نظرخواهی

آیا ازعملکرد مهدی روشنفکر در توسعه شهرستان های بویراحمد، دنا و مارگون راضی هستید؟

تازه های سایت

30. آبان 1392 - 9:11
در یک تعقیب و گریز طولانی محیط بانان پارک ملی دنا موفق به دستگیری دو شکارچی غیرمجاز در ارتفاعات دنا شدند و از آنها دو قبضه سلاح شکاری کشف و ضبط شد.

به گزارش چهارفصل به نقل از  فارس از یاسوج، در حالی که بارش برف پاییزی ارتفاعات دنا را سفیدپوش کرده، وحوش پارک ملی دنا نیز به ارتفاعات پائین‌تر کوچ و در دامنه‌ها و ارتفاعات پائین در حال  چرا و زاد و ولد هستند.

تجمع گله‌های کل و بز وحشی که برای فرار از برف و سرمای ارتفاعات و البته جفت گیری به دامنه‌های دنا پناه آورده‌اند علاوه بر اینکه شکوهی خاص به طبیعت و دامنه‌های دنا می‌دهد برای برخی از افراد که چشم طمع به حیات وحش دارند نیز فرصتی مغتنم به وجود می‌آورد.

عصر روز چهارشنبه نیز تعدادی  شکارچی غیرمجاز به قصد شکار در پارک‌ملی دنا شروع به تیراتدازی و ایجاد ناامنی کرده بودند که در یک تعقیب و گریز حاشیه دار و با کش و قوس فراوان توسط محیطبانان سخت‌کوش پارک ملی‌دنا ذستگیر و به مراجع قضایی تحویل داده شدند.

رئیس یگان‌حفاظت محیط زیست کهگیلویه و بویراحمد در این‌باره در گفت‌وگو باخبرنگار فارس اظهارداشت: عصر روز گذشته محیطبانان پارک‌ملی دنا در حالی که مشغول گشت‌زنی در منطقه بودند متوجه حضور و ایجاد ناامنی در پارک ملی دنا توسط دو شکارچی غیرمجاز شدند.

جمشید عبدی‌پور می افزاید: محیط بانان پس از محاصره شکارچیان غیرمجاز آنها را خلع سلاح و دستگیر کردند.

 

ضرب و شتم محیطبانان پارک ملی دنا توسط اقوام شکارچیان غیرمجاز

 

رئیس یگان حفاظت محیط زیست کهگیلویه و بویراحمد افزود: جریان به همین جا ختم نشد و در حالی که محیطبانان قصد انتقال شکارچیان متخلف به پاسگاه محیطبانی را داشتند، عده ای از اقوام و دوستان شکارچیان متخلف راه را بر  محیطبانان بستد و آنها را به باد کتک گرفتند.

عبدی پور افزود: محیطبانان به رغم اینکه به شدت از سوی این افراد مورد ضرب و شتم قرار گرفتند ولی محیط بانان دست از ماموریت و وظیفه خود برنداشتند و حاضر به تحویل و آزادسازی متخلفان نکردند.

وی افزود: محیط بانان نیز با اطلاع رسانی به پاسگاه محل و با ورود نیروی انتظامی از شر متعرضان رها و با موفقیت شکارچیان متخلف را تحویل مراجع قانونی دادند.

عبدی‌پور اضافه کرد: این موضوع توسط پرسنل نیروی انتظامی صورتجلسه و تلاش برای دستگیری خاطیان و ضاربان محیطبانان ادامه دارد.

 

تلاش شبانه‌روزی محیط بانان در صیانت از حیات وحش مناطق حفاظت شده

 

این مسئول در محیط زیست کهگیلیه و بویراحمد در ادامه با بیان اینکه یگان حفاظت و محیطبانان سخت کوش به صورت شبانه روزی و در سرما و گرما از حیات وحش مناطق حفاظت شده صیانت می‌کنند ابراز داشت: پارک ملی دنا و مناطق حفاظت شده سرمایه‌های ملی مملکت ما محسوب می‌شوند و همه مردم ما حق دارند از زیبائی‌ها و مواهب آن بهره صحیح ببرند ولی محیطبانان و یگان حفاظت از هیچ تخطی و قانون شکنی در این زمینه نخواهد گذشت و متخلفان و کسانی که چشم طمع به حیات وحش این مناطق دارند بدانند که چشمان بیدار محیط بانان نظاره گر آنها هستند.

 

کمبود محیطبان در مناطق حفاظت شده  کهگیلویه و بویراحمد

 

عبدی‌پور درادامه  با اشاره به گستردگی مناطق حفاظت شده این استان، گفت: افزایش نیروی انسانی برای حفاظت از این مناطق ضروری است.

