نظرخواهی

آیا ازعملکرد مهدی روشنفکر در توسعه شهرستان های بویراحمد، دنا و مارگون راضی هستید؟

تازه های سایت

9. آذر 1392 - 12:32
رحیم حجتی جوان موفقی که به همراه پدر به شغل باغداری و پرورش زنبور عسل در شهرستان چرام مشغول است.

به گزارش چهار فصل به نقل از صبح زاگرس پایگاه خبری چرام نوشت،

« اوست آن کس که از آسمان، آبى نازل کرد و بوسیله آن، انواع نباتات را رویاندیم; و از آن، ساقه‌ها و شاخه‌هاى سبز، خارج ساختیم; و از آنها دانه‌هاى متراکم، و از شکوفه نخل، خوشه‌هایى با رشته‌هاى باریک خارج ساختیم; و باغ‌هایى از انواع انگور و زیتون و انار، (گاه) شبیه به یکدیگر، و (گاه) بى‌شباهت! هنگامى که میوه مى‌دهد، به میوه آن و طرز رسیدنش بنگرید که در آن،نشانه‌هایى (از عظمت خدا) براى گروه مؤمنان است. » سوره انعام آیه 99

رحیم حجتی متولد سال 1363 شهر چرام ، فرزند سوم از یک خانواده 9 نفره که تحصیلات دانشگاهی خود را در رشته کارشناسی مدیریت از دانشگاه آزاد گچساران به پایان رسانده است و هم اکنون به همراه پدر به شغل باغداری و پرورش زنبور عسل مشغول است.

گفت و گوی رحیم حجتی با  پایگاه خبری تحلیلی چرام را در زیر بخوانید:

آقای حجتی چطور شد که تصمیم گرفتید به باغداری روی بیارید؟

 من وقتی که دانشجو بودم متوجه این موضوع شدم که اداره جهاد کشاورزی اقدام به پرداخت تسهیلات دراز مدت و دیر بازده برای طرح باغات کشاورزی کرده است و باتوجه به اینکه پدرم بازنشسته آموزش و پرورش بود با مشورت با  پدرم متقاضی استفاده از این تسهیلات شدیم که در واقع پدرم به عنوان کارفرما و من به عنوان کارگر کار را شروع کردیم.

برای شروع طرح چقدر وام دریافت کردید و نحوه پرداخت اقساط چطور بود؟

حدود 40 میلیون تومان وام دریافت کردیم و نحوه پرداخت به این صورت بود که مقرر شد بعد از به ثمر نشستن درختان و به صورت سالانه مبلغی را که قسط بندی کرده بودند پرداخت کنیم یعنی از قبل مشخص بود که در هر سالی باید چقدر قسط بپردازیم.

آیا بانکها و ادراه جهاد کشاورزی به تعهداتشان در هنگام دریافت اقساط عمل کردند

به نظر من  فشار همیشه بر دوش کشاورزان و باغداران است و اگر به هر دلیلی مشکلی پیش بیاید این کشاورزان هستند که متحمل ضرر می شوند و حرف های مسئولان در حد یک ادعا باقی می ماند به طور مثال برای یک سال اقساطی که ما باید پرداخت می کردیم حدود10میلیون تومان بود ولی هنگام پرداخت به بانک گفتند که اقساط امسال 11.5 میلون است و ما برای پرداخت  اقساط با مشکلات زیادی مواجه می شدیم.

به عنوان یک جوان تحصیلکرده آیا دوست نداشتید که مرتبط با رشته تحصیلی تان در اداره یا نهادی به کار گرفته شوید؟

به طور طبیعی هر کسی دوست دارد در جای مشغول به کار شود که مرتبط با رشته تحصیلی اش باشد و من هم از این قاعده مستثنی نیستم ولی کار دولتی برای من نبود  و این نمی تواند یک دلیل موجه برای دست کشیدن از زندگی و داخل خونه نشستن باشد و به فرموده امام علی(ع) کار جوهر مرد است.

آقای حجتی لطفا کمی از سختی های باغداری بگوئید

به هر حال هر کاری باشد سختی های خاص خودش را دارد و باغداری هم سختی های دارد اما آنچه که بیشتر به چشم می آید، یک باغدار باید از قوای بدنی بیشتری نسبت به دیگر کارها برخوردار باشد. به یاد دارم بعد از کاشت نهال ها و با فرارسیدن فصل تابستان که آب های زیر زمینی کم شده بودند، آب چاه برای آبیاری درختان کافی نبود و ما مجبور بودیم با سطل همه درختان را آبیاری کنیم و فشار زیادی را متحمل  شدیم.

شما یکبار به عنوان باغدار نمونه انتخاب شدید، راز موفقیت تان را در چه چیزی می بینید؟

متاسفانه بعضی از باغداران به خاطر فشار زیادی که در طول فصول سال تحمل می کنند، برای افزایش محصول از روشهای نامناسبی استفاده می کنند که به ازای افزایش نسبی محصول، کیفیت آنرا پایین می آورند. شاید عدم استفاده از کودهای شیمیایی و جایگزین کردن کودهای ارگانیک به جای این کودها و همچنین استفاده از آبیاری قطره ای که تاثیر بسیار زیادی در مصرف آب دارد، از مهمترین عوامل موفقیت ما باشد.

در کنار باغداری کار دیگری هم انجام می دهید؟

بله،ما علاوه بر باغداری،  پرورش زنبور عسل را هم داریم  و الان حدود 130  کندوی زنبور داریم که به گفته کارشناسان، زنبور عسل علاوه بر عسلی که تولید می کند یک منبع درآمد است و باعث افزایش محصولات کشاورزی و باغداری می شود همچنین از بیابان زایی جلوگیری می کند و باعث هم خونی گیاهان مراتع می شود.

 

آیا از وضعیت شغلی تان راضی هستید؟

خدا را شکر  راضی هستم و اعتقاد دارم که روزی دست خدا است  و همین که لقمه حلال سر سفره خانواده ام می گذارم برایم کافی است هرچند با تلاش و کوشش بیشتر می توان شرایط بهتری  را انتظار داشت.

 در پایان حرفی برای جوان های همسن وسال خود دارید،بگوئید؟

به جوان ها توصیه می کنم که با توکل به خداوند بزرگ با امید به زندگی ادامه دهند و مشکلات  آنها را ناامید نکند و بدانند که کار کردن عیب نیست من از پدر و مادرم که در تمام لحظات زندگی زحمات زیادی را برایم متحمل شدند تشکر و قدردانی میکنم و امیدوارم روزی بتوانم گوشه ای از زحماتشان را جبران کنم از شما هم به خاطر تهیه این گفت و گو سپاسگزاری میکنم .

 

انتهای پیام/گ

 

نظرات کاربران

قلم_گزینشی
شبکه اطلاع رسانی دانا