نظرخواهی

آیا ازعملکرد مهدی روشنفکر در توسعه شهرستان های بویراحمد، دنا و مارگون راضی هستید؟

تازه های سایت

2. فروردين 1393 - 11:45
بیشتر کارشناسان معتقدند اگرچه بازار مسکن در سال 1393 رونق خواهد گرفت اما در ماه های ابتدایی سال افزایش قیمت چندانی در این بازار رخ نخواهد داد.

به گزارش چهار فصل به نقل از خبر آنلاین قانون نانوشته ای در اقتصاد ایران است، رونق بازار مسکن با ثبات شرایط اقتصادی رابطه مستقیم دارد.

همین یک قانون کافی است تا مسیر روزهای آینده بازار مسکن از هم اکنون قابل پیش بینی باشد. بازار مسکن که در دو سال گذشته به دنبال نوسانات شدید قیمت ارز و طلا و همچنین رونق بازار در ماه های گذشته مورد بی توجهی ایرانیان قرار گرفته بود شاید در روزهای آینده دوباره به بازار محبوب مردم تبدیل شود. البته دلایل زیادی برای رسیدن به این محبوبیت وجود دارد.

مسکن که همیشه برای مردم ایران بازار امن و بی دردسر سرمایه گذاری به شمار می آمد در دو سال گذشته کم رونق شده بود. در واقع از زمانی که قیمت ارز رو به افزایش گذاشت بسیاری از مردم به سوی بازار ارز هجوم بردند و به انید رسیدن به سودهای کلان هر آنچه داشتند را در این بازار سرمایه گذاری کردند. در ماه های پس از انتخابات ریاست جمهوری نیز با بازگشت ثبات نسبی به بازار و توقف نوسانات شدید ارز این بورس بود که سرمایه های مردم را به سمت خود کشید. افزایش شدید شاخص بورس موجب شد تا بسیاری از سرمایه گذاران در این حوزه سودهای کلان به دست آورند.

در سال 1392 شاخص بورس ایران بیش از 2 برابر آنچه که در 21 سال قبل طی کرده بود، افزایش یافت و به شکلی بسیار چشمگیر بازار مسکن را پشت سر گذاشت. در اقتصاد ایران بازار مسکن و بورس دو رقیب جدی برای جذب نقدینگی مازاد در اقتصاد کشور هستند.

به همین خاطر در ماه های گذشته یا دست کم در نیمه دوم سال 1392 با رونق سرمایه گذاری در بازار بورس، بازار مسکن بیش از پیش به حاشیه رانده شد.

اما در ماه های پایانی سال 1392 با کاهش رونق بازار بورس و افت شاخص ها خروج سرمایه از این بازار شدت گرفت.

از سویی دیگر به گفته کارشناسان سرمایه گذاری در بازار مسکن ارتباط مستقیمی با شرایط اقتصادی و سیاسی کشور دارد. به این معنا که هرچقدر آرامش در کشور بیشتر باشد میزان سرمایه گذاری در این بازار نیز بیشتر می شود. در زمان التهاب و بی ثباتی بیشتر مردم تمایل به سرمایه گذاری نقدینگی خود در بازارهایی دارند که سرعت خروج سرمایه در آنها نیز بیشتر باشد.

بنابراین نگاهی به بازارهای سرمایه گذاری رقیب مسکن از جمله ارز و بورس و همچنین شرایط اقتصادی و سیاسی کشور نشانه هایی از افزایش میزان سرمایه گذاری و رونق معاملات را در بازار مسکن را به دست می دهد.

البته بیشتر کارشناسان معتقدند اگرچه بازار مسکن در سال 1393 رونق خواهد گرفت اما در ماه های ابتدایی سال افزایش قیمت چندانی در این بازار رخ نخواهد داد.

در این مورد بیت الله ستاریان، کارشناس بازار مسکن می گوید در سال آینده بازار مسکن با رونق همراه خواهد شد. او البته رونق بازار مسکن را وابسته با عوامل زمینه ای از جمله میزان عرضه مسکن و شرایط اقتصاد کلان کشور می داند.

امیرحسین شریعتی، کارشناس مسکن نیز معتقد است در سال آینده اندکی رونق به بازار مسکن بازخواهد گشت اما اتفاق بزرگی در این زمینه رخ نخواهد داد. 

انتهای پیام/گ

 

نظرات کاربران

شبکه اطلاع رسانی دانا
قلم_گزینشی