نظرخواهی

آیا ازعملکرد مهدی روشنفکر در توسعه شهرستان های بویراحمد، دنا و مارگون راضی هستید؟

تازه های سایت

5. فروردين 1393 - 8:56
دانشگاه ها در سال ۹۲، با دو نگاه کاملا متفاوت اداره شدند، نگاهی از طیف کامران دانشجو و نگاه از طیف رضا فرجی‌دانا. یکی پرهیاهو و دیگر آرام و خون‌سرد.

به گزارش چهار فصل به نقل از خبر آنلاین، در هشت سالی که گذشت دانشگاه های ایران محلی برای گروهی خاص از سیاست‌مداران، برای اجرای سیاست هایی خاص بود. گروهی که در آخرین سال های فعالیت خود در دولت دهم، حتی از محمود احمدی‌نژاد نیز گذشتند و با حمایت گروه هایی همچون، جبهه پایداری انقلاب اسلامی، اخراجیان دولت نهم و دهم، طیفی از نمایندگان مجلس و با وزارت کامران دانشجو، سیاست های خود را پیش راندند. حتی کار به اختلاف پنهان با رییس دولت دهم رسید تا آنجا که او از وزیر علوم خواست چند رییس دانشگاه را برکنار کند که البته با واکنش تند محمدمهدی زاهدی، وزیر علوم دولت نهم و رییس فعلی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شد.

همین ها اما پس از روی کارآمدن دولت یازدهم، با نمایندگانی که در کمیسیون آموزش مجلس داشتند، استقبال صمیمانه ای از گزینه های تصدی وزارت علوم در دولت یازدهم نداشتند.

این استقبال غیرصمیمانه باعث شد مردان روحانی در وزارت علوم در اجرای همه تصمیمات خود نیم نگاهی به نمایندگان داشته باشند و با ابتدایی ترین فعالیتی با اهرم های عدم رای اعتماد، محدودکردن دامنه اختیارات سرپرست، سوال از وزیر و تهدید به استیضاح از سوی این طیف از نمایندگان مواجه شوند.

علاوه بر این اهرم ها که مسوولان وزارت علوم در دولت روحانی آنها را بیخ گوش خود احساس می کردند، برچسب هایی همچون فتنه گری، انحراف از سند اسلامی شدن دانشگاه ها، بی توجهی به رهنمود های مقام معظم رهبری و ایجاد هرج ومرج در دانشگاه دایما در دستان طیف خاصی از سیاستمداران بود تا با هر حرکتی یکی از این برچسب ها را به پیشانی مسوولان وزارت علوم بچسبانند.

همه اینها باعث شد، مردان روحانی در وزارت علوم، در ماه های ابتدایی کار خود دست به عصا حرکت کنند. 

اما حالا باید همه این فشارهای بیرونی را با عملکرد شش ماهه وزارت علوم در دولت روحانی مقایسه کرد، تا خروجی و پاسخ به این سوال که آیا وزارت علوم دولت یازدهم تاکنون انتظارات را برآورده کرده است یا نه؟ پاسخ منصفانه ای باشد.

وزارت علوم در دولت یازدهم در اولین قدم، نصیب جعفر میلی‌منفرد شد. او در روزهایی که وزرای باسابقه سیاسی بیشتر دولت روحانی از مجلس رای اعتماد گرفتند، با رای منفی مجلس از دولت یازدهم جاماند و سرپرستی وزارت علوم به مرد نام آشنای این حوزه، یعنی جعفر توفیقی رسید.

حضور توفیقی در وزارت علوم در ابتدا با بیم و امید هایی همراه بود. بیم از آنکه مجلسی که به میلی منفرد رای مثبت نداده است، چگونه می خواهد به توفیقی رای بدهد و امید آنکه قطار دانشگاه ها به ریل متعارف خود برگردد. بیم ها ادامه داشت، تا زمانی که جعفر توفیقی نیز از قطار دولت جا ماند.

پس از آن رضا فرجی دانا به عنوان وزیر پیشنهاد معرفی شد و از مجلس با رای شکنندهای رای اعتماد گرفت. اما این برای فرجی دانا پایان راه نبود و نیست.

