نظرخواهی

آیا ازعملکرد مهدی روشنفکر در توسعه شهرستان های بویراحمد، دنا و مارگون راضی هستید؟

تازه های سایت

19. فروردين 1393 - 10:49
با توجه به سوالات مختلف مردم به نظر می رسد بهتر بود قبل از اینکه از مردم بخواهند دوباره فرم های خوداظهاری یارانه ها را پرکنند، مسئولین اقتصادی و دولتی کشور طی برنامه های متعدد شبهات و سوالات مردم در خصوص یارانه ها را برطرف می کردند تا از این طریق به انتخاب مردم کمک بهتری بشود.

به گزارش چهار فصل به نقل از خبرنگار شبکه اطلاع رسانی دانا، از فردا زمان پر کردن فرم های خود اظهاری یارانه ها فرا می رسد و طی یک زمان بندی 10 روزه مردم فرصت دارند تا از یارانه خود انصراف دهند و یا دوباره برای دریافت یارانه ثبت نام کنند تا دولت پس از بررسی دارایی ها و درآمد هر شخص و مقایسه‌های لازم با تعداد افراد تحت تکفل اسامی یارانه بگیران اعلام می شود.

اگرچه مبلغ یارانه از ابتدای پرداخت یارانه تا کنون ثابت مانده است اما تورم این چند سال مانع از انصراف مردم از دریافت یارانه شده است.

از ابتدای بحث هدفمند کردن یارانه ها سیستم جامعی برای دریافت اطلاعات مالی مردم در کشور وجود نداشت و حتی ثبت شناسنامه مالی افراد در جامعه نیز درحد یک نظریه باقی ماند و اجرایی نشد.

این شفاف نبودن گردش مالی و دارایی های افراد جامعه سوالات زیادی را در ذهن مردم به وجود آورده است که شاید پاسخ گویی به انها باعث گرفتن تصمیم بهتری برای انصراف یا ثبت یارانه افراد باشد.

