نظرخواهی

آیا ازعملکرد مهدی روشنفکر در توسعه شهرستان های بویراحمد، دنا و مارگون راضی هستید؟

تازه های سایت

9. تير 1393 - 14:44

به گزارش چهارفصل ، صهیونیست ها در سناریوی جدید دشمنی خود با جمهوری اسلامی ایران، خود را قربانی تروریسم دانسته و به سراغ دامنه‌های اینترنتی و نام-واژه‌های آدرس‌دهی ایران، کره شمالی و سوریه رفته‌اند.

صهیونیست ها که این سناریو را به پشتوانه حکم دادگاهی آمریکایی ترتیب داده، به دنبال ضبط جوازها و نام دامنه‌های اینترنتی ایران (دات آی‌آر - ir.) هستند.

گروهی از صهیونیست ها و آمریکایی‌ها که مدعی‌اند قربانی تروریسم هستند، حکم دادگاهی آمریکایی را برای ضبط جوازها و نام‌های دامنه‌های اینترنتی متعلق به سه کشور ایران، سوریه و کره‌شمالی دریافت کردند؛ این حکم دادگاه که برای "سازمان ثبت اینترنتی نام‌ها و شماره‌های واگذارشده" یا آیکان صادر شده 10 روز دیگر قابل اجرا خواهد شد.

مسئولان پشت پرده این سناریو احمقانه ظاهرا در جریان نیستند که کد واژه‌های دو حرفی و برگرفته از نام کشورها، حقی انحصاری برای همان کشور است که آیکان یا همان سازمان ثبت اینترنتی نام‌ها و شماره‌های اینترنتی تنها باید مجوز آن را صادر کند و در عرصه بین‌الملل هم به عنوان نهادی مستقل در این عرصه به تخلفات رسیدگی و بر نظم خرید و فروش نام‌های تحت یک دامنه خاص نظارت داشته باشد.

هرچند خبری مبنی بر تأیید از سوی مسئولان این سازمان (آیکان) مطرح نشده اما باید گفت که چنین درخواستی برای اولین بار است که در عرصه بین‌الملل مطرح می‌شود و پیش از این سابقه نداشته که کشوری برای احقاق حق یا جبران خسارت‌هایش مالکیت نام‌ دامنه‌های اینترنتی مختص به یک کشور را از آن سلب یا به تملک خود درآورد.

مقامات سازمان فناوری اطلاعات ایران و مسئول ثبت دامنه‌های اینترنتی "دات آی‌آر" پژوهشگاه دانش‌های بنیادی هم ضمن ابراز تعجب از چنین اقدامی، درباره این اقدام گفته‌اند که هنوز حکمی از سوی آیکان به ایران ابلاغ نشده است.

حال اگر بر فرض محال چنین حکمی را قابل اجرا بدانیم، مسئول ثبت دامنه‌های اینترنتی "دات آی‌آر" پژوهشگاه دانش‌های بنیادی درباره عواقب آن به یکی از رسانه‌ها گفته است "در صورتیکه این حکم اجرایی شود با ساختار فعلی، دامنه‌‌های اینترنتی با پسوند "آی‌آر" در عرصه بین‌المللی کار نخواهد کرد و دیگر مراجعه به دامنه ir در ایران و خارج از کشور امکان‌پذیر نخواهد بود."

شمار دامنه‌های فعال دات آی‌آر هم‌اکنون 522 هزار و 389 دامنه است.

با احتساب دامنه‌های ac.ir، sch.ir، gov.ir، org.ir، id.ir، net.ir و co.ir نیز که زیرمجموعه این دامنه به حساب می‌آیند، شمار دامنه‌های دات آی‌آر به 528 هزار و 678 دامنه می‌رسد.

در حالیکه بعید به نظر می‌رسد بازی گردانان این سناریو چشم طمع به این نیم میلیون دامنه‌ای که 90 درصد آنها متعلق به اشخاص است، دوخته باشند و با قواعد و قوانین بین‌المللی در این حوزه هم آشنایی نداشته باشند و معاون آمار و انفورماتیک قوه‌قضاییه کشور هم چنین کاری را در اختیار دولت آمریکا و رژیم صهیونیستی ندانسته اما نباید اظهارات‌شان را بی‌سوادانه تلقی کنیم بلکه شاید از این مسیر به دنبال گشایشی برای دست یافتن به اندوخته بیشتر و تیغ زدن کشور باشند.

منبع: تسنیم
انتهای پیام/گ

نظرات کاربران

شبکه اطلاع رسانی دانا
قلم_گزینشی