نظرخواهی

آیا ازعملکرد مهدی روشنفکر در توسعه شهرستان های بویراحمد، دنا و مارگون راضی هستید؟

تازه های سایت

28. اسفند 1392 - 10:38
بارش آخرین برف وباران زمستانی در آستانه بهار 93، فضای کهگیلویه و بویراحمد را برای میزبانی از مسافران نوروزی مهیا کرده و طراوت کوهها و دشتها را دو چندان کرده است.

به گزارش چهار فصل ،

به گزارش خبرنگار مهر، در روزهای اخیر بارش برف در شهرستانهای سردسیر بویراحمد و دنا و بارش باران در شش شهرستان گرمسیری گچساران، کهگیلویه، چرام، باشت، بهمئی و لنده علاوه بر آنکه کشاورزان و دامداران را خوشحال کرد، لطافتی بهاری به هوای این استان نیز بخشید.

این بارشها موجب سرسبزی هرچه بیشتر دشتهای مناطق گرمسیر و پر آب شدن آشارهای یاسوج، کمر دوغ، تنگ تامرادی، بهرام بیگی و پر آب شدن رودهای بشار، زهره، خیرآباد و مارون شده است.

بارش باران به کمک شهرداریها آمد

همچنین این بارشها با پاکسازی معابر و خیابانهای شهرهای استان، کار برخی دستگاههای خدمات رسان و از جمله شهرداری ها را آسان کرد.

با این حال کهگیلویه و بویراحمد در سال جاری نیز همچون سال گذشته در میان سه استان پربارش کشور قرار دارد تا این نوید بخش بهار و تابستانی پرآب در این استان باشد.

اما اگرچه این استان پس از گیلان پر بارش ترین استان کشور بوده و امسال دو شهرستان بویراحمد و دنا هشت برف زمستانی را تجربه کردند اما در مجموع هنوز میزان بارش ها در استان کمتر از مدت مشابه سال گذشته بوده است.

کهگیلویه و بویراحمد در میان پربارش ترین استانها

مدیرکل هواشناسی کهگیلویه و بویراحمد در این خصوص به خبرنگار مهر می گوید: از ابتدای سال زراعی جاری تاکنون به طور متوسط 457 میلیمتر باران در این استان باریده است.

سید اسماعیل حسینی میزان میانگین بارش در استان طی مدت مشابه سال گذشته را 522 میلیمتر عنوان می کند و می افزاید: به طور میانگین میزان بارش ها در استان 74میلیمتر کاهش یافته است.

وی با اشاره به کاهش میزان بارش ها نسبت به مدت مشابه سال گذشته در اغلب نقاط استان می گوید: تنها در شهر دهدشت شاهد افزایش 19 میلیمتری بارش ها بوده ایم.

حسینی تصریح می کند: میزان بارندگی نسبت به مدت مشابه سال قبل در شهرهای یاسوج، سی سخت، گچساران، لیکک و منطقه امامزاده جعفر (ع) گچساران به ترتیب 138، 116، 87، 73 و 48 میلیمتر کاهش داشته است.

بارش 83 میلیمتری باران در سی سخت

وی همچنین به بارشهای روزهای اخیر اشاره می کند و می گوید: طی بارندگی اخیر در یاسوج 70، گچساران 26، سی سخت83، دهدشت 52و لیکک 44 میلیمتر باران بارید.

حسینی بیان می کند: میزان بارندگی از ابتدای سالجاری تاکنون در یاسوج 553، گچساران 359، سی سخت 496، دهدشت 497 و لیکک 390میلیمتر بوده است.

مدیرکل هواشناسی ادامه می دهد: این میزان در مدت مشابه سال گذشته در یاسوج 691، سی سخت 612، گچساران 446، دهدشت 478، لیکک 464 میلیمتر بود

.

حسینی همچنین میانگین بلند مدت بارش را در یاسوج 827 میلیمتر، گچساران 449 میلیمتر، دهدشت 491 میلیمتر، سی سخت 697میلیمتر و لیکک 390 میلیمتر عنوان می کند.

به گزارش خبرنگار مهر، این روزها و پس از آخرین بارش زمستانی، بوی بهار در هر کوی برزن این استان پیچیده و کهگیلویه و بویراحمد سرسبز و پر طراوت، مسافران نوروزی را به سوی خود می کشاند تا در آغازین روزهای بهار سفره طبیعت سبز خود را برای گردشگران پهن کند.

از دامنه های سفید پوش دنا در بخش سردسیری بویراحمد و دنا تا دشت های لاله و بابونه گچساران و کهگیلویه در این استان چهار فصل، همه منتظر قدوم مردمان ایران زمین در روزهای آینده هستند.

انتهای پیام/گ

 

نظرات کاربران

قلم_گزینشی
شبکه اطلاع رسانی دانا