نظرخواهی

آیا ازعملکرد مهدی روشنفکر در توسعه شهرستان های بویراحمد، دنا و مارگون راضی هستید؟

تازه های سایت

2. آذر 1392 - 10:04
یکی از مشکلات اساسی که در استان کهگیلویه و بویراحمد به وضوح شاهد آن هستیم، گسترش روز افزون مراکز عرضه مرغ زنده در حاشیه شهرها و فروش آن توسط دوره گردها است، که علاوه بر آلودگی صوتی باعث شیوع بیماری نیز می شود.

به گزارش چهارفصل به نقل از صبح زاگرس ،خبر لنده نوشت، با توجه به مصرف فراوان گوشت مرغ و بازار گسترده آن، فرایند های نگهداری ، کشتار، توزیع و مصرف آن نیازمند رعایت یک سری فاکتور های بهداشتی از زمان تولید تا زمان مصرف است.

بدون شک یکی از وظایف ذاتی اداره دامپزشکی و شبکه بهداشت و درمان، نظارت مستمر و گسترده بر مرغداری های و مراکز فروش مرغ کشتار روز در شهر و عرضه مرغ زنده در حاشیه ی شهرها است.

اما در برخی از موارد کوتاهی در نظارت و بازرسی باعث شیوع گسترده امراض مختلف و بیماری های مشترک بین انسان و دام می شود.

برای جلوگیری از بروز مشکلات بهداشتی فروش مرغ زنده در حاشیه شهر و فروشندگان دوره گرد در سطح شهر باید تدابیر سخت گیرانه تری اتخاذ شود.

مانند سایر نقاط استان کهگیلویه و بویراحمد، شهرستان لنده نیز از این مشکل رنج برده که افزایش روز افزون مراکز عرضه مرغ زنده در حاشیه شهرلنده و مرغ فروشان دوره گرد باعث به خطر افتادن سلامتی شهرندان شده است.

علی رغم برگزاری چندین جلسه توسط شورای بهداشت شهرستان لنده، متأسفانه حل این مشکل که به صورت فراگیر و استانی بوده پای برجا باقی مانده که منتظر مصوبات و تصمیمات اساسی شورای بهداشت در استان است.

در شهرستان لنده تعداد 3 واحد عرضه مرغ زنده وجود دارد که هیچکدام براساس شاخص های بهداشتی مطرح شده در دستورالعمل های نگهداری و کشتار مرغ در محل فروش اقدام نمی کنند و به شکلی که در تصاویر می بینید وضعیت بهداشت در این مکان های کشتار مرغ فاجعه بار است.

 

ظرف جای آبکشی مرغ که در طول روز چندین مرغ در آن شسته و به مشتریان عرضه می شوند.

وضعیت نامطلوب نگهداری و کشتار مرغ در این مراکز به لحاظ عدم رعایت مسائل بهداشتی به گونه است که  از یک قوطی 17 کیلویی نگهداری روغن جامد با آب گرم برای آبکش کردن مرغ برای پر کنی استفاده می شود که در یک روز چندین مرغ در آن آبکش می شود و خون آنها در این قوطی ریخته و دوباره گرم می شود به خودی خود عامل تولید میکرب و شیوع انواع امراض را در پی خواهد داشت.

از طرف دیگر سر بریده مرغ ها همراه با خون بر روی زمین ریخته شده و در پایان روز جمع آوری و به فروش می رسد.

از طرفی دیگر دستگاه پرکنی مورد استفاده در این مراکز است که توسط استوانه های از جنس پلاستیک فشره  با ضربه زدن به بدنه مرغ، پرهای آن را کنده و این حرکت به طور مداوم برای تمام مرغ ها ذبح شده صورت می گیرد که به خودی خود نیز عامل انتقال میکرب ها و بیماری است.

با این تفاسیر برای برخورد با چنین مشکل حاد و فراگیر شهری باید شبکه دامپزشکی و بهداشت و درمان استان و دیگر دستگاه های متولی با حمایت دستگاه قضایی وارد عمل شده و با عاملان توزیع غیراصولی مرغ برخورد قانونی نمایند.

 

انتهای پیام/گ

 

نظرات کاربران

شبکه اطلاع رسانی دانا
قلم_گزینشی