وی افزود: این اداره برای حفاظت از گونه‌های جانوری و گیاهی و محیط زیست با کمبود نیروی انسانی مواجه است.

رئیس یگان حفاظت محیط زیست کهگیلویه و بویراحمد بیان کرد: بر اساس استاندارد ملی برای هر یک هزار هکتار اراضی حفاظت شده یک محیط‌بان باید در این مناطق حضور داشته باشد در صورتی که به طور میانگین در کهگیلویه و بویراحمد برای هر سه هزار و 500 هکتار مناطق حفاظت شده یک محیط‌بان فعالیت می‌کند.

عبدی‌پور افزود: کوهستانی بودن مناطق حفاظت شده کهگیلویه و بویراحمد و صعب‌العبوری مناطق در کنار کشیک‌های فشرده کار را برای محیط‌بانان سخت‌تر می‌کند و توان زیادی از آنها می‌گیرد.

 

حفاظت از محیط زیست نیازمند عزم همگانی است

 

معاون محیط طبیعی محیط زیست کهگیلویه و بویراحمد نیز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس اظهار داشت: پارک ملی دنا اولین منطقه ای است که  در کشور است عنوان ذخیره‌گاه زیست کره در سطح کشور معرفی و به ثبت رسیده است.

محمدرضاخدارحمی گفت: این ذخیره‌گاه با وسعت بیش از 255 هزار هکتار در تیرماه سال 90 با حضور کارشناسان سازمان یونسکو به ذخیرگاه زیست کره تبدیل شد.

وی افزود: این ذخیره‌گاه به عنوان دهمین ذخیره گاه کشور و پانصد و پنجاهمین ذخیره‌گاه زیست‌کره دنیا در شبکه جهانی ذخیره‌گاه‌ها ثبت شده است.

معاون محیط زیست کهگیلویه و بویراحمد اضافه کرد: بخش مهمی از منطقه حفاظت شده دنا  بعد از گذشت حداقل دو دهه حفاظت شبانه‌روزی و با توجه به وجود استعداد و ظرفیت‌های موجود از حیث تنوع زیستی گیاهی و جانوری به بالاترین کلاس حفاظتی یعنی پارک ملی ارتقاء سطح یافت.

خدارحمی تصریح کرد: کمبود محیط بانان از اصلی‌ترین دغدغه‌های محیط زیست کهگیلویه و بویراحمد برای حفاظت از حیات وحش مناطق حفاظت شده و پارک ملی دنا است.

محمدرضا خدارحمی افزود: در حال حاضر به خاطر وجود برخی مسائل فرهنگی و نیز فرهنگ غلط شکار و شکارگری موجود در منطقه باعث ایجاد دغدغه مضاعف برای محیط زیست و به ویژه محیطبانان شده است.

وی حفاظت از محیط زیست را نیازمند عزمی همگانی دانست و افزود: کار فرهنگی در این زمینه باید در اولویت قرار گیرد و دستگاه های فرهنگی به خصوص آموزش و پرورش نسل آینده را هرچه بیشتر با محیط زیست آشنا کنند.

 

انبوه سلاح و خلاءهای قانونی آفت جان حیات وحش کهگیلویه و بویراحمد

 

به گزارش فارس وجود روحیه شکارگری و علاقه به شکار، انبوه سلاح‌های مجاز و غیرمجاز که به وفور در کهگیلویه و بویراحمد و البته در کشور یافت می‌شود در کنار قوانین ضعیف و خلا‌‌ءهای قانونی که در حمایت از محیط بانان وجود دارد باعث شده مناطق حفاظت شده و حیات وحش همواره مورد هجوم حریصانه شکارچیان غیرمجاز قرار گیرد و در اکثر موارد برخوردهای قانونی با متخلفان  آنچنان ضعیف است که برای کسی درس عبرت نمی‌شود و این چنین است قصه شکار و شکارچیان غیرمجاز تمامی ندارد.

به هرحال برای پایان دادن و یا کاهش شکارهای غیرمجاز و از آن بدتر ضرب و شتم محیط بانان باید چاره‌ای اساسی اندیشید و به دنبال راهکاری مفید اثر گذار برای کاهش این معضل بود.

به امید روزی که آرامش به محیط زیست حیات وحش مناطق حفاظت شده حاکم شود و محیطبانان سخت کوش نیز در حاشیه‌ای امن به انجام وظیفه بپردازند.

 

انتهای پیام/گ

 

نظرات کاربران

شبکه اطلاع رسانی دانا
قلم_گزینشی