نظرخواهی

آیا ازعملکرد مهدی روشنفکر در توسعه شهرستان های بویراحمد، دنا و مارگون راضی هستید؟

تازه های سایت

19. شهريور 1394 - 9:16
ربیعی خود را معطل آخوندی نکند
نویسنده: 
محمد جواد جلال فرد
دولت یازدهم پس از متوقف کردن مسکن مهر به عنوان مهم ترین طرح تولید و عرضه مسکن در دولت های نهم و دهم، طرح مسکن اجتماعی را به عنوان جایگزین مسکن مهر برای خانه دار کردن محرومین و مستضعفین پیشنهاد داد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی چهارفصل، با توجه به مسیر انحرافی مالی و مدیریتی مسکن اجتماعی که به نوعی در ابتدا توسط آخوندی وزیر راه و شهرسازی مطرح شده و در عمل ۲ سال است که روی کاغذ مانده است، این طرح را یک طرح از پیش شکست خورده نامید.

 

دولت یازدهم پس از متوقف کردن مسکن مهر به عنوان مهم ترین طرح تولید و عرضه مسکن در دولت های نهم و دهم، طرح مسکن اجتماعی را به عنوان جایگزین مسکن مهر برای خانه دار کردن محرومین و مستضعفین پیشنهاد داد.

 

در این راستا، علی ربیعی با تاکید بر اینکه در بحث مسکن اجتماعی از حضور و توان بخش تعاون استفاده خواهد شد، گفت: در حال حاضر بحث این طرح در دولت به اتمام رسیده است.

 

وزیر کار با اشاره به اینکه از طریق منابعی که بتوان از محل هدفمندی یارانه ها به دست آورد، در این طرح سرمایه گذاری خواهد شد، اظهارداشت: دولت منتظر است تا در این زمینه برنامه ریزی دقیق تری صورت گیرد.

 

به گزارش مسیرآنلاین ربیعی درباره حضور قطعی بخش تعاون در ساخت مسکن اجتماعی خاطرنشان کرد: برنامه و نگاه ما برای استفاده از توانمندی های بخش تعاون در این طرح کاملا جدی است.

البته باید گفت مهم ترین بخش طرح های عمرانی با فرض اثربخشی و کارآمدی طرح ها، نحوه تامین منابع مالی و مدیریت آنهاست. بر اساس سخنان وزیر کار، منابع مالی طرح مسکن اجتماعی قرار است از محل هدفمندی یارانه ها تامین گردد. این در شرایطی است که دولت با وجود حذف برخی از افراد، همچنان در تامین یارانه هر ماه دچار مشکل است و وزیر اقتصاد شب پرداخت یارانه را، شب مصیبت عظمای دولت عنوان میکند. از سوی دیگر بر اساس مصاحبه وزیر صنعت، یارانه تولید نیز در اختیار این بخش قرار نگرفته است.

حال این سوال مطرح می شود که آیا در هدفمندی یارانه ها منابع مازاد یا مخفی وجود دارد؟ چگونه با وجود اذعان به نبود منابع برای پرداخت یارانه مردم و بخش تولید، منابعی برای طرح مسکن اجتماعی در نظر گرفته شده است؟

 

در حیطه مدیریت طرح، بر اساس سخنان وزیر کار، تعاونی ها مسئولیت عملیاتی کردن طرح ها را برعهده دارند. این در حالی است که تجربه گذشته فعالیت های تعاونی ها در بخش مسکن از جمله دوران واگذاری زمین به تعاونی ها در دهه ۷۰ و پروژه ها مسکن مهر، تجربه مناسبی نبوده است. همچنین عدم توان تخصص تعاونی ها، فرآیندهای اجرایی مسکن اجتماعی را دچار مشکلات فراوان خواهد نمود.

 

بنابراین می توان با توجه به مسیر انحرافی مالی و مدیریتی مسکن اجتماعی که به نوعی در ابتدا توسط آخوندی وزیر راه و شهرسازی مطرح شده و در عمل ۲ سال است که روی کاغذ مانده است، این طرح را یک طرح از پیش شکست خورده نامید.

 

طرحی که همچنان درحد حرف و طرح باقی مانده است. عدم کار کارشناسی در مورد مسکن اجتماعی موجب شده است این طرح روی کاغذ باقی بماند. حامد قادرمرزی عضو کمیسیون عمران مجلس، نیز با انتقاد از رها کردن طرح مسکن اجتماعی از سوی دولت، گفته است: متاسفانه طرح های ارایه شده از سوی دولت در خصوص خانه دار کردن مردم تنها در حد وعده و کاغذبازی بوده است.

 

وزیر رفاه، تعاون و امور اجتماعی به جای اعتماد به طرحهای از پیش شکست خورده که نسخه آن توسط وزارت راه و شهرسازی پیچیده می شود باید خود به فکر طرحهای کارآمدتری باشد [بخوانید: ربیعی چگونه می تواند کارگران را صاحبخانه کند؟]

منبع:دنانیوز

انتهای پیام/م.ن

نظرات کاربران

شبکه اطلاع رسانی دانا
قلم_گزینشی