نظرخواهی

آیا ازعملکرد مهدی روشنفکر در توسعه شهرستان های بویراحمد، دنا و مارگون راضی هستید؟

تازه های سایت

19. خرداد 1393 - 9:07
حامد زمانی گفت: «اگر زیبایی و نبوغی باشد به‌واسطه نبوغی است که در وجود مهدی [سیار] است. چه به لحاظ وزن شناسی، چه به لحاظ ملودی شناسی، چه به لحاظ انتخاب کلمات و ... .»

به گزارش چهارفصل ، ۱۱ خردادماه  از آن شب‌هایی بود که در یاد و خاطره مردم فسا می‌ماند. چرا که میزبان هنرمندان انقلابی و جوان در اجتماع بزرگ حسینیون بودند. همه برای ارج نهادن به هنر متعهد انقلاب آمده و می‌خواستند با حضورشان محمدمهدی سیار و حامد زمانی را ارج بنهند.

همزمان با اعیاد شعبانیه میلاد حضرت اباعبدالحسین(ع)، امام سجاد(ع) و حضرت ابوالفضل (ع) اجتماع بزرگ حسینیون در فسا برگزار شد.

به گزارش "سلام فسا" مراسم با استقبال بی نظیر مردم فسا روبرو شد و حدود ۱۰,۰۰۰ در این اجتماع با شکوه شرکت کردند. حجه الاسلام و المسلمین موسوی مسئول فرهنگی شورای سیاستگذاری ائمه جمعه کشور در این مراسم سخنرانی و هادی پرهیزکار مولودی خوانی کرد.
 

طنین
 

میدان امام حسین (ع) فسا این جمعیت را قبلاً هم به چشم دیده بود، اما نه برای تجلیل از شاعر متعهد فسایی و نه برای شنیدن ترانه‌های انقلابی، بلکه برای برپایی نماز باشکوه عید فطر. این اولین بار بود که ده هزار نفر دور هم جمع می‌شدند تا از هنر انقلابی بگویند و بشوند و تجلیل کنند.
 
اسماعیل حسین‌زاده، مجری صداوسیمای فارس، اجرای مراسم را به عهده داشت. مجری، حجت‌الاسلام‌والمسلمین موسوی، مسئول فرهنگی شورای سیاست‌گذاری ائمه جمعه کشور را برای ۲۰ دقیقه سخنرانی به جایگاه دعوت کرد. ابتکار حسین زاده، برنامه را جذاب‌تر کرد تا جایی که سخنرانی به یک گفتگوی مذهبی تبدیل شد. دیگر در محدوده تعیین‌ شده مراسم جایی برای ایستادن هم نبود!
 
خواننده و هنرمند انقلابی، حامد زمانی، به مراسم رسید. خبرنگاران محلی مشغول گپ و گفت با زمانی بودند که مجری او را به جایگاه خواند و مردم او را به گرمی تشویق کردند.
 
«دیروز، امروز، فردا» اولین ترانه زمانی بود که جمع مردم فسا را به وجد آورد. کم‌کم محمدمهدی سیار از جمع دوستداران و علاقه‌مندان جدا شد و خود به میدان جشن رساند. سیار شاعر جوان، اهل فسا، اول در قامت میزبان بود، اما بعد در جایگاه میهمان.
 
برنامه نمادین حمل پرچم، با حضور نسل‌های مختلف انقلاب و با اجرای دیدنی بسیجیان برگزار شد. بسیجی‌ها نشان دادند که پرچم پرافتخار حماسه و اقتدار همواره بر دوش مردمان این سرزمین برافراشته است و این راه همچنان ادامه دارد.
 
زمانی قبل از اجرای ترانه «گزینه‌های روی میز» گفت: «من باورم نمی‌شد با این جمعیت روبرو شوم. الحمدالله جمعیت که هست، مهدی سیار هم که هست. فقط یک خواهش دارم، یک دست به‌افتخار همشهری گل تون، هنرمندتون، محمدمهدی سیار بزنید.» اینجا بود که میدان سراسر صدای تشویق مردم بود.
 
حامد زمانی شعر «گزینه‌های روی میز» محمدمهدی سیار را دکلمه کرد:
بغض ناتموم مادری
بالاسر جنازۀ پسر
بغضی که یک‌مرتبه صدا میشه، سکوت و میشکنه
ای تموم بچه‌هام فدای تو یا حسین!
این گلم نثار کربلای تو یا حسین!
ای پدر و مادرم فدای تو یا حسین!
زندگیم فدای کربلای تو یا حسین!
 

طنین
 

به اینجا که رسید، فریاد «یا حسین» فسایی‌ها، زمانی را همراهی کرد. حامد زمانی «گزینه‌های روی میز» را برای مردم اجرا کرد و بعد از آن مجری، دکتر سیار، شاعر جوان فسایی را به جایگاه دعوت کرد. مجری خطاب به سیار می‌گفت: قلاده‌های طلا، مرگ بر آمریکا و ... شعرهایی از سیار است که حامد خوانده است.

سیار با سلام و احوال‌پرسی از همشهریان خود شروع کرد و از حامد زمانی تشکر کرد و گفت: «خوشحالم که حضور من همزمان شده با حضور حامد عزیز. انصافاً همه معتقدند که صدای او و نبوغ آهنگ‌سازی او، توانسته جان تازه‌ای به موسیقی امروز بدهد و در این دهه زبان گویایی شده برای شعر انقلاب.»
 
