نظرخواهی

آیا ازعملکرد مهدی روشنفکر در توسعه شهرستان های بویراحمد، دنا و مارگون راضی هستید؟

تازه های سایت

16. خرداد 1393 - 8:55
امام جمعه موقت شهر یاسوج گفت: با قیام 15 خرداد42 ، راه پیروزی مردم برای انقلاب 57 هموار شد.

به گزارش چهارفصل به نقل از  پایگاه اطلاع رسانی سپاه فتح از یاسوج، مراسم گرامیداشت سالروز قیام خونین 15 خرداد در مسجد صاحب‌الزمان یاسوج با حضور اقشار مختلف مردمی و سخنرانی حجت‌الاسلام سید امان‌الله حسینی‌صدر ، امام جمعه موقت شهر یاسوج برگزار شد.

حسینی‌صدر با تسلیت ایام 14 و 15 خرداد اظهار کرد: ولایت‌ مطلقه فقیه احیاگر اسلام ناب در قرن اخیر بود.

وی ادامه داد: برای پی بردن به کنه قیام تاریخی 15 خرداد باید ریشه‌های آن در دو دهه قبل از این رخداد بزرگ ریشه‌یابی شود.

حجت‌الاسلام حسینی‌صدر افزود: برای پی بردن به عمق این حادثه و نتایجی که در آینده به جای می‌گذارد لازم است تا قیام‌هایی همچون قیام تنباکو، قیام شیخ فضل‌الله نوری و همچنین قیام آیت‌الله کاشانی را به درستی مورد واکاوی قرار دهیم تا ببینیم در همه این دوران بر سر ایران و اسلام چه رفته است.

رئیس نهاد نمایندگی ولی‌فقیه در سپاه فتح استان ادامه داد: در دوره پهلوی پدر و پسر، دو عنصر همواره مد نظر آن‌ها برای دین‌زدایی قرار گرفته بود که اولین آن جلوگیری از خیزش‌های اسلامی و در نهایت راه‌اندازی مراکز فرهنگی ضد دینی و اقداماتی از این دست برای مبارزه با دین بود.

وی تقویت روشنفکران غرب‌زده را در راستای همین موضوع برشمرد و گفت: آن‌ها اصل و عنصر مذهب را نشانه قرار داده بودند که نقطه آغاز آن از کودتای 28 مرداد بود.

حجت‌الاسلام حسینی‌صدر با برشمردن سه محور کاری که پس از کودتای 28 مرداد در دستور کار رژیم برای دین‌زدایی قرار گرفته بود، اظهار کرد: از بین بردن فرهنگ اصیل اسلامی، جلوگیری از خیزش‌ها و جنبش‌های اسلامی و در نهایت تهاجم به استقلال ایران موارد دلخواه رژیم پهلوی بود.

امام جمعه موقت شهر یاسوج در ادامه گفت: قراردادهای ننگین که میان ایران با اجنبی‌ها بسته می‌شد همه در راستای فلج کردن استقلال کشور بود.

راه‌اندازی ساواک پس از این کودتا برای مقابله با هر گونه حرکت مذهبی از دیگر راهبردهای مقابله با مردم و روحانیت بود که حسینی‌صدر به آن اشاره کرد و افزود: در رأس همه این سرکوب‌ها، سرکوب حرکات دانشجویی بود که توسط ساواک صورت می‌گرفت.

وی در ادامه اظهارات خود به مقطع قیام 15 خرداد و حوادث پیش از آن پرداخت و گفت: تبعید امام خمینی (ره)به نجف اشرف بسیار حساب شده بود زیرا می‌خواستند کانون مرجعیت در داخل کشور را از قم به نجف منتقل کرده و این‌گونه مردم و مرجعیت را از یکدیگر دور کنند.

حسینی‌صدر گفت: آن‌ها می‌خواستند با فرستادن امام به نجف آن حضرت در حاشیه قرار گیرد و این‌گونه قیام مردم را که به رهبری مرجعی جوان شکل گرفته بود خنثی کنند.

شهدای پانزده خرداد 42 مظلوم ترین شهدای تاریخ ایران

امام جمعه موقت یاسوج در ادامه با برشمردن عمق فاجعه تاریخی 15 خرداد 42 تصریح کرد: کسانی در آن روز به شهادت رسیدند که هیچ‌گاه نام آن‌ها مشخص نشد چرا که اگر اعلام می‌کردند خانواده‌های آن‌ها نیز سرنوشتی همچون شهیدان 15 خرداد پیدا می‌کردند و به همین خاطر باید شهدای 15 خرداد را مظلوم‌ترین شهدای این آب و خاک در طول همه دوران و اعصار دانست.

حسینی‌صدر با بیان سخنرانی تاریخی امام در فیضیه و هشدارهایی که برخی روحانیون و مراجع به ایشان می‌دادند، خاطرنشان کرد: برخی افراد حتی به امام گفتند که تو را همراهی نخواهیم کرد زیرا در آن بحبوحه تقیه را لازم می‌دانستند اما امام در مقابل خامی‌ها و ناپختگی‌ها ایستاد و با قیام 15 خرداد راه پیروزی مردم را برای انقلاب 57 هموار کرد.

انتهای پیام/گ

 

نظرات کاربران

شبکه اطلاع رسانی دانا
قلم_گزینشی