مهدی نوربخش 25 ساله و دانشجو است که اعتقاد دارد باید سطح اعتماد میان مردم و دولت به حدی باشد که مردم خودشان اطلاعات خود را صحیح ثبت کنند، دیگر نیازی به سیستم های نظارتی نیست و افراد واجد دریافت یارانه از سایرین تشخیص داده می شوند.
وی افزود: ثبت اطلاعات مالی افراد در هر زمانی نیازمند آماده کردن زیرساخت هاست و نمی شود هر دولتی که روی کار بیاید یک بار از مردم بخواهد این فرم ها را با صداقت پرکنند؛ بالاخره یک دولت باید زیرساخت های لازم برای این موضوع را فراهم کند؛ واقعاً مایه تأسف است که آمار درستی از وضعیت مالی افراد در کشور نیست.
فاطمه احمدی 32 ساله و خانه دار است و می گوید وقتی در خانه هستم و تبلیغات صدا و سیما و دولت را برای انصراف از یارانه ها می بینم بسیار ناراحت می شوم؛ چرا که این تبلیغات را اگر یک خارجی ببیند آبروی ایران رفته است.
وی می افزاید: اکثر اوقات که در خانه هستم کارهای دستی انجام می دهم و با درست کردن تعدادی از لوازم دکوری به اقتصاد خانواده کمک می کنم، همسرم نیز کارمند است و درآمدش در سطح معمولی است اما نمیدانم دولت درآمد ماهیانه ما را چگونه تخمین می زند چرا که تعداد اقساط و حتی اجاره خانه نجومی در جایی ثبت نشده است.
خانمی که به همراه خانم احمدی است ادامه داد: من دوستان زیادی دارم که از طریق تدریس خصوصی در منازل پول خوبی در می آورند ولی درآمدشان در جایی ثبت نشده است و دولت نمی تواند این درآمد را بدست بیاورد.
وی افزود: اگر نظارت خوبی صورت می گرفت می توانستیم به این امید وار باشیم که در خصوص دادن یارانه به عدالت با مردم برخورد می شود.
یکی دیگر از همشهریان که خانمی تقریبا 55 ساله است می گوید: خسته شدیم از بس هر روز هرکس می آید و یک برنامه پیاده می کند.
وی می افزاید: پسرم چند سالی است که مشکلات روده دارد؛ هرچند در یک شرکت کار می کند و درآمد خوبی دارد، اما حدود نیمی از حقوق خود را صرف هزینه درمان می کند.
سوال اصلی خانم عطایی این است که آیا در این روند جدید برای پرداخت یارانه هزینه درمان بیماری های خاص نیز در نظر گرفته شده است یا خیر؟
حشمت الله زرشناس یک طلا فروش است که در جواب این سوال که مشکلی با نحوه ثبت نام یارانه ها ندارید گفت: من که مشکلی ندارم اما یک سوال ذهن من را درگیر کرده است که دولت چگونه می تواند به حساب های افراد در خارج از کشور دسترسی پیدا کند و لیست اموال ثبت شده آنها در خارج از کشور را بدست بیاورد تا از آن طریق بتواند به آنها یارانه بدهد؟
سراغ حاج عبدالله کاووسی رفتم پیرمردی 66 ساله که در پارک نشسته است از یارانه ها سوال می پرسم و او می گوید یک عمر با حقوق کارمندی زندگی کردم و با همسرم چشمم را بر بسیاری از لذت های دنیا بستم تا بتونم یه سرپناه داشته باشم اما آیا الان صرف مالک بودن یک فرد می توان یک فرد را مشمول دریافت یارانه ندانست؟
وی افزود: آیا تفاوتی میان من که مالک یک خانه کوچک هستم با یک شخص که مالک ویلاهای میلیاردی است وجود ندارد که هردو مشمول دریافت یارانه نشویم؟
احمد صابری یک کاسب است و به قول خودش یک سوال یارانه ای اساسی دارد! 
وی می پرسد: مغازه من مشخص است و همیشه مالیات های خود را پرداخت کرده ام و از این طریق می توانند به راحتی درآمد من را تشخیص بدهند؛ اما آیا دلالان بازار که هیچ کجا هم ثبت نشده اند و پول دلالی شان ده برابر سود مغازه من است مشمول مالیات می شوند که از روی آن بتوان سهم یارانه آنها را تشخیص داد؟
این کاسب افزود: یک روز به بهانه اینکه قیمت حامل های انرژی زیاد می شود به مردم یارانه پرداخت کردند و اکنون که قیمت حامل های انرژی چندین برابر شده است می خواهند آن را از مردم بگیرند که این انصاف نیست.
یک دانشجوی سال چهارم رشته اقتصاد نیز در این خصوص گفت: زندگی های جوامع مختلف با هم متفاوت است و مردم شهر با روستا تفاوت زیادی در میزان خرج زندگی دارند.
وی افزود: من با چشم خود دیدم که به خاطر پرداخت یارانه بسیاری از زمین های کشاورزی در مناطق روستایی رها شد و مردم روحیه کار خود را از دست دادند و با همان هزینه یارانه زندگی خود را اداره کردند.
این دانشجوی اقتصاد یادآور شد: در مناطق روستایی هزینه های درمان بسیار بالاست و باید این یارانه را به صورت کمک هزینه درمان در اختیار آنها قرار داد.
وی ضمن طرح این موضوع که دولت چگونه می تواند درآمد یک خانواده روستایی را از کشاورزی تخمین بزند خاطرنشان کرد: متاسفانه سیستم دقیقی در کشور برای دریافت اطلاعات مالی افراد ندارد.
فرزانه جهانبخش نیز به عنوان یک بانوی کارمند سوالی مهم می پرسد که آیا درامد زنان نیز در میزان درآمد خانواده گنجانده می شود؟
وی گفت: از ابتدای دوران کارمندی طبق شرع اسلام حقوقم را برای خودم پس انداز کرده ام و شوهرم هم تا تاکنون از من مطالبه ای نداشته است، اما اکنون می گویم با توجه به اینکه درآمد من برای خودم است این ناعادلانه است که بر اساس درآمد هر دو نفرمان به ما یارانه تعلق بگیرد یا خیر.
یکی دیگر از شهروندان که در حال حرکت به محل کار خود است می گوید: در هر صورت عدالتی رعایت نمی شود؛ چرا که اگرچه من درآمد خوبی دارم ولی این به خاطر تلاش بیشتر من است.
وی افزود: من 7 سال درس خواندم و ارشد رشته عمران گرفتم و اکنون هم به صورت دو شیف مشغول کار هستم قطعا باید تفاوتی میان من و یک شخص که به دنبال کار نرفته است و روز خود را به بطالت می گذراند باشد.
 
صادق بهزادی در این خصوص گفت: به نظر بنده در کشور ما حقوق زیر یک ملیون و پانصد هزار تومان ( خوش بینانه ترین حالت ) فقیر به حساب می آید؛ چرا که با این همه گرانی که وجود دارد با کمتر از این پول نمی توان یک زندگی را اداره کرد.
وی خاطرنشان شد: چرا در دولت قبل کمبود هزینه برای یارانه وجود نداشت اما اکنون اعلام می شود که خزانه ها خالی است و یارانه بگیران انصراف بدهند؟
یک کارمند شرکتی که به گفته خود در شرف ازدواج است پرسید: اگر تعدادی از مردم حذف شوند، آیا میزان یارانه بقیه افراد بیشتر می شود؟
وی خاطر نشان شد: وقتی هنوز قیمت حامل های انرژی به صورت قطعی مشخص نشده است مردم چگونه می توانند که از یارانه خود انصراف بدهند یا خیر؟
با توجه به سوالات مختلف مردم به نظر می رسد بهتر بود قبل از اینکه از مردم بخواهند دوباره فرم های خوداظهاری یارانه ها را پرکنند، مسئولین اقتصادی و دولتی کشور طی برنامه های متعدد شبهات و سوالات مردم در خصوص یارانه ها را برطرف می کردند تا از این طریق به انتخاب مردم کمک بهتری بشود.
 
انتهای پیام/گ
 
 

 

نظرات کاربران

شبکه اطلاع رسانی دانا
قلم_گزینشی