نظرخواهی

آیا ازعملکرد مهدی روشنفکر در توسعه شهرستان های بویراحمد، دنا و مارگون راضی هستید؟

تازه های سایت

20. دى 1392 - 19:05
معاون طرح و برنامه بنیاد مهدی موعود گفت: وظایف منتظران موعود را در پنج محور کلی می‌توان تقسیم‌بندی کرد که شامل محورهای کلی در قالب مهدی‌شناسی، مهدی‌محبی، مهدی‌باوری، مهدی‌یاوری و در نهایت مهدی‌زیستی (زندگی مهدوی) است.

به گزارش چهار فصل ،به نقل از شبکه اطلاع رسانی دانا  فارس نوشت، مسعود دریس، معاون طرح و برنامه و امور استان‌های مهدی موعود و مدیر پورتال جامع مهدویت در گفت‌وگو با خبرنگار آیین و اندیشه خبرگزاری فارس با توجه به اهمیت نهم ربیع‌الاول (سالروز امامت مهدی موعود) عنوان کرد: در این روز خاص ما توجه و وظیفه خود را نسبت به امر ولایت و امامت آن حضرت بازخوانی و اهتمام ویژه‌ای را به این امر اختصاص می‌دهیم، از سوی دیگر بزرگداشت این روز تعظیم شعائر الهی به حساب می‌آید و مهمترین امر در مبانی مکتب ما امر ولایت و امامت است که هم از سویی باعث رشد و تعالی روحی و معنوی انسان می‌شود و هم از سوی دیگر باعث تقوای هر چه بیشتر قلوب مؤمنین است.

وی با بیان اینکه ما همانطور که غدیر را بزرگ و عاشورا و فاطمیه را گرامی میداریم به همین دلیل هم آغاز امامت مهدی (عج) را تکریم می‌کنیم، افزود: پس ما برای همه ائمه در شهادت‌ها عزاداری و در ولادت‌ها جشن و سرور می‌گیریم ولی برای امام عصر با توجه به اینکه ایشان امام حی و زنده زمان ما هستند، مسأله اهمیت خاصی پیدا می‌کند و دل‌ها و اذهان می‌بایست بیشتر به گرامیداشت این مسأله معطوف شود.

*شوق مردم در نهم ربیع باید به همراهی با امام عصر (عج) بیانجامد

دریس با تأکید بر اهمیت احیای نهم ربیع یادآور شد: مسأله امامت و ولایت در دوران غیبت باید از یادها نرود و شوق انتظار باید در دل‌ها برافروخته شود با توجه به کثرت دشمنی دنیا با موعود موجود و تشکیکی که از سوی مخالفان در سطح جهان از این جریان ایجاد می‌شود، پس گرامیداشت این روز تلاشی برای ریشه‌دارتر کردن و عمق بخشیدن به این باور اسلامی و شیعی در دل‌های اهل ایمان و منتظران ظهور حضرت باید باشد.

مدیر پورتال جامع مهدویت، امام عصر (عج) را تحقق بخش آرمان‌های الهی و ثمره تلاش حجت‌های آسمانی به شمار آورد و اظهار داشت: ایشان زمین را پر از عدل و داد می‌کند و عصاره تمام انبیاء و اوصیا و واسطه فیض است، بنابراین روز نخست زعامت ایشان یعنی اعلام موافقت و مرافقت با امام عصر در تحقق دولت کریمه و مدینه فاضله است. بزرگداشت ایشان نشان از همراهی و همدلی با حجت زمان می‌تواند باشد، البته این شور و شعور و شعف در نهم ربیع باید به همراهی و ملازمت امام عصر (عج) بیانجامد و ما را در مسیر اطاعت و بندگی خدا و فهرست زمینه‌سازان ظهور امام عصر قرار بدهد.

وی با اشاره به اینکه نهم ربیع شکرانه ولایت و نعمت بزرگ الهی است، یادآور شد: به دلیل اهمیت بسیار این روز را غدیر ثانی هم گفته‌اند که باید به تجدید میثاق با آرمان‌های امام و بیعت با امام عصر بیانجامد این کار می‌تواند آثار بسیار روحی و روانی و تربیتی بر تک تک افراد داشته باشد ما با بزرگداشت این روز به دنیا می‌فهمانیم که حجت خدا زنده است، او ولایت و سرپرستی عالم را برعهده دارد زمین از حجت خدا خالی نمی‌ماند در نهایت آثار بسیار خوبی برای همه انسان‌ها در عصر غیبت دارد.

*5 محور وظایف منتظران قائم آل محمد

وی در ارتباط با وظایف منتظران موعود توضیح داد: اینها را در پنج محور کلی می‌توانیم تقسیم‌بندی کنیم که شامل محورهای کلی در قالب مهدی‌شناسی، مهدی‌محبی، مهدی‌باوری، مهدی‌یاوری و در نهایت مهدی زیستی (زندگی مهدوی) است. به نقل از منابع روایی یکی از مسائل مهم در عصر غیبت، دعا برای امام زمان (عج) است. بهرحال ائمه هدی همواره بر این امر تکیه داشتند و امام صادق (ع) دعایی را به زراره تعلیم کردند که اگر زمان غیبت را درک کردی آن دعا را قرائت کن.

وی با اشاره به اینکه مهدی محبی به شناخت صفات و سیره امام زمان (عج) اختصاص دارد، افزود: عاشق امام باید بداند محبوبش چه سیره‌ای را در زندگی داشته است، رعایت ادب در همه موارد یکی از مسائل مهم امام (عج) در زمان غیبت است نام ایشان و یادش بسیار گرامی است چرا که پیشوای همه و چشم بینای خدا در بین مخلوقات است، روزی اهل زمین به یمن وجود و هر کس به مرتبه‌ای از کمال می‌رسد از پرتو امامت ایشان است، در نهایت رعایت ادب، علاقه‌مند کردن دیگران به امام و اظهار علاقه برای شناخت حضرت و شرکت در مجالس و صدقه دادن برای سلامتی ایشان در دوران غیبت و تجدید بیعت در نهم ربیع و اجتناب از محارم از دیگر وظایف منتظران است.

دریس در ادامه افزود: مرحوم شیخ طوسی در تجرید الاعتقاد می‌نویسد که وجود حضرت لطف و عنایت بر ما و غیبتشان به خاطر اعمال و رفتار بد ماست، پس تا آنجا که می‌توانیم ترک محرمات و انجام واجبات را باید داشته باشیم و در عین حال دوستی با صالحان باعث خوشنودی ایشان و برائت از دشمنان اهل بیت می‌تواند موجبات قرب ما را به حضرت حجت ایجاد کند.

وی در پایان اظهار داشت: دوره‌ای که ما در آن قرار گرفته‌ایم دوره هجوم فتنه‌ها است، باید با این فتنه‌ها آشنا شویم چرا که اگر نشویم راهکارهای مقابله با فتنه‌ها را نخواهیم دانست، پس این دوره ریزش‌ها و رویش‌ها است دو نمونه از عوامل رویش‌ها نخست خودیافتگی و دوم خودساختگی است و دو عامل ریزش هم خودباختگی و خودشیفتگی انسان‌ها است.

انتهای پیام/گ

نظرات کاربران

شبکه اطلاع رسانی دانا
قلم_گزینشی