستند:
 
*سید علی اشرف پوری حسینی، رئیس سازمان خصوصی سازی با اشاره به اینکه سهام عدالت با توجه به اقدامات حقوقی انجام شده تا دو ماه دیگر وارد بورس خواهد شد، اظهارداشت: این میزان سهام عدالت در دست مردم به نسبت پرداخت بدهی‌ها و وصول مطالبات دولت (30 درصد) قابل معامله خواهد بود.
 
* مادر شهید «محمد بروجردی» که از دو هفته گذشته در بیمارستان خاتم‌النبیا(ص) بستری بود، عصر امروز در 83 سالگی دار فانی را وداع گفت.
 
انتهای پیام/گ

 

 

نظرات کاربران

شبکه اطلاع رسانی دانا
قلم_گزینشی