او حالا به دلیل وجود مخالفانی در کمیسیون آموزش مجلس، راه سختی را پیش رو دارد. راهی که در آن از یک سو، توقع دانشگاهیان و احتمال سر رفتن کاسه صبر آنان وجود دارد و از سوی دیگر، اهرم های مانند استیضاح که از سوی مخالفان وجود دارد. هرچند که رضا‌ فرجی‌دانا در شیوه مدیریتش نشان داده کلا اعتقادی به هیاهو ندارد و بی صدا کارش را می کند. حتی اگر مخالفانش در مجلس علنا برایش خط و نشان بکشند.

به همین دلیل سال 92 سال سختی برای دانشگاه های ایران بود و به نظر می رسد، این دشواری تا حدی زیادی نیز به سال 1393 نیز سرایت می کند.

در جدول زیر 20 اتفاق مهم در حوزه آموزش عالی در سال 1392 را بخوانید؛

ردیف 

زمان

موضوع

جزئیات

۱

فروردین

لغو مصوبه ادغام دانشگاه های علوم پزشکی ایران و تهران

دولت دهم از یکی از جنجالی‌ترین تصمیماتش در حوزه آموزش عالی پس از دو سال منصرف شد و ادغام دانشگاه علوم پزشکی تهران و دانشگاه علوم پزشکی ایران را لغو کرد. به این ترتیب دانشگاه علوم‌پزشکی ایران که با در اختیار داشتن ۱۶بیمارستان و بیش از ۱۳هزار نفر نیروی انسانی پیش از دستور مرضیه وحید دستجردی، چهارمین دانشگاه برتر علوم پزشکی در کشور بود، با دستور محمدحسن طریقت منفرد دوباره موجودیت پیدا کرد.

۲

 

فروردین 

پایانی بر درخواست احمدی نژاد برای تغییر روسای دانشگاه های تهران و تربیت مدرس

در آخرین روزهای سال ۹۱ خبر رسید محمود احمدی نژاد رییس جمهور از کامران دانشجو، وزیر علوم خواسته رییس چند دانشگاه را برکنار کند؛ تهران، تربیت مدرس و جهاد دانشگاهی. هرچند که این موضوع از سوی ریاست جمهوری هیج‌گاه تایید یا تکذیب نشد، اما کامران دانشجو چندبار تاکید کرد اگر رییس جمهور بخواهد، روسای دانشگاه ها را برکنار می کند. او البته چنین هم گفت: در خصوص این نامه که در اول بهمن ماه 91 بصورت مستقیم در جلسه دولت دریافت کردم، با رئیس جمهور تبادل نظر کردم و ایشان پس از شنیدن توضیحات بنده، دستور شفاهی یا کتبی جدیدی ارائه نداد و طبعاً در صورت اعلام نظر جدید توسط رئیس جمهور دستور وی اجرا می شود

۳

خرداد

کامران دانشجو: کمتر از دوره های قبل استادان را بازنشسته کردیم

با وجود همه انتقادات به وزارت علوم دولت های محمود احمدی‌نژاد درباره بازنشستگی اساتید، اما وزیر علوم دولت دهم معتقد بود که عملکردی بهتر از دولت های قبل داشته است: به ما درباره بازنشستگی اساتید بسیار انتقاد کرده اند. اما ما کمتر از دوره های قبل بازنشسته کردیم. قانونی که شورای عالی انقلاب فرهنگی گذاشته است بسیار خوب است و من از آن دفاع می کنم.

همچنین اعلام شد که سن بازنشستگی اساتید ۵ سال زیاد شده است. 

۴

تیر

 

صندلی های خالی

«ابولفضل حسنی» مدیرکل دفتر گسترش آموزش عالی وزارت علوم  با اعلام خبر خالی ماندن 40 درصد صندلی های کنکور در دانشگاه های کشور به غیر از دانشگاه آزاد اسلامی عنوان کرد: از کل ظرفیت 738 هزارو305نفری دانشگاه ها در سال تحصیلی 93-92، 520 هزارو115نفر پذیرفته شدند و از این تعداد 40 درصد از ظرفیت ها پر نشد.

