نظرخواهی

آیا ازعملکرد مهدی روشنفکر در توسعه شهرستان های بویراحمد، دنا و مارگون راضی هستید؟

تازه های سایت

29. خرداد 1393 - 14:35
ز آنجا که بیشتر جمعیت امروز جامعه ما را جوانان تشکیل می‌دهند و شور و هیجان جزئی از وجود جوانان است اما شاهد هستیم که زنان و دختران حتی برای بازی‌های ملی حق ورود به ورزشگاه و حمایت از تیم ملی کشورشان را پیدا نمی‌کنند

به گزارش چهارفصل به نقل از شبکه اطلاع رسانی دانا، از آنجا که بیشتر جمعیت امروز جامعه ما را جوانان تشکیل می‌دهند و شور و هیجان جزئی از وجود جوانان است اما شاهد هستیم که زنان و دختران حتی برای بازی‌های ملی حق ورود به ورزشگاه و حمایت از تیم ملی کشورشان را پیدا نمی‌کنند و این درحالی است که زنان و دخترانی که ملیت ایرانی ندارند و طرفدار تیم‌های مقابل هستند، می‌توانند به‌راحتی در ورزشگاه‌ها حضور یابند؛ موضوعی که این روزها به یکی از دغدغه‌های بانوان ایرانی تبدیل شده است. با روی کار آمدن دولت تدبیر و امید و شعارهای رئیس‌دولت مبنی بر پرهیز از تندروی و بازبینی سیاست‌هایی که در گذشته وضع شده و بعضا از طرف جامعه مورد نقد واقع شده‌ بودند این امیدواری در جامعه زنان و دختران کشور ایجاد شد تا شاید دولت گامی موثر در این راستا بردارد و بانوان ایرانی بتوانند بازی‌های ملی کشورشان را از نزدیک و در ورزشگاه‌ها تماشا کنند.

دستور درباره حضور زنان در ورزشگاه

معاون رئیس‌جمهور در امور زنان در گفت‌وگو با مهر درباره اعتراض‌اش به عدم حضور زنان در مسابقات والیبال و واکنش هیأت دولت به این اعتراض گفت: آقای رئیس‌جمهور در اینباره توضیح خواستند و من به آقای روحانی توضیح دادم که قبلا این ممنوعیت برای حضور زنان در ورزشگاه و تماشای مسابقه والیبال وجود نداشته و این زیبنده دولت تدبیر و امید نیست که این ممنوعیت‌ها و محدودیت‌ها به‌نام این دولت گره بخورد و برخلاف برنامه‌ها و هدف دولت است که به دنبال افزایش سرمایه اجتماعی و جلب رضایت عمومی جوانان است. شهیندخت مولاوردی افزود: رئیس‌جمهور در اینباره توضیح بیشتر خواستند و قرار شد من و وزیر ورزش و جوانان در اینباره تعاملاتی داشته باشیم که تدابیر و سازوکارهایی صورت گیرد که هم خواسته افرادی که نگران حضور زنان در ورزشگاه هستند برطرف و هم خواسته نسل جوان در مسابقات بین‌المللی محقق شود. وی درخصوص احتمال حضور زنان در مسابقات والیبال ایران- لهستان و ایران- ایتالیا هم گفت: ما تمام تلاشمان را می‌کنیم و به رایزنی‌هایمان ادامه می‌دهیم. مولاوردی در صفحه فیسبوک خود هم از انتقادش به عدم حضور زنان برای تماشای مسابقات والیبال در هیأت دولت خبر داده بود.

روابط عمومی فدراسیون والیبال: بخشنامه نرسیده است

زمانی که سخن از حضور بانوان در ورزشگاه مطرح می‌شود، کمتر کسی است که به یاد محمود احمدی‌نژاد و تاکیداتش بر حضور پررنگ زنان در ورزشگاه نیفتد. دستوری که با واکنش‌هایی مواجه و در حد حرف باقی ماند. اما آیا دستور رئیس‌ دولت تدبیر و امید و پیگیری‌های معاون وی در امور زنان و وزیر ورزش و جوانان راه‌حلی برای این موضوع باز خواهد کرد؟ آرمان برای پیگیری موضوع با دفتر مدیریت مجموعه ورزشی آزادی تماس گرفت که حاصل این گفت‌وگو چنین است:

آیا دستوری مبنی بر حضور بانوان در ورزشگاه آزادی از سوی نهاد ریاست‌جمهوری ابلاغ شده است؟

آنچه در حیطه وظایف این مجموعه است اینکه تنها سالن را به ارگان متقاضی کرایه می‌دهد و در برابر ورود و خروج افراد مسئولیتی برعهده ندارد به‌عبارت دیگر زمانی که سالن در اختیار مثلا فدراسیون والیبال قرار می‌گیرد، مهمانان و تماشاگران را فدراسیون معلوم می‌کند بنابراین در این راستا اگر اطلاعات بهتری می‌خواهید باید با فدراسیون والیبال تماس بگیرید.

