نظرخواهی

آیا ازعملکرد مهدی روشنفکر در توسعه شهرستان های بویراحمد، دنا و مارگون راضی هستید؟

تازه های سایت

14. دى 1392 - 17:30
با به پایان رسیدن تعطیلات و باز شدن مدارس و ادارات در کهگیلویه و بویراحمد پیش‌بینی می‌شود، امروز حجم بیشتری از حوادث مربوط به بارش برف و لغزندگی جاده‌ها و معابر درون شهری صورت گیرد.

به گزارش چهارفصل به نقل از خبرگزاری فارس از یاسوج، شهرستان‌های سردسیری استان کهگیلویه و بویراحمد شب گذشته و امروز سرمای بی سابقه‌ای را تجربه کردند.

بعد از یک بارش سنگین برف، حالا یخبندان و سوز سرمای زمستانی شروع شده تا آمار حوادث ناشی از بارش برف لحظه به لحظه بیشتر شود.

در کنار حوادث طبیعی که البته با بارش برف مشکلات بیشتر خواهد بود، حادثه‌هایی چون سقوط، زمین خوردن و سرمازدگی در روزهای پس از بارش برف روند صعودی به خود گرفته است.

تنها در روز چهارشنبه و پنج شنبه 16 حادثه مربوط به سقوط در یاسوج و سی‌سخت به مرکز اورژانس 115 گزارش شد و پیش‌بینی می‌شود این رقم امروز و فردا افزایش چشمگیری داشته باشد.

ارائه این آمار در حالی است که بر اساس پیش‌بینی اداره‌کل هواشناسی امروز یکی از سردترین روزها را در یاسوج خواهیم داشت که با یخ‌زدگی جاده‌ها و سطح معابر به ویژه در سطح شهر، نگرانی‌های زیادی از سوی مرکز مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشکی وجود دارد.

در این چند روز بارش برف و پس از آن به دلیل مصادف شدن با تعطیلات، کمترین تردد در سطح شهر وجود داشت ولی امروز با بازشدن مدارس و ادارات شاهد حجم بیشتری از تردد خواهیم بود و این یعنی افزایش خطرات و حوادث.

* 2 کشته در دو روز

سخنگوی مرکز اورژانس 115 کهگیلویه و بویراحمد در خصوص وضعیت موجود در شهر می‌گوید: امروز با افزایش رفت و آمدها و یخ‌زدگی سطح معابر پیش‌بینی می‌شود حجم بسیار بیشتری از حوادث مرتبط با برف و لغزندگی اتفاق بیفتد.

محمدرضا قنبری افزود: تنها در سه روز چهارشنبه، پنج شنبه و جمعه حدود 16 حادثه سقوط داشتیم که متاسفانه در یکی از این حوادث، فرد مصدوم جان خود را از دست داده است.

قنبری اعلام کرد: در سه روز پایانی هفته قبل نیز 23 فقره تصادف به وقوع پیوست که 34 مجروح داشتند.

وی تعداد زایمان‌های این سه روز را نیز 14 مورد اعلام کرد و گفت: امدادگران مرکز اورژانس 115 در همه این حوادث در محل حاضر شده و خدمات لازم را ارائه کردند.

قنبری، سهم حادثه سرمازدگی را نیز در آمارهای این چند روز کهگیلویه و بویراحمد کم ندانست و بیان کرد: متاسفانه در یکی از حوادث سرمازدگی نیز یکی از شهروندان در منطقه سپیدار جان خود را از دست داده است.

* بدون پاشیدن نمک و شن مشکل لغزندگی معابر برطرف نمی‌شود

سخنگوی مرکز اورژانس 115 کهگیلویه و بویراحمد ادامه داد: بدون شک، حجم حوادث روزهای پس از برف این استان به مراتب بیشتر از این‌ها است و امروز نیز در صورت رعایت نکردن مردم و شهروندان یک روز بحرانی را خواهیم داشت.

با کاهش شدید دمای هوا در غروب هر روز، برف‌هایی که در حاشیه خیابان‌ها و پیاده‌روها در طول روز آب شدند به طور کامل یخ می‌زند و این موضوع موجب لغزنده شدن معابر می‌شود.

قنبری گفت: تمیز کردن برف‌ها به تنهایی برای کاهش حوادث کافی نیست و تا از نمک و شن استفاده نشود، این مشکلات کم نمی‌شوند.

از سوی دیگر نیز رئیس پلیس راهور به رانندگان توصیه می‌کند که بدون زنجیر چرخ به هیچ عنوان تردد نکنند.

* توصیه‌های پلیسی به رانندگان

فرمانده پلیس راهور کهگیلویه و بویراحمد شیب خیابان‌های یاسوج و سی‌سخت را در کنار لغزنده بودن جاده‌ها نگران‌کننده می‌داند و می‌گوید: اگر رانندگان نکات ایمنی لازم را رعایت نکنند شاهد افزایش آمار تصادفات خواهیم بود.

ابوالحسن ملکی رعایت فاصله طولی خودروها را از نکات اساسی می‌داند و ادامه می‌دهد: عمده تصادفات یکی دو روز گذشته مربوط به این موضوع بوده است.

وضعیت محورهای مواصلاتی این استان نیز وضع مشابهی دارند؛ سیاهپور، رئیس پلیس راه نیز تجهیز خودروها به زنجیر چرخ، وسایل گرمایشی، نور کافی و برف‌پاک‌کن مجهز باشند و پلیس از تردد خودروهای فاقد تجهیزات زمستانی ممانعت می‌کند.

از نکات قابل توجه در تحلیل آمارهای مربوط به حوادث سه روز گذشته می‌توان به آن اشاره کرد، موضوع رعایت کردن قوانین رانندگی از سوی رانندگان این استان بوده به طوری که در این سه روز هیچ تصادفی منجر به تلفات انسانی نشد.

بدون شک این آمار نشان از توجه مسئولان مربوطه در این حوزه به فرهنگ‌سازی و استفاده از ظرفیت رسانه‌ها بوده است.

اما آنچه را که نباید فراموش کرد، این است که امروز و بعد از پایان گرفتن تعطیلات، با حجم زیادتری از مسافرت‌های درون و برون شهری هستیم و در صورتی که تدابیر لازم از سوی مسئولان و مردم چه در درون شهر و چه در بیرون شهر صورت نگیرد، آمار حوادث امروز به اندازه همه سه روز گذشته خواهد شد.

---------------------

گزارش از کریم بنام

---------------------

انتهای پیام/گ

 

نظرات کاربران

شبکه اطلاع رسانی دانا
قلم_گزینشی