نظرخواهی

آیا ازعملکرد مهدی روشنفکر در توسعه شهرستان های بویراحمد، دنا و مارگون راضی هستید؟

تازه های سایت

2. آذر 1392 - 14:31
با در نظر گرفتن اثرات مخرب و خانمان سوز مصرف دخانیات بر سلامت و روابط خانوادگی در این گزارش سعی بر آن داریم تا شما را با یکی از مجموعه داران یا کلکسیونرهای کرجی آشنا کنیم؛ که متن این گزارش در ادامه می آید.

به گزارش چهارفصل به نقل از  دانا ،به نقل از کرج رسا، وی خود را اینگونه معرفی نمود؛ کاووس نثاری هستم متولد سال ۱۳۲۹ در شهر کرج، پدرم یکی از بنکداران بزرگ کرج قدیم بود که شاید یکی از جرقه های جمع آوری مجموعه ی سیگار و کبریت در همان مغازه ی بنکداری پدرم زده شد.

نثاری افزود: روزی به مغازه ی پدرم رفته بودم که بسته بندی های پر زرق و برق این اجسام فکرم را مشغول نمود؛ در همان زمان کودکی؛ در سال ۱۳۳۵ یعنی زمانی که ۶ ساله بودم شروع به جمع آوری کبریت ها و پس از آن نگهداری بسته های سیگار نمودم؛ کبریت ها و سیگار هایی که نسل آنها بعضا منقرض شده و یا عمری بیش از ۱۰۰ سال دارند.

نثاری در ادامه گفت: در این مجموعه بیش از هزاران بسته سیگار و کبریت در اختیار دارم که علاوه بر وجود برندهای ایرانی، از چهار گوشه ی دنیا نیز در این مجموعه وجود دارد که به علت کمبود فضای ویترینی ما بقی این کلکسیون را در جعبه نگهداری می کنم.

 

این مجموعه دار در مورد تعداد سیگار هایش گفت: در اوایل انقلاب، سیگار در بازار نایاب شد، همسایگانی که می دانستند من مجموعه ای از سیگار ها را نگهداری می کنم، بارها به سراغ من می آمدند و درخواست گرفتن سیگار می کردند که همین امر باعث شد ۳۰ % از این کلکسیون از بین برود.

وی در پایان گله ای هم از شرکت دخانیات داشت؛ نثاری گفت: این مجموعه به علت گذر زمان در حال نابودی است و من برای سالم ماندن این مجموعه ۲ بار با شرکت دخانیات ایران تماس گرفتم و از آنان خواستم روشی برای در امان ماندن این مجموعه از رطوبت و گذر زمان به من بیاموزند که متاسفانه هر دو بار با در بسته روبرو شدم و هم اکنون نظاره گر تلف شدن این مجموه هستم، امیدوارم بالاخره راهی مشخص شود تا از طریق آن بتوان این گنج ملی را حفظ نمود و در اختیار نسل های بعدی قرار داد.

 

موارد برجسته ی این کلکسیون

کبریتی با قدمتی ۹۵ ساله در ایران ساخته شده و متعلق به سال ۱۲۹۷ هجری شمسی است.

در این مجموعه سیگار برگ مورد علاقه ی "رضا خان پهلوی” با نام گرگان بزرگ نیز نگهداری می شود.

سیگاری ساخته ی کشور شوروی با آرم تاج پهلوی و چاپ شده بر روی فیلتر.

سیگار هما ( سیگاری با آرم شرکت ملی هواپیمایی ایران ! )

سیگار ها و کبریت های مناسبتی قبل از انقلاب ( سالگرد تاجگذاری شاه مخلوع، هفتمین دوره ی بازی های آسیایی تهران و … )

کبریت هایی با پیام های فرهنگ سازی متعلق به قیل از انقلاب ( در مورد فرهنگ رانندگی و … )

ریز ترین کبریت مجموعه با ۲ سانت طول !

و … 

 

 

 
 

انتهای پیام/گ

 

نظرات کاربران

شبکه اطلاع رسانی دانا
قلم_گزینشی