نظرخواهی

آیا ازعملکرد مهدی روشنفکر در توسعه شهرستان های بویراحمد، دنا و مارگون راضی هستید؟

تازه های سایت

14. آبان 1393 - 13:40
حبیب الله پیشوا
تحلیل مذاکرات هسته ای ایران؛
حبیب الله پیشوا:صلح الحسن یا قیام حسینی!
نویسنده: 
حبیب الله پیشوا
آخرین مهلت برای بسته شدن پرونده هسته ای اوایل آذرماه سال جاری می باشد تا آن موقع مهلت چندانی نمانده است باید طرفین مذاکره به توافق نهایی رسیده و نتیجه مذاکرات را اعلام نمایند.

چهارفصل، آخرین مهلت برای بسته شدن پرونده هسته ای  ايران اوایل آذرماه سال جاری می باشد تا آن موقع مهلت چندانی  نمانده است باید طرفین مذاکره به توافق نهایی رسیده و نتیجه مذاکرات را اعلام نمایند.

 

شواهد نشان می دهد که دو طرف ایرانی و آمریکایی راه همواری برای پیمودن این مسیر پیش رو ندارند.

دولت آمریکا  با مخالفت مجالس نمایندگان و سنا که اکثریت در هر دو مجلس از آن حزب جمهوری خواه  که روحیه افراطی گری و طرفدار اسرائیل بودن را یدک خود می کشند، مواجه می باشد.

تا جایی که " جان کری" وزیر امور خارجه ان کشور  عنوان می کند تحریم ها عليه ايران دو دسته اند؛ تحریم هایی را که دولت آمریکا اعمال کرده است و تحریم هایی را که مجالس وضع نموده اند.اختیار لغو تحریم های دولت را دارم ولی تحریم هایی را که مجلس وضع کرده است از اختیار دولت خارج است. بر این اساس نمایندگان حزب جمهوری خواه در هر دو مجلس لغو تحریم ها را توسط دولت آمریکا به باد انتقاد گرفته و ادعا می کنند  در موقعی که تحریم ها در حال راثر گذاری بوده ، نباید دولت آنها را لغو می کرد.

به تعبیری می توان ادعا نمود که در آمریکا دو نوع حاکمیت وجود دارد؛ یکی حاکمیت جمهوری خواهان  و سیطره آنها بر مجالس سنا و نمایندگان و دیگری حاکمیت دولت که  از دو حزب مخالف می باشند.

 

در ایران نیز مقاومت های شدیدی برای تیم مذاکره کننده وجود دارد؛ گفته می شود شعار" انرژی هسته ای حق مسلم ماست"  نباید فراموش شود و مذاکرات هسته ای نباید حقوق مسلم ایرانیان را نادیده بگیرد. گروه 1+5 تنها امتیازی که می خواهند بدهند لغو تحریم هاست .

 

با وجودی که لغو تحریم امتیاز محسوب نمی شود ولی در قبال آن اطمینان از صلح آمیز بودن انرژی هسته ای ایران از جمله منع غنی سازی سایت های فردو و نطنز، راکتور آب سنگین اراک و هرگونه فعایت هسته ای مخفی از قبیل سایت پارچین و خارج کردن اورانیوم غنی شده به خارج از ایران مگر مقداری که در حد فعالیت های آزمایشگاهی باشد و عده ای افراطی در گروه 1+5 خواسته های دیگری خارج از پرونده هسته ای از قبیل به رسمیت شناختن اسرائیل، حل و فصل مسائل منطقه ای همانند عراق، سوریه و داعش را نیز اضافه می نمایند.

همین سختگیری های گروه 1+5 و در راس آنها آمریکا باعث شده که جریان مخالف تیم مذاکره کننده ایران توافق را یکجانبه و تحمیلی قلمداد نموده و در قبال لغو تعدادی تحریم حداقل حق مسلم مردم ایران نادیده گرفته می شود.

پذیرش این توافق را با این شرایط نوعی تسلیم شدن می دانند. تنها یک راه برای تیم مذاکره کننده وجود دارد و آن استعانت از مقام معظم رهبری به عنوان ولی امر مسلمین برای خاتمه به این مساله دشوار سیاسی است.

 

عده ای نرمش قهرمانانه مقام معظم رهبری را فرصتی برای پذیرش تفاهم می دانند حال آنکه معظم له بعد از بیان نرمش قهرمانانه و برداشتهای ناصوابی که از آن به میان آمد، فرمودند هدف نرمش قهرمانانه شکست دادن دشمن است و چنین تعبیر فرمودند که منظور از نرمش قهرمانانه آن است که در اوج قدرت، انعطاف نشان داده شود.

 

پرونده هسته ای ایران بعد از قطعنامه598 سنگین ترین ، پرهزینه ترین پرونده نظام جمهوری اسلامی ایران است که پروسه طولانی را طی نموده است.

 

جالب آن است که تفاهم یا عدم تفاهم در مورد آن در ماه محرم واقع شده است. ماهی که امام سوم شیعیان با تسلیم نشدن و مقابله با دشمن به شهادت رسید.

 

ما ملتی هستیم که با هدایت و نظارت عالیه  مقام معظم رهبری آماده قیام حسینی و یا پذیرش صلح الحسنی را در شرایط خاصی داریم. مهم منافع امنیت ملی کشور می باشد که از کدام شیوه  و طریق حاصل شود.

 

یاداشت:بشارنیوز / حبیب الله پیشوا

انتهای پیام/گ

نظرات کاربران

شبکه اطلاع رسانی دانا
قلم_گزینشی