نظرخواهی

آیا ازعملکرد مهدی روشنفکر در توسعه شهرستان های بویراحمد، دنا و مارگون راضی هستید؟

تازه های سایت

9. فروردين 1393 - 21:18
مستندساز مطرح کهگیلویه و بویراحمد، عنوان بهترین سازنده و بنیان‌گذار فیلم‌های انسان‌دوستانه کشور را به خود اختصاص داد.

به گزارش چهار فصل  به نقل از خبرگزاری فارس از یاسوج، اکنون علی‌فتح لایق‌زاده، مستندساز کهگیلویه و بویراحمدی و البته جوان لایق هم‌استانی را کمتر کسی در عرصه فیلم و مستندسازی است که نشناسد. لایق‌زاده همان جوان هنرمند یاسوجی است که سال‌ها پیش مدعی شد همه موفقیت خود را مرهون شیر گاو مادرم هستم.

هنرمندی که با فروش شیر تنها گاو مادرش به این درجه از رشد و پیشرفت در عرصه هنری رسید.

لایق‌زاده البته گلایه‌های فراوانی هم از کم توجهی مسئولان استانی به خود داشت و از بی‌مهری‌ها به خود و هنر و هنرمندان در این استان جمله‌ای زیبا گفت آن‌جا که با خبرگزاری فارس درد دل را این‌گونه مطرح کرد « در تهران آقای بازیگرم و در یاسوج پسر قلی».

در روز گذشته اخبار شبانگاهی ساعت 22 شبکه سه سیما در گزارشی متفاوت به معرفی یکی از هنرمندان برجسته کهگیلویه و بویراحمدی پرداخت.

ابتدا گوینده خبر با این جمله که «خوشا به حال هنرمندانی که به خلق خدا با هنرشان کمک می‌کنند» به استقبال این گزارش رفت و سپس لبافی‌نژاد خبرنگار واحد مرکزی خبر پای صحبت‌های «علی فتح لایق‌زاده» نشست و از وی به عنوان بنیان‌گذار سینمای انسان دوستانه در ایران یاد کرد.

در این گزارش با اشاره به فیلم‌های انسان دوستانه لایق‌زاده صحنه‌هایی از فیلم بچه‌های کمک، گاودانه و دست بافته‌های مادریم پخش شد که بواسطه این آثار کمک‌های قابل توجهی از سوی خیرین برای اهالی این روستاها جمع‌آوری شده بود و به همین دلیل از لایق‌زاده به عنوان بنیان‌گذار سینمای انسان دوستانه در ایران یاد شد.

لایق‌زاده در سخنانی از گذشته خود و روزهایی که در سن کودکی کشاورزی می‌کرد یاد کرد و گفت: بچه بودم و بیل از من بزرگتر بود.

وی همچنین با اشاره به تقدیم جوایزش به موزه سینما به درخواست عزت‌الله انتظامی گفت: استاد انتظامی می‌گوید سینما همیشه از جیب مردم پول می‌کشد و به جیب تهیه‌کنندگان می‌ریزد ولی فیلم‌هایت توانسته از خیرین و دولت پول بگیرد و به جیب مردم بریزد.

اخیراً جمشید مشایخی درباره لایق‌زاده و حضورش در مستند «از ایران تا آرژانتین» که با هدف انتقال پیام فرهنگی و صلح‌دوستانه ایرانیان به جهان ساخته می‌شود، گفت: علی‌فتح لایق‌زاده کارگردان جوان سینمای ایران را با برخی از فیلم‌های مستندی که پیش از این با نگاه انسان ‌دوستانه ساخته است، می‌شناسم و به دلیل این ویژگی که در آثار او دیدم پیشنهاد ساخت فیلم مستندی با موضوع پیام صلح و انسان ‌دوستی مردم ایران به جهان را به او دادم و او هم پذیرفت.

وی افزود: البته ناگفته نماند که این کارگردان از عشایر است و ارتباط خوبی با عشایر غرب ایران دارد و پیشنهاد من این بود که علاوه بر صحبت‌های من در این فیلم مستند، سراغ مادران از اقوام مختلف در موقعیت جغرافیایی مناطق عشایری برود و پیام صلح دوستی که حکایت از مهربانی و زیبایی فرهنگ ایران زمین دارد از آنها نیز بگیرد.

لایق‌زاده متولد 1358 در روستای کریم‌آباد شهر یاسوج است.

وی فارغ‌التحصیل سینمای جوان ایران در رشته فیلم‌سازی است.

انتهای پیام/گ

نظرات کاربران

شبکه اطلاع رسانی دانا
قلم_گزینشی