۵

 

مرداد

 

اعلام تخلفات فرهاد دانشجو رئیس وقت دانشگاه آزاد از سوی نهاد ریاست‌جمهوری

دفتر بازرسی نهاد ریاست جمهوری در آخرین روز فعالیت خود در دولت دهم گزارشی منتشر کرد که حاوی 16 مورد تخلف در عملکرد فرهاد دانشجو رئیس سابق دانشگاه آزاد بود

۶

 

شهریور

رئیس دانشگاه علامه طباطبایی برکنار شد

براساس حکم جعفر توفیقی سرپرست وزارت علوم تحقیقات و فناوری، حسین سلیمی به سرپرستی دانشگاه علامه طباطبایی منصوب شد. به گفته بسیاری از دانشگاهیان صدرالدین شریعتی عملکرد غیر قابل دفاعی را از خود باقی گذاشته بود.

۷

شهریور

 

فراخوان توفیقی برای بررسی حقوق ضایع شده دانشجویان و اساتید در هشت سال فعالیت دولت های نهم و دهم

توفیقی در اولین قدم با اعلام یک آدرس ایمیل فراخوانی برای دانشجویان اخراجی و ستاره دار و استادان بازنشسته داد، تا هر کس که حقی از او ضایع شده است به وزارت علوم بیاید و پیگیر حقوقش شود.

۸

شهریور 

 102  نفر در آخرین روزهای فعالیت دولت دهم جذب هیات علمی دانشگاه علامه شدند

در آخرین روزهای حضور صدرالدین شریعتی در دانشگاه علامه طباطبایی، گفته شد ۱۰۲ نفر جذب هیات علمی این دانشگاه شده اند. هرچند که پس از برکناری شریعتی، دکتر حسین سلیمی، سرپرست دانشگاه چنین توضیح داد: آماری که از استخدام های مذکور اعلام شده صحیح نیست تعداد 102 نفر نبوده بلکه 94 نفر بوده است. از این تعداد حدود 32 نفر از همان ابتدا منصرف شده و تاکنون برای پیگیری وضعیت خود مراجعه‌ای به دانشگاه نداشته‌اند، نزدیک به 26 نفر نیز که دارای مدرک دکتری بوده‌اند، هم‌اکنون با درجه استادیاری در این دانشگاه مشغول به خدمت هستند.مابقی که جذب شده اند، حدود 40 نفر مربی هستند که دانشجوی دکتری و یا بورسیه هستند.

۹

مهر

بازگشت جمعی از دانشجویان ستاره دار

پیگیری های توفیقی به آنجا رسید که او پس از پایان کارش در وزارت علوم و معرفی رضا فرجی دانا به عنوان وزیر پیشنهادی علوم به مجلس عنوان کرد: حدود 400 دانشجوی بازمانده از تحصیل از سال های 90، 91 و 92 بار دیگر تحصیلات خود را در دانشگاه آغاز کردند.

۱۰

مهر

پیگیری وضعیت استادان بازنشسته 

توفیقی در آخرین روز کاری خود درمورد وضعیت اعضای هیات علمی که به اجبار بازنشسته شده اند، گفت: درمورد اعضای هیات علمی همین مقدار درخواست داشتیم، اما البته مراحل رسیدگی به درخواست های آنها پیچیده تر است و این درخواست ها در حال بررسی است.

۱۱

مهر

فرهاد دانشجو از ریاست دانشگاه آزاد برکنار شد و حمید میرزاده جایگزین او شد 

در جلسه هیات امنای دانشگاه آزاد که در دفتر رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام برگزار شد ، فرهاد دانشجو از سمت خود برکنار شد. فرهاد دانشجو پس از تلاش های گسترده احمدی‌نژاد برای تغییر در دانشگاه آزاد، رییس این دانشگاه شد. هرچند که در زمان امضای حکم او، چالش های مختلفی بوجود آمد و احمدی‌نژاد حکم دانشجو را امضا نکرد.  

۱۲

آبان

 

افزایش آمار دانشگاه های پولی

براساس آمار سازمان سنجش در کنکور سراسری سال 1392 ، تنها 21 درصد از آنان روانه دانشگاه های دولتی و رایگان شدند. از طرف دیگر 78.3 درصد از قبول شدگان جذب کرسی های دانشگاهی ای شدند که باید در قبال آن شهریه پرداخت کنند. بر اساس آمار رسمی سازمان سنجش آموزش کشور از مجموع کل قبول شدگان نهایی کنکور سراسری سال 1391، 21 درصد از دانشجویان جذب دانشگاه های دولتی و روزانه، 6.1 درصد از داوطلبان جذب دوره های شبانه، 61 درصد جذب دانشگاه پیام نور، 0.4 درصد جذب دانشگاه های نیمه حضوری، 4.4 درصد جذب دانشگاه های فرهنگیان، 4.5 درصد جذب دانشگاه غیرانتفاعی و 1.2 درصد نیز جذب دانشگاه های مجازی شدند.

