نظرخواهی

آیا ازعملکرد مهدی روشنفکر در توسعه شهرستان های بویراحمد، دنا و مارگون راضی هستید؟

تازه های سایت

5. خرداد 1393 - 13:56
آینده مبهم در انتظارمنطقه گردشگری دره گلی/ اعتراض دوباره مردم حوزه نقاره به ساخت سنگ شکن کوهی در این منطقه

به گزارش چهارفصل به نقل از خبرنگار بویرخبر، منطقه زیبا و تفریحی “دره گلی” در ۲۵ کیلومتری شهر یاسوج در حد فاصل جاده نقاره خانه به یاسوج قرار دارد.

این منطقه ازنظر زیبایی وتفریحی ازنقاط بسیار دیدنی این منطقه حوزه نقاره خانه محسوب شده که معمولا ساکنان اطراف این مناطق برای تفریح و گردش در ایایم به خصوص سال از این منطقه استفاده می کنند.

به گفته ساکنان این مناطق علیرغم اینکه این منطقه سالها پیش به عنوان منطقه مسکونی از آن استفاده می شده و صاحبان آن معلوم هستند، اما افردی غیر بومی که ظاهرا اصالت کهگیلویه و بویراحمدی هم ندارد با روش های عجیبی سعی دارد این منطقه را تصاحب کند.

به گفته این افراد،ظاهرا منابع طبیعی و صنعت و معدن استان به فرد مذبور مدعی احداث سنگ شکن کوهی در این منطقه مجوز داده تا در اطراف این منطقه کارخانه سنگ شکن احداث کند و این شخص که فبلا در آموزش و پرورش کهگیلویه و بویراحمد هم سمتی داشته به بهانه های مختلف و خارج از مجوز خود به منطقه (دره گلی)نزدیک شده و با کشیدن لوله و….. سعی دارد طوری وانمود کند که این منطقه صاحب نداشته و وی مالک این منطقه است.

در ادامه اعتراضات مردمی به طرح سنگ شکن کوهی (منطقه دره گلی) جمعی ازنمایندگان ساکن حوزه نقاره خانه و توابع آن که در میان آنها،جمعی از آزادگان،فرهنگیان،کشاورزان و دامداران این منطقه حضور داشتند،با حضور در جلوی فرمانداری بویراحمد اعتراض خود را نسبت به ساخت این سازه مخرب طبیعت بازگو کردند.

این افراد که با تجمع های چندین باره خود در جلوی استانداری،فرمانداری و ادارات مربوطه،از ساخت این سازه در این مکان تفریحی در حوزه نقاره که به نام دره گلی معروف است تجمع کرده اند،مدعی شدند که با تغییر ساختار مدیریتی در برخی از لایه های دستگاههای اجرایی استان،با نگاه قومی توسط برخی از مسئولان، صدور مجوز و راه اندازی این سازه غیر قانونی دوباره به راه افتاده است.

یکی از نمایندگان تجمع کننده گان به خبرنگار اعزامی ما گفت: این طرح بدون توجه به خواسته های به حق مردم و اهالی منطقه نقاره خانه وبخش کبکیان درحالی؛ درگیر و دار احداث بوده که این موضوع در نوبه خود باعث خشم مردم و اعتراض آنان نسبت به بعضی از مراجع ذیصلاح شده است.

وی در ادامه ضمن ابراز نارضایتی ازاقدام صورت گرفته به وسیله اداره صنعت ومعدن و برخی از ادارات دخیل در احداث این سازه گفت:باتوجه به حوادث رخ داده طی دو سال اخیر،این موضوع جنبه امنیتی پیدا کرده و امیدواریم اهالی منطقه با حفظ آرامش و برقراری امنیت، موضوع را به شکل کاملاً قانونی پیگیری نمایند.

وی دلیل مخالفت خود با این طرح را قرار گرفتن ساختمان احداثی سرمایه گذار در حریم منابع ملی اعلام کرد و ادامه داد:با توجه به فاصله چند کیلومتری ساختمان فردسرمایه گذاربا طرح سنگ شکن و روستاهای اطراف، اقدام به صدور مجوز نصب ترانس برق در این منطقه هیچگونه دلیل قانع کننده ای نداشته، ضمن اینکه سازه مورد نظر فاقد مجوز از سوی بنیاد مسکن و منابع طبیعی است.

