نظرخواهی

آیا ازعملکرد مهدی روشنفکر در توسعه شهرستان های بویراحمد، دنا و مارگون راضی هستید؟

تازه های سایت

9. خرداد 1393 - 0:12

به گزارش چهارفصل ، قطعی آب مناطق مذکور از سه سال پیش، یعنی از تابستان ۹۰ شروع شد.

اوج مشکل مربوط به تابستان  ۹۲ بود که در سه نوبت از شبانه ­روز( در سه زمان مشخص ساعت ده صبح تا سیزده، پانزده تا هجده، و بیست چهار بامداد تا ساعت سه بامداد و گاهی اذان صبح ادامه داشت) و به مدت هشت الی ده ساعت قطع می­شد. با پیگیری­های مکرر مردم منطقه هر بار جوابی متفاوت می­دادند، یک بار می­گفتند سطح چاه آب کم شده( که از منطقه تنگ­کناره تامین می­شود) و کمبود آب داریم، بار دیگر جواب می­دادند قطع برق باعث قطع آب منطقه شما می­شود، و یا می­گفتند منبع ذخیره آب شهری برای منطقه شما جوابگوی جمعیت شما نیست. سوال اینجاست اگر کمبود آب داریم چرا آب مناطق مدیران ­نشین سالم­آباد، راهنمایی، ترمینال و….( که از  چاه آبی پشت دانشگاه علوم پزشکی تامین می­شود و جمعیت این مناطق بیشتر از جمعیت منطقه ماست) این مشکل را ندارد. نکته جالب اینکه مسئولین جواب می­دادند آب منطقه شما خود­به­خود به خاطر پایین آمدن ذخیره منبع آب قطع می­شود. آیا این منطقی است که آب منطقه خود­به­خود و در سه زمان مشخص قطع شود، یا اینکه به فرموده آقایان عملا آب منطقه ما جیره
بندی می­شد.

این سوء مدیریت کار را به جایی رساند که در فصل بارش، یعنی دی ماه۹۲ ، این منطقه به طور تقریبی روزی سه ساعت قطعی آب داشت. و اما اتفاق عجیب مصاحبه دو هفته پیش آقای لدنی­ نژاد بود که فرمودند امسال شهر یاسوج بحران کم آبی خواهد داشت. آماری که من از اداره هواشناسی گرفتم، نشان می­دهد که اتفاقا امسال نسبت به سال­های قبل وضعیت بهتری برای سفره­های زیرزمینی آب داریم. چون در سال زراعی امسال که از مهر ۹۲ شروع و تا اول مهر ۹۳ ادامه خواهد داشت، هفت بارش برف داشتیم که از سال ۶۸ تا کنون بی سابقه است.اگر چه از نظر مجموع بارش پنج درصد کمبود نسبت به پارسال و زیر نه درصد کمبود بارش نسبت به میانگین بلند مدت داریم، اما این مقدار کمبود طبق گفته هواشناسی کشوری و استانی در گستره نرمال قرار دارد. اما نکته مهم بارش بی سابقه برف امسال بود که ارزش بیشتری نسبت به باران های سیل آسا  برای پر کردن سفره های زیر زمینی آب دارد. ضمنا طبق آمار هواشناسی از ۲۳۵ روز سپری شده از سال زراعی، ۵۲ روز بارش داشتیم که بالاتر از تعداد بارش­های روزانه ساله­های قبلی است. این مطب را از این جهت عرض کردم که افزایش تعداد روز بارندگی امسال، یعنی کاهش تبخیر آب­های سطحی امسال نسبت به سال­های قبل. ناگفته نماند که در مصاحبه آقای لدنی­نژاد، ایشان گفته­اند که مردم برای رفع مشکل آب از تانکر آب استفاده کنند. استفاده از تانکر آب برای حالت اضطراراست، که ناگفته پیداست حالت اضطرار شبانه روزی ده ساعت نیست بلکه ممکن است ماهی یک بار هم پیش نیاید. از طرفی استفاده از ذخیره آب در تانکر برای مدت طولانی از نظر بهداشتی قابل تایید نیست.

و مطلب آخر در مورد تجربه زندگی دو ساله خودم در شهر اصفهان است. اکثر قریب به اتفاق مردم شهر اصفهان با جمعیت میلیونی و میانگین بارش زیر صد میلیمتر نه از تانکر آب استفاده می­کنند ونه قطعی آب دارند. اما شهر یکصدو پانزده  هزار نفری یاسوج با میانگین بارش ۸۲۰ میلیمتر و دارا بودن یازده درصد از منابع آبی کشور دچار این بحران قطعی آب است.

منبع:سایت مردم استان کهگیلویه وبویراحمد

انتهای پیام/گ

نظرات کاربران

قلم_گزینشی
شبکه اطلاع رسانی دانا