نظرخواهی

آیا ازعملکرد مهدی روشنفکر در توسعه شهرستان های بویراحمد، دنا و مارگون راضی هستید؟

تازه های سایت

7. تير 1393 - 15:49
ماه مبارک رمضان در حالی آغاز می‌شود که بازیکنان مسلمان حاضر در جام جهانی 2014 برزیل هر کدام واکنش متفاوتی به فرا رسیدن این ماه پر فیض و برکت دارند.

به گزارش چهارفصل به نقل از «خبرگزاری دانشجو»، بازی های مرحله یک هشتم نهایی جام جهانی 2014 برزیل در حالی از امشب آغاز می شود که بازیکنان بسیاری در ترکیب تیم های آلمان، فرانسه و الجزایر مسلمان هستند و ماه رمضان را پیش روی خود می بینند.

روزه داری در سرزمین قهوه که نزدیک به 14 ساعت طول خواهد کشید، تبدیل به یکی از مسائل اساسی این چند تیم و بازیکنانشان شده است که البته این مشکل با رعایت مسائل پزشکی قابل حل است.


برخی از بازیکنان خیلی زود موضع رسمی خود را اعلام کرده اند. برای مثال مسوت اوزیل، ستاره خط میانی آلمان با اعلام اینکه قصد روزه گرفتن ندارد، گفت: «من بازی می کنم و می خواهم به این کارم ادامه بدهم. من این کار را در ماه رمضان نیز ادامه خواهم داد. بنابراین برایم غیرممکن است که امسال بتوانم روزه بگیرم.»

دیدیه دشان، سرمربی تیم ملی فرانسه نیز که بازیکنان مسلمان زیادی در ترکیب خروس ها دارد، نظر جالی در این باره دارد. او می گوید: «این یک موضوع ظریف و حساس است. ما به همه مذاهب احترام می گذاریم. این اولین بار نیست که با چنین مسأله ای مواجه می شویم. نگرانی کمی در این باره دارم و معتقدم که بازیکنان خود را با شرایط وفق خواهند داد.»


در چنین شرایطی که بازیکنان باید در ساعت های 13 یا 17 به میدان بروند، رعایت توصیه های پزشکی راه حل مناسبی برای جلوگیری از ترک روزه داری و بازی کردن توأمان در جام جهانی است. حکیم چلبی، پزشک سابق باشگاه پاریسن ژرمن که به عنوان کارشناس فیفا در این موضوع فعالیت می کند، عنوان کرد: «در ماه رمضان خطر مصدومیت، بویژه در ناحیه کمر، مفاصل و عضلات افزایش می یابد که این مسأله به خاطر از دست رفتن آب بدن است، نه کمبود مواد غذایی. در چنین شرایطی سطح و میزان تغذیه باید تغییر کند و کیفیت مواد غذایی نیز با انطباق بیشتر با ورزش باید اصلاح شود و بازیکنان باید از مواد غذایی آبدار بیشتر استفاده کنند. همچنین چیزی که بیشتر مورد توصیه قرار می گیرد، این است که افراد چرت نیمروزی طولانی تری داشته باشند تا خواب از دست رفته شان را جبران کنند


مجید بوقرا، کاپیتان کهنه کار الجزایر نیز اظهار داشت: «سخت ترین کار این است که بتوانیم آب بدن را در سطح مورد نیاز حفظ کنیم. شخصاً باید ببینم شرایط جسمانی ام چگونه خواهد بود، اما فکر می کنم می توانم روزه بگیرم و این کار را انجام بدهم.»
 

همچنین ییری دیووراک، مدیر بخش پزشکی فیفا با بیان اینکه بازیکنان مسلمان حاضر در جام جهانی در صورت رعایت مسائل پزشکی می توانند روزه بگیرند، گفت: «ما مطالعات گسترده ای بر روی بازیکنان مسلمان در ماه رمضان انجام داده ایم و به این نتیجه رسیدیم که اگر مسائل تغذیه ای به طور صحیح رعایت شود، عملکرد جسمانی بازیکنان بدون هیچ کاهشی و همچون گذشته ادامه خواهد داشت. ما مطالعات گسترده ای انجام داده ایم و هیچ چیزی نگرانمان نمی کند.»


کشور برزیل روزهای گرمی را پشت سر می گذارد و این شرایط وظیفه بازیکنان مسلمان را برای ادای فرایض دینی و همچنین بازی در میدان فوتبال سخت تر می کند.

 

انتهای پیام/گ

 

نظرات کاربران

شبکه اطلاع رسانی دانا
قلم_گزینشی