در ادامه این اعتراض،وکیل قانونی مردم حوزه نقاره خانه در پرونده ساخت سنگ شکن کوهی در منطقه دره گلی،به خبرنگار ما گفت:بی اعتنایی به خواسته های مردم در این پرونده باعث خشم و نفرت اهالی این منطقه از مسئولان ذیصلاح خواهد شد.

وی خاطر نشان کرد:در طی یکسال واندی که پیگیر این موضوع به شکل قانونی و از مجاری قانونی بوده ایم،به تمامی مراجع ودستگاههای مذبور در مورد واگذاری این طرح گفته ایم،اولین مانع درراه ساخت این طرح،معارضات محلی و اجتماعی است و خود مجری طرح نیز تعهد نموده که در صورتی که حتی یک نفر معارض اجتماعی وجود داشته باشد از اجرای این طرح انصراف خواهد داد.

وکیل قانونی مردم حوزه نقاره در ادامه با اشاره به این موضوع که فرد سرمایه گذار از قول خود سربازده و در حال تسریع در عملیات این طرح بوده،خاطر نشان کرد: متأسفانه علارغم وجود یک بخش بزرگ در شهرستان بویراحمد به عنوان معارض اجتماعی این طرح سنگ شکن ،دستگاههای مذبور احقاق حق ننموده ودر آینده نگران عواقب خطرناک و خشم اهالی بخش کبکیان از تضییع حقوق آنان هستیم.

وی در پایان سخنان خود ابراز داشت:از مسئولان ذیربط خواهانیم،با تخریب محیط زیست آن هم در جایکه معدن سنگی برای این امر وجود ندارد،بلکه گِل های محیط زیست را روانه آبهای کشورهای همسایه می کند،بگذارند با حفظ محیط زیست اهالی این منطقه تنفس بکشند.

بنابراین گزارش،این در حالی است که شورای یکی از روستاها اطراف این منطقه که هیچ ارتباطی به این منطقه ندارد به فرد سرمایه گذار در این منطقه مجوز داده تا در این منطقه(دره گلی)به فعالیت خود ادامه دهد.

اهالی این منطقه بر این باورند که مراتع و منابع ملی در روستاهای آبگرمک و آبزالوی نقاره خانه تحت پلاک 359 به ثبت رسیده ومراتع روستای راهمالی و تل گاه در مسیر جاده اصفهان و منفک از حوزه نقاره خانه تحت پلاک 358 به ثبت رسیده و این خود حکایتگر دو موضوع حقوقی جداگانه و عدم جواز ورود شورای راهمالی به روستاهای حوزه نقاره خانه که خود دارای چند شورا بوده و در نتیجه عدم وجاهت قانونی مجوزهای مدعی طرح است.

ساکنان محلی به شدت نسبت به این موضوع معترضند و درخواست های خود را که به امضای حداقل ۱۰۰ نفر از اهالی است را تقدیم استاندار و مراجع ذیربط کرده اند.

بخشی از ناامنی های شهرستان بویراحمد مربوط به نحوه واگذاری منابع ملی است

معاون فرمانداربویراحمد که در جمع معترضان در جلوی این نهاد حاظر شده بود،با برشمردن پیشینه قوم لر و خصوصیات منحصر به فرد این قوم ضمن اشاره به سیاست های استعماری در تجزیه قوم لر گفت: باید مراقب بود که خصوصیات و ویژگی های مثال زدنی ما مورد بهره برداری دشمنان قرار نگیرد.

کناری با اشاره به وقوع دو قتل درحوزه مارگون اظهار داشت:بخشی از ناامنی ها مربوط به نحوه واگذاری منابع ملی بوده که هزینه هایی گزافی را برای دولت و مردم بوجود آورده است.

وی با بیان اینکه دستگاههای سیاسی همواره اوضاع را رصد می نمایند خاطرنشان کرد:مردم  این منطقه بایدخویشتن داری نموده و به شایعات توجه نکنندزیرا که بازدیدبرخی مدیران و اعضای شورای تأمین شهرستان به منظور معاینه محل و بررسی ابعاد این مسئله بوده و هیچ تصمیم جدیدی برای این سازه در این منطقه گرفته نشده است.

این مقام مسئول با اطمینان دادن به مردم از حیث قانون مداری تصریح کردو خاطر نشان ساخت: نظام اسلامی همواره خوشنودی و رضایت مردم را از مهمترین اولویت های خود می شمارد و این موضوع در بستر قانونی با لحاظ نمودن همه جوانب در دستور کار شورای تأمین قرار خواهد گرفت.

 

 

انتهای پیام/گ

نظرات کاربران

شبکه اطلاع رسانی دانا
قلم_گزینشی