از آنجاکه صحبت با مدیریت ورزشگاه نتیجه‌ای در پی نداشت بر آن شدیم تا با مسئولان فدراسیون والیبال تماس بگیریم که مسئول روابط عمومی فدراسیون والیبال در پاسخ پرسش‌های آرمان چنین گفت.

آیا بانوان برای بازی بعدی تیم ملی والیبال می‌توانند در ورزشگاه حضور یابند؟

آنچه برای حضور بانوان در ورزشگاه تعیین‌کننده است صدور بخشنامه یا ابلاغیه‌ای از سوی نهاد ریاست‌جمهوری است که در این صورت امکان حضور بانوان نیز فراهم خواهد شد.

مشخص نیست چه زمانی این بخشنامه ابلاغ خواهد شد؟

خیر این مساله مشخص نیست و باید منتظر ماند تا ببینیم این دستور کی به‌صورت کتبی برایمان ارسال خواهد شد.

اما درنهایت به‌دلیل پایان وقت اداری و پاسخگونبودن نهادهای مربوطه، حضور یا عدم حضور زنان برای تماشا و تشویق تیم‌های ملی دوباره در هاله‌ای از ابهام قرار گرفت.

حضور زنان در ورزشگاه مشکل شرعی یا فقهی ندارد

یکی از مشکلات و موانعی که برای عدم حضور زنان در ورزشگاه‌ها مطرح می‌شود، بحث مذهبی و فقهی آن است ازجمله شئونات اسلامی. در اینباره آیت‌ا... محسن غرویان، مدرس فلسفه اسلامی حوزه علمیه قم به پویش گفت: درحال حاضر زنان در مقام عکاس، خبرنگار یا داور در نظام جمهوری اسلامی در ورزشگاه‌ها حضور پیدا می‌کنند و اگر اشکالی وجود داشت، نهادهای مربوطه از نظر قانونی موظف بودند که این موضوع را روشن کنند و از تلویزیون شاهدیم که خانم‌ها در ورزشگاه‌ها حضور دارند. ضمن آنکه اگر مفسده‌ اخلاقی بر آن مترتب نشود، مشکلی وجود ندارد و درحال حاضر نیز متعارف و عرفی است که بر اساس موازین شرعی و اخذ مجوز از علما برای تشویق و ابراز احساسات و هیجانات در ورزشگاه‌هاحضور پیدا می‌کنند. از نظر امنیتی نیز اگر جایگاه خاصی برای بانوان باشد تا اختلاط بین زن و مرد به شکلی که مفسده‌آور باشد پدید نیاید، منعی ندارد. وی علت ممانعت ورود زنان به ورزشگاه را مانعی عرفی دانست و افزود: «این مساله تاکنون متعارف نبوده اما اکنون تلویزیون نشان می‌دهد که زنان با حفظ پوشش مناسب خودشان حضور دارند و مفسده‌ای نیز بر آن مترتب نشده و نمی‌شود. در تلویزیون دیده‌ام که در برخی سالن‌های ورزشی خانم‌ها به‌عنوان تماشاگر هم حضور دارند، مثلاً خانم‌های برزیلی در بازی والیبال ایران و برزیل حضور پیدا کردند. اگر این مساله متعارف باشد و مفسده‌ای از نظر شرعی و اخلاقی بر آن مترتب نشود با حفظ شئون اسلامی و اجتماعی و عرفی منعی ندارد.» این استاد حوزه علمیه قم درخصوص عدم اجازه نیروی انتظامی بیان کرد: «بحث و گفت‌وگو درباره این موضوع لازم است و باید با حفظ شرایط امنیتی و اخلاقی و درصورت نبود منع قانونی شرایط فراهم شود تا بانوان نیز با حفظ مسائل شرعی و اخلاقی و شئونات عرفی بتوانند تیم کشورشان را تشویق کنند و از این حیث تفاوتی میان زنان ایرانی و برزیلی وجود ندارد. برخی خانواده‌های خود بازیکن‌ها، همسر یا مادرانشان دوست دارند در ورزشگاه حضور پیدا کنند تا فرزندانشان را تشویق کنند و به ورزشکاران روحیه بدهند. حضور بانوان و تشویق آنها جنبه روحیه‌بخشی برای بازیکنان دارد و روحیه آنها را تقویت می‌کند که اثر مترتب بر این امر است.»

انتهای پیام/گ

 

نظرات کاربران

شبکه اطلاع رسانی دانا
قلم_گزینشی