فسا در هنر انقلابی پیشتاز است. شهید دکتر علیرضا فیروزی؛ شاعر، نقاش و دانشجوی پزشکی با مجموعه «شعر بی قراری» فضایی جدید در شعر انقلاب باز کرد. حال دکتر سیار ادامه دهنده شهید فیروزی است.
 
زمانی در ادامه صحبت‌های سیار گفت: «اگر زیبایی و نبوغی باشد به‌واسطه نبوغی است که در وجود مهدی [سیار] است. چه به لحاظ وزن شناسی، چه به لحاظ ملودی شناسی، چه به لحاظ انتخاب کلمات و ... .»
 
مراسم به اوج خود رسیده بود. مردم با شور و شوق سیار و زمانی را تشویق می‌کردند. مجری از این فرصت استفاده کرد و وجه مشترک سیار و زمانی را تعهد دانست. حسین زاده از زمانی گفت و این‌که او در کنسرت خودش افتخار کرده که ۷۰ درصد خانم‌ها محجبه بودند (تشویق مردم). حسین زاده گفت که در این اجتماع بزرگ صددرصد خانم‌ها محجبه هستند؛ و بازهم مردم تشویق کردند.
 
دیگر زمان رونمایی از اثر پرافتخار محمدمهدی سیار در جمع همشهریان فسایی‌اش رسیده بود. کتاب «رود خوانی» در میان تشویق‌های فراوان مردم فسا توسط حامد زمانی رونمایی شد. حسین زاده از سیار خواست از کتاب رود خوانی شعر بخواند. محمدمهدی سیار شروع به دکلمه ترانه «مرگ بر آمریکا» کرد:
 

طنین
 

مرگ بر تازیانه‌ها
تازیانه‌های بی‌امان
به گرده‌های بی‌گناه بردگان
مرگ بر مرگ ناگهانی صد هزار زندگی
در یکی دو ثانیه
با سقوط علم از آسمان
مرگ بر کشتن جوانه‌ها
مرگ بر انتشار سم در زلال رودخانه‌ها
مرگ بر فصاحت دروغ
مرگ بر بوق‌های بوق
مرگ بر سیم‌های خاردار و کشتزارهای بیم
مرگ بر گورهای دسته‌جمعی و بندهای انفرادی زمین
 
ازاینجا به بعد حامد زمانی ترانه را دکلمه کرد:
...مرگ بر بریدن نفس
مرگ بر قفس
مرگ بر شکوه خار و خس
مرگ بر هوس
مرگ بر حقوق بی بشر
مرگ بر تبر
مرگ بر شراره‌های شر
مرگ بر سفارت شنود
مرگ بر کودتای دور
زندگی باد زندگی او
زنده‌باد زندگی من، تو، ما
یک‌کلام… مرگ بر آمریکا
مرگ بر ابولهب
مرگ بر یزید و شمر و ابن سعد
مرگ بر زاده‌ی زیاد
بگو بلند: بیش باد
مرگ بر قطعنامه‌های بستن فرات، قحط آب
مرگ بر تیر مانده بر گلوی کودک رباب
 
ترانه «مرگ بر آمریکا» بازهم در میان شور و شوق مردم فسا خوانده‌ شد. حماسه‌ای از حضور و تعهد در حال نمایش بود. بیش از ده هزار نفر از فسایی‌‌های هنردوست، ترانه «مرگ بر آمریکا» را با زمانی و سیار زمزمه کردند. شور و شوق انقلابی و ضد استکباری فضا را پرکرده بود.
 



دو کتاب شعر اخیرا وارد بازار کتاب شده‌اند و توجه‌های بسیاری به آنها جلب شده است،‌ یکی کتاب رودخوانی محمدمهدی سیار که در نمایشگاه با استقبال مخاطبان روبرو شد و به چاپ دوم رسید و دیگری هم  کتاب خورشید در مشت شامل مجموعه اشعار با موضوع بیداری اسلامی است. هر دوی این کتاب یک ویژگی مشترک دارند و آن این است که مورد توجه مقام معظم رهبری قرار گرفته‌اند. آنچه که در ادامه می آید بخشی از سخنان حجت‌الاسلام والمسلمین علی‌اکبر رشاد رییس پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی درباره نظر مقام معظم رهبری درباره این دو کتاب است و روایتی از اینکه آقای سیار شما کولاک کرده‌ای...

 



 
در ادامه مجری به گفتگو با سیار نشست. از توجه رهبر معظم انقلاب به سیار و آثار و موفقیت‌های او گفت. از انجمن‌های ادبی در زاهدشهر و فسا در دوران نوجوانی و ... .
 
این شاعر جوان از لطف و توجه مردم و همشهریان و حضور در مراسم رونمایی کتاب «رود خوانی» تشکر و قدردانی کرد و حضور در اجتماع بزرگ حسینیون فسا را از خاطرات خوب خودش دانست.
 
مجری از مردم دعوت کرد تا در جشن امضا کتاب رودخوانی در فروشگاه جبهه کتاب (جمعه 16 خرداد ماه) شرکت کنند.
 
مراسم تمام شده بود اما سیار در میان جمع زیادی از جوانان یا کتاب «رود خوانی» را امضا ء می‌کرد یا کنار آن‌ها ایستاده بود تا عکس یادگاری بگیرند.
 
آن شب همه کولاک کردند. از محمدمهدی سیار گرفته تا حامد زمانی. از جوان‌های نسل سوم انقلاب گرفته تا خانواده‌هایی که آمده بودند تا از هنر انقلاب تجلیل کنند.

منبع:مشرق

انتهای پیام/گ

نظرات کاربران

شبکه اطلاع رسانی دانا
قلم_گزینشی