نظرخواهی

آیا ازعملکرد مهدی روشنفکر در توسعه شهرستان های بویراحمد، دنا و مارگون راضی هستید؟

تازه های سایت

11. آذر 1392 - 11:16

به گزارش چهارفصل به نقل صبح زاگرس، خبرلنده نوشت، ابزارآلات به کار رفته در شخم زدن سنتی همه از چوب هستند به جز نوک فولادی آن که وظیفه دارد با نفوذ در عمق خاک و زیر و رو کردن خاک، کار شخم زمین را انجام دهد که در اصطلاح محلی به آن « سهل» می گویند.

اجزای تشکیل دهنده شخم سنتی به ترتیب :"سُک" که همان کار هدایت چهارپایان را به عهده دارد. "رونه" کار دستگیره و حفظ تعادل شخم و تنظیم کننده عمق نفوذ خیش در خاک را به عهده دارد، "پاسهل" حلقه اتصال بین خیش و رونه را به عهده دارد.

"سهل" فولاد نوک تیزاست که حالی v  شکل دارد که قسمت عقب آن برای نگهدارنده پاسهل پیش بینی شده است و پاسهل در آن جای می گیرد.

"خیش" چوبی با قطر 10سانتی متر و طولی سه متری دارد که با فاصله چهارپایان  تا خیش را تنظیم می کند و کار اصلی آن ایجاد فشار بر سهل و نفوذ در خاک را به عهده دارد.

"جفت" وظیفه هماهنگی و حفظ تعادل چهارپایان را برعهده دارد و " گِشیلَه " متشکل از پارچه های درهم تنیده می باشد که در شلور لی یا پارچه ای محکم گذاشته می شود و جفت بر روی آن سوار می شود که به گردن چهارپایان آسیب جدی وارد نشود.

تلاش  و کوشش مردان با غیرت این سرزمین نشان از ایمان قوی و کسب روزی حلال دارد که با توسعه و پیشرفت صنعت هنوز بر سنتی بودن شیوه کاشت توجه جدی دارند و ساعت ها در آفتاب و نسیم خنک پائیزی با فریاد های « هُو دَرو های» خویش صحرا را از کشت دانه های طلائی گندم و جو با خبر می کنند. آن ها با افشاندن هر دانه الهی شکر می گویند و از دهنده بی منت طلب باران و سبز شدن محصولشان را فریاد می زنند.

هنگام کاشت کشاورز با هزاران امید و آرزو  همراه با برادر و همسر و فرزند خویش دانه های گندم و جو که با کود های شیمیایی آغشته شده است را به جای جای زمین می افکند.

خمس و زکات دانه ها را با بردن مورچه ها و پرنده ها یکجا می دهد و محصول خود را تا زمان برداشت بیمه می کند.او چشم انتظار سبز شدن ساقه های سبز و قدکشیده محصول خود می نشیند و تا زمان برداشت چشم انتظار عظمت خداوند در کاشت و داشت و برداشت می ماند.

خدایا تو را می بینم. در سرخی گونه های برگ های پاییزی، در دستان پینه بسته ی پیرمردان کشاورز و سیاهی چهره جوانان روستایی که آفتاب خورده است ، در چهره ی نگران مادرانی که بهشت را از تو پیش خرید کرده اند ، در دل بی کینه ی آنان که به امید وصل تو کشت می کنند و غیر تو به هیچ کس دیگر امید و اعتمادی ندارند.

خدایا تا کنون هرچه خواستمان بود داده ای، حال از تو که مهربان ترین مهربانانی خواهان سبز شدن و برکت دوچندان محصول  این کشاورز و سایر کشاورزان ممالک اسلامی  می باشیم که با عنایت ویژه خود  آنان را همیشه شاد و شادکام قرار دهی .

گزارش و عکس:اسماعیل میری

انتهای پیام/گ

 

نظرات کاربران

شبکه اطلاع رسانی دانا
قلم_گزینشی