۱۳

آبان

 

رضا فرجی‌دانا وزیر علوم شد

پس از آنکه جعفر میلی منفرد از مجلس شورای اسلامی رای اعتماد نگرفت و جعفر توفیقی به عنوان وزیر علوم معرفی نشد، رضا فرجی دانا با معرفی حسن روحانی، از مجلس شورای اسلامی رای اعتماد گرفت. هرچند که پس از رای اعتماد فرجی‌دانا، حواشی زیادی برای شیوه مدیریت او بوجود آمد. به عنوان مثال مجلس به انتصاب های او در وزارت علوم انتقادات گسترده ای کرد.

۱۴

آذر

 

تاثیر توافق ژنو بر دانشگاه

گروه 5+1 متعهد شد پول های بلوکه شده دانشجویان ایرانی بازگردانده شود. این پول ۴۰۰ میلیون دلار است که صرف تربیت دانشجویان ایرانی در دانشگاه های خارج و همچنین پروژه های مشترک می شود. 

۱۵

دی

 

اعلام جذب غیرقانونی سه هزار دانشجوی بورسیه در دولت نهم و دهم

مدیرکل دفتر برنامه ریزی آموزش عالی: 3هزار دانشجوی بورسیه هر چند روال قانونی پذیرش را طی کرده اند اما مصاحبه هایی که با آنان شده دارای ویژگی سنجش توان علمی نبوده و برخی از بورسیه ها با معدل 12 وارد دانشگاه شده اند و دانشگاه ها هم نسبت به حضور این قبیل دانشجویان اعتراض کردند.

۱۶

 

دی

 

فرجی دانا از مجلس کارت زرد گرفت
 

نمایندگان مجلس انتصابات سیاسی در وزارت علوم را دلیلی بر این کارت زرد خواندند

۱۷

بهمن

زمزمه های لغو تفکیک جنسیتی در دانشگاه ها 

از دیگر میراث دولت های نهم و دهم در دانشگاه ها، تفکیک جنسیتی بود. طرحی که علاوه بر تاکید موافقان مبنی بر حضور این طرح در سند اسلامی سازی دانشگاه ها، جایی در این سند ندارد و به تعدیل اختلاط جنسی در دانشگاه تاکید شده است. با این حال رضا فرجی دانا با تاکید بر همین نکته اولین زمزمه ها برای لغو این طرح را مطرح کرد.
     او در جلسه رای اعتماد خود در مجلس شورای اسلامی تاکید کرد، تفکیک جنسیتی جایی در سند اسلامی سازی دانشگاه ها ندارد، سیاست های دانشگاه های تک جنسیتی از ابتدا در برنامه ریزی های آموزشی بوده است و این وزارتخانه برنامه برای تفکیک جنسیتی در دانشگاه ها ندارد.

۱۸

بهمن

تخلیه ساختمان دانشکده پیراپزشکی دانشگاه علوم پزشکی مشهد

 

آستان قدس رضوی اعلام کرد پس از تذکرات چندین ساله به مسولان این دانشگاه اقدام به تخلیه این دانشکده که زمین آن متعلق به آستان قدس رضوی بوده  کرده است.

۱۹

اسفند

 

ریاست فرهاد رهبر در دانشگاه تهران به پایان رسید

ریاست فرهاد رهبر در حالی به پایان رسید که محمدحسین امید سرپرست موقت دانشگاه تهران شد. گفته شده تا اردیبهشت ۹۳ رییس جدید دانشگاه تهران تعیین می شود.

۲۰

اسفند

 

خط و نشان رئیس کمیسیون آموزش مجلس برای وزیر علوم 

زاهدی وزیر اسبق علوم و رئیس کنونی کمیسیون آموزش مجلس: وزیر علوم باید توجه بیشتری داشته باشد چرا که ممکن است اعتراضات بیشتر شده کاسه صبر نمایندگان مجلس لبریز شود که این به مصلحت نیست.

انتهای پیام/گ

نظرات کاربران

شبکه اطلاع رسانی دانا
قلم_گزینشی