نظرخواهی

آیا ازعملکرد مهدی روشنفکر در توسعه شهرستان های بویراحمد، دنا و مارگون راضی هستید؟

تازه های سایت

24. مرداد 1392 - 3:42
اهداف و انگیزه‌های سفر استفاده کنندگان از خدمات خودرو اشتراکی

به گزارش ، مجله علمی و تخصصی حمل و نقل در تحقیقی که در آمریکای شمالی انجام گرفت، عمده اهداف سفر استفاده کنندگان از خدمات  خودرو اشتراکی عبارتند از مواقعی که افراد بار قابل توجهی را تا مقصد حمل می کنند یا زمانی که توقف‌های متعدد قبل از رسیدن به مقصد نهایی دارند:

جدول :اهداف سفر استفاده کنندگان از خدمات  در آمریکای شمالی

میزان استفاده از خدمات

هدف سفر

%2

سفرهای کاری روزانه

%25

سفرهای کاری شخصی

%16

خرید سوپرمارکت

%17

سایر خریدها

%16

تفریحی

%12

مربوط به شغل

%12

سایر

 

 

در مطالعه دیگری که در مورد عمده سفرهای جذب شده توسط این خدمات  صورت پذیرفت نتایجی به دست آمد که درجدول زیر آورده شده است:

جدول : پراکندگی هدف استفاده از خودرو های خدمات  خودرو اشتراکی در نقاط مختلف دنیا

قاره

مشخصات و انگیزه ها

آسیا

بیشترین استفاده در محلات مسکونی، برای سفرهای کاری بیشرین سفرها

اقیانوسیه

بیشترین استفاده در محلات مسکونی برای سفرهای کاری، ارائه پارک حاشیه ای مجانی در مکانهای مشخص حمایت کننده این سیستم

اروپا

بیشترین استفاده در محلات مسکونی برای سفرهای کاری به جز اتریش و سوئد تنوع استفاده در سالهای اخیر افزایش یافته بعضی کشورها منطقه ویژه پارک برای خودروهای اشتراکی را در نظر گرفته اند

آمریکای شمالی

بیشترین استفاده در محلات مسکونی و بعد سفرهای کاری، افزایش استفاده دانشجویی و کاری در سالهای اخیر، پارک حاشیه ای مجانی با هزینه کم به عنوان حمایت کننده

 

لازم به ذکر است که میانگین تعداد خودرو این خدمات  به ازای هر نفر برای قاره های مختلف متفاوت است به گونه ای که این میزان برای قاره آسیا 1 خودرو به ازای هر 26 نفر، در اقیانوسیه 1 به ازای هر 17 نفر، در اروپا 1 به ازای هر 28 نفر و در آمریکای شمالی به طور متوسط 1 به ازای هر 35 نفر می باشد.

در تحقیقی دیگر در کشور آلمان، انگیزه های اصلی در استفاده یا عدم استفاده از این سیستم مورد بررسی قرار گرفت که نتایج آن در جدول زیر ارائه شده است. (سؤالات چهارگزینه‌ای بودند و عامل هزینه در نظر گرفته نشده بود.)

تهيه‌كنندگان: پدرام سعیدی زند، امیر روحی، علی تنگستانی فر

http://rpc.tehran.ir

حقوق مادی و معنوی این اثر متعلق به مرکز مطالعات و برنامه‌ریزی شهر تهران است و استفاده از مطالب آن صرفاً با ذکر مأخذ بلامانع می‌باشد. ضمناً متن (WORD, PDF) بر روی سایت فوق قابل دریافت است

نظرات کاربران

شبکه اطلاع رسانی دانا
قلم_گزینشی