نظرخواهی

آیا ازعملکرد مهدی روشنفکر در توسعه شهرستان های بویراحمد، دنا و مارگون راضی هستید؟

تازه های سایت

1. دى 1392 - 10:18
مردمان دیار دارالتعزیه و دارالمساجد لنده در کنار خواندن قرآن و ترجمه فارسی آن و تفأل به حافظ به خواندن شاهنامه توسط مسن ترین فرد خانواده می پردازند تا سرمای شب چله را گرما ببخشند.

به گزارش چهارفصل به نقل از صبح زاگرس پایگاه اطلاع رسانی خبر لنده  نوشت، شب یلدا یا شب چله آخرین روز آذرماه، شب اول زمستان و درازترین شب سال است. ایرانیان باستان با باور این که فردای شب یلدا با دمیدن خورشید، روزها بلند تر شده و تابش نور ایزدی افزونی می یابد، آخر پاییز و اول زمستان را شب زایش مهر یا زایش خورشید می خواندند و برای آن جشن بزرگی برپا می کردند.  این جشن در ماه پارسی «دی» قرار دارد که نام آفریننده در زمان قبل از زرتشتیان بوده است که بعدها او به نام آفریننده نور معروف شد.


نور، روز و روشنایی خورشید، نشانه هایی از آفریدگار بود در حالی که شب، تاریکی و سرما نشانه هایی از اهریمن. مشاهده تغییرات مداوم شب و روز مردم را به این باور رسانده بود که شب و روز یا روشنایی و تاریکی در یک جنگ همیشگی به سر می برند. روزهای بلندتر روزهای پیروزی روشنایی بود، در حالی که روزهای کوتاه تر نشانه یی از غلبه تاریکی.

یلدا در لنده

آیین شب یلدا همانند سراسر ایران اسلامی در شهرستان لنده با قرائت قرآن و تفأل به دیوان حافظ با نیت بهروزی و شادکامی آغاز می شود و حاجت و فال دل آشفته خویش را از او طلب می کنند.

مردمان دیار دارالتعزیه و دارالمساجد لنده در کنار خواندن قرآن و ترجمه فارسی آن و تفأل به حافظ به خواندن شاهنامه توسط مسن ترین فرد خانواده می پردازند تا سرمای شب چله را  گرما ببخشند.

پدر بزرگ و مادر بزرگ های ایل در کنار نواده ها، نتیجه ها، نبیره ها و سایر بزرگان و جوان ترهای خانواده  به بازگویی خاطرات و قصه های شنیدنی و دلپذیر می پردازند ، البته شب چله با شب یلدا بهانه ای است تا خانواده ها گرد هم آیند و در کنار هم بلندترین شب سال را با شادی و خرسندی به سپیده  و روشنایی صبح برسانند.

مردمان دیار لرنشین ما هم زمان با سایر اقوام پارسایی ایرانی با خوردن هندوانه و تنقلات و آجیل های مخصوص شب را به صبح گره می زنند.

خوردن گِرده مخصوص در یلدای لنده ای ها یک رسم است( گِرده ماهی تابه ای گِرده ای است که با مخلوط کردن روغن و آبلیمو و آرد گندم و جو تهیه و با شکر یا عسل تزئین می شود) .

خوردن بلَی پَسوُ هم از همین رسم ها است.(میوه درخت بلوط را در منقل آغشته با زغال گداخته می اندازند تا خوب بپزد سپس پوست آن را کنده و میل می کنند)

خوردن میوه بَنه و کله خُنگ به همراه بادام کوهی و گندم برشته (دانه های گندم را در آب خیسانده سپس دانه های نیمه خمیر را روی تاوه داغ می ریزند تا خوب برشته شوند و با کشمش و کله خُنگ مخلوط می کنند)که خوراکی با قدرت غذایی بالا است در جای جای شهرستان لنده به عنوان رسم و رسومات مردم این منطقه است.

در این سال ها، مردم شهرستان لنده در شب یلدا با فرستادن پیامک یا دعوتنامه رسمی بستگان نزدیک را فراخوانی کرده و عده ای را برای صرف شام و عده ای را بعد از شام دعوت می کنند و سپس با گسترش سفره ای همانند سفره عید نوروز با انواع میوه به ویژه انار و همچنین هندوانه به همراه انواع آجیل و تنقلات از جمله : بادام و گندم برشته، سفره آرایی می کنند.

 مردم لنده که پیشینه تاریخی و فرهنگی قابل تأمّلی دارند بر این باوند که خوردن هندوانه سوز و سرما را از تن آن ها دفع کرده و در برابر سرما مقاومت بیشتری به واسطه سرخی درونی اش که نشان از سرخی آتش است را به وجود می آورد.

ما چله نشین شب یلدای حسینیم
 

ماتم زدگان غم عظمای حسینیم

 

ما غرق عزای پسر فاطمه هستیم

 

ما تا به سحر محو تماشای حسینیم

 

یلدایتان حسینی باد

 

گزارش و عکس: سید اسماعیل میری

انتهای پیام/گ

 

نظرات کاربران

شبکه اطلاع رسانی دانا
قلم_گزینشی