نظرخواهی

آیا ازعملکرد مهدی روشنفکر در توسعه شهرستان های بویراحمد، دنا و مارگون راضی هستید؟

تازه های سایت

17. خرداد 1393 - 9:14
این روزها قرعه آتش به نام جنگلهای گچساران و باشت در کهگیلویه و بویراحمد افتاده و طی روزهای اخیر سه نقطه از مناطق جنگلی این دو شهرستان دچار حریق شده است.

به گزارش چهارفصل به نقل از خبرنگار مهر، روز پنجشنبه بخشی از کوه میشان در منطقه باباکلان واقع در 50 کیلومتری جنوب شرقی شهر گچساران دچار حریق شد و بخشی از مراتع این کوه در آتش سوخت.

در منطقه باشت نیز برای دومین بار طی هفته جاری بخش هایی از جنگلهای منطقه حفاظت شده کوه خامی دچار آتش سوزی شد.

به گفته مسئولان محلی در آتش سوزی روز گذشته در این کوه، بیش از هشت هکتار از مراتع و جنگلهای منطقه در آتش سوخته است.

این در حالی است که در اوایل هفته جاری این منطقه دچار حریق شده بود و پس از دو روز و با کمک نیروهای مردمی این آتش سوزی مهار شد.

به گفته فرماندار باشت، در آن آتش سوزی نزدیک به 70 هکتار از جنگلها و مراتع پرپشت این منطقه در آتش سوخته بود.

منطقه حفاظت شده خامی در شمال گچساران و مجاورت شهرستان باشت با بیش از 26 هزار هکتار وسعت که طی سالیان گذشته بارها شاهد سوختن درختان سبز خود بوده و تیرماه سال گذشته 60هکتار از آن طعمه حریق شد.

اما امروز نیز منطقه جنگلی دشتک "دیل" از توابع شهرستان گچساران و در 35 کیلومتری شمال غرب شهر گچساران دچار آتش سوزی شد.

هم اکنون نیروهای مردمی و منابع طبیعی در حال اطفای حریق در این منطقه و جلوگیری از گسترش آن هستند.

هنوز میزان وسعت آتش سوزی اعلام نشده اما این منطقه نیز  بارها طعمه حریق شده است.

اما شهرستان باشت نیز ظهر امروز پنجشنبه شاهد آتش سوزی در مراتع حاشیه جنگل های کوه خامی در حد فاصل روستاهای شادگان و شاه بهرام این شهرستان بود.

به گفته یک شاهد عینی دود آتش از کیلومترها دورتر از منطقه هویدا بود و آتش در میان مراتع و درختان منطقه زبانه می کشید.

مهدی جهان به خبرنگار مهر گفت: زبانه های آتش به سمت کوه خامی در حرکت بود و تا آن لحظه هنوز شاهد حضور نیروهای اطفای حریق نبودیم.

وی که از مسیر جاده باشت به چرام در حال عبور بود، اظهار داشت: با اتش نشانی چرام در رابطه با این آتش سوزی تماس گرفتیم اما آنها گفتند که آتش سوزی در آن منطقه ارتباطی با آنها ندارد.

با این حال فرماندار شهرستان چرام گفت: نیروهای آتش نشانی، منابع طبیعی و جهاد کشاورزی شهرستان باشت در سریع ترین زمان ممکن به محل حادثه اعزام شدند و از سرایت آن به سایر مناطق جلوگیری کردند.

سید موسی حسینی افزود: سه هکتار از مراتع در این آتس سوزی طعمه حریق شد.

وی بیان کرد. دلیل بروز این آتش سوزی از سوی کارشناسان در حال بررسی است.

به گزارش خبرنگار مهر، کهگیلویه و بویراحمد با داشتن 20درصد جنگلهای زاگرس و هشت درصد جنگلهای کشور و مراتع پرپشت، هر ساله در فصل گرما با معضل آتش سوزی جنگلها و مراتع خود مواجه می شود. با این حال این استان برای اطفای حریق در جنگلهایش فاقد امکانات اولیه است.

وقوع 72 فقره حریق و سوختن 170 هکتار جنگل و مرتع در سال گذشته

فرمانده یگان حفاظت از منابع طبیعی استان از وقوع بیش از 72 فقره آتش سوزی جنگل ها و مراتع این استان در سال گذشته خبر داد و گفت: بیش از 170 هکتار عرصه مرتعی و جنگلی این استان در سال 92 طعمه حریق شد.

محمد رحیم برزمند در گفتگو با خبرنگار مهر افزود: بیش از 80درصد علل وقوع این آتش سوزی ها ناشی از سهل انگاری انسانها بوده است.


 

وی با بیان اینکه خسارت های ناشی ازاین آتش سوزی ها در استان طی سال های اخیر سنگین بوده است، اظهار داشت: یک گونه بلوط شاید میلیاردها تومان ارزش داشته باشد و هزینه های بسیار هنگفتی لازم است تا یک بلوط را به سن 500 سال رساند.

برزمند از دستگیری هفت نفر در آتش سوزی های سال گذشته در استان خبر داد و گفت: این افراد به صورت تعمدی و با هدف سودجویی اقدام به آتش زدن مراتع و جنگلها کرده بودند.

به گزارش خبرنگار مهر، قصه پر غصه آتش سوزی ها در این استان هر ساله با آغاز فصل بهار آغاز می شود و تا اواسط پاییز ادامه دارد.

حاصل این تراژدی بی پایان مرگ تدریجی جنگل های کم نظیر زاگرس مرکزی و جنوبی است که اگر فکری به حال آن نشود تا سالیان آینده بخش زیادی ازآن از بین خواهد رفت.

منبع:مهر

انتهای پیام/گ

 

نظرات کاربران

شبکه اطلاع رسانی دانا
قلم_گزینشی