نظرخواهی

آیا ازعملکرد مهدی روشنفکر در توسعه شهرستان های بویراحمد، دنا و مارگون راضی هستید؟

تازه های سایت

16. ارديبهشت 1393 - 8:28
مقام معظم رهبری با تأکید بر اینکه باید برآیند خطبه‌های نماز جمعه، امیدآفرین و مستحکم‌کننده رابطه‌ مردم با نظام اسلامی باشد، ائمه جمعه را به ارتباط هرچه بیشتر ...

به گزارش چهار فصل به نقل از گروه فرهنگی «خبرگزاری دانشجو»؛ سال 1393 با تدبیر رهبر معظم انقلاب سال «اقتصاد و فرهنگ با عزم ملی و مدیریت جهادی» نامیده شده که این نامگذاری نشان می‌دهد دغدغه ویژه ایشان در این سال دو مولفه اساسی «اقتصاد» و «فرهنگ» است. اما دغدغه‌های فرهنگی رهبر انقلاب تنها محدود به سال جاری نیست و ایشان در مناسبت‌های مختلف دغدغه‌های فرهنگی خود را تبیین و تشریح نموده‌اند. یکی از جایگاه‌های فرهنگی که ایشان نسبت به آن توجه خاص دارند جایگاه نماز جمعه و ائمه جمعه است. در این گزارش نگاهی داریم به مطالباتی که معظم له در بیانات خود در سال‌های مختلف از ائمه جمعه داشته‌اند


نظارت بر نزدیکان باید مورد توجه ائمه جمعه باشد


رهبر انقلاب اسلامی جنبه مردمی جایگاه امامت جمعه و نقش این نهاد در فرهنگ سازی و گسترش فرهنگ اسلامی در جامعه را مهم می‌دانند و می‌فرمایند: تقویت امید به آینده در میان مردم به ویژه جوانان یکی از نیازهای اصلی در بخش فرهنگ عمومی است که امامان جمعه در این زمینه می‌توانند تأثیرگذاری بالایی داشته باشند.


ایشان یکی از کارهای مهم ائمه جمعه را گسترش اخلاق اسلامی در جامعه دانسته و اظهار داشته اند: باید فرهنگ صرفه جویی و قناعت، فرهنگ مسئولیت پذیری، وجدان کاری، روحیه ایثار، روحیه سخت کوشی، فرهنگ تعاون و همکاری، انضباط فردی و اجتماعی، احترام به قانون، الگوی خانواده ایرانی – اسلامی، سنت ازدواج ساده و آسان، ترویج ازدواج به هنگام، ترویج محافل دینی در خانواده‌ها و تربیت دینی فرزندان به عنوان نمونه‌هایی از فرهنگ غنی اسلامی در میان مردم گسترش یابد.


حضرت آیت‌الله خامنه‌ای ائمه جمعه را به ارتباط صمیمی و مستمر با مردم به ویژه اقشار محروم و خانواده‌های ایثارگران توصیه و خاطرنشان کرده اند: حضور در مساجد و ارتباط با علما و همچنین اِشراف و نظارت بر نزدیکان نیز باید مورد توجه ائمه جمعه باشد.

 

دیدار با ائمه جمعه سراسر کشور در تاریخ 1387/7/22


امام جمعه باید مانند پدر و رفیق مردم باشد


رهبر انقلاب با اشاره به تبلیغات گسترده بیگانگان خاطرنشان کردند: ائمه جمعه باید با تبیین مکرر ارزش‌های واقعی انقلاب اسلامی، موجب تبدیل شدن این ارزش‌ها به یک طبیعت رایج در فضای زندگی مردم شوند.


رهبر انقلاب ائمه جمعه را به ارتباط بیش از پیش با مردم و حفظ روحیه مردمی و گشاده رویی در برخورد با مردم توصیه کردند و فرمودند: امام جمعه باید از موضع یک پدر، رفیق و مشاور امین با مردم ارتباط برقرار کند.

 

دیدار ائمه جمعه سراسر کشور با رهبر انقلاب 1384/8/23


ضرورت موضعگیری در برابر سخنان منحرف و باطل


آیت الله خامنه‌ای فرمودند: مبلغان‌ دین‌ و اندیشمندان‌ و صاحبنظران‌ از جمله‌ ائمه جمعه باید با تبیین‌ صحیح‌ حقایق‌ و استفاده‌ از پیام‌ قرآنی‌ بلاغ‌ مبین‌، تلاش‌ دشمنان‌ اسلام‌ و ایران‌ اسلامی‌ را برای‌ مخلوط کردن‌ حق‌ و باطل‌ و گمراه‌ کردن‌ مردم‌، ناکام‌ بگذارند.


رهبر معظم‌ انقلاب‌ اسلامی‌، موضعگیری‌ در برابر سخنان‌ منحرف‌ و باطل‌ را وظیفه‌ کلیه‌ علماء، اندیشمندان‌ و مسؤولان‌ کشور برشمرده و تأکید کردند: این‌ مسأله‌ با برخوردهای‌ جناحی‌ و خط بازی‌ها متفاوت‌ است‌ و ائمه جمعه باید از ورود به‌ مسائل‌ جناحی‌ کاملا پرهیز کنند اما هنگامی‌ که‌ جبهه‌ مخالف‌ اسلام‌ حرف‌ باطلی‌ را مطرح‌ می‌کند و ترویج‌ می‌دهد همه‌ موظفند موضع‌ صریح‌ خود را به‌ دور از پرخاشگری‌ و برخوردهای‌ تند اعلام‌ کنند و با روش‌های بزرگوارانه‌ خدعه‌ اهل‌ باطل‌ را برای‌ مخلوط کردن‌ حق‌ و باطل‌ و گمراه‌ کردن‌ مردم‌ برملا سازند.

 

دیدار ائمه جمعه سراسر کشور با رهبر انقلاب 1379/7/11


آیت‌الله خامنه‌ای ائمه جمعه سراسر کشور را مجموعه‌ای ارزشمند و عالی قدر خوانده و ضمن تأکید بر ضرورت تدبر در آیات قرآن کریم و بهره گرفتن از کتاب‌های استاد مطهری می‌فرمایند: با تدبر و تفکر می‌توان معارف عالیه آیات الهی را دریافت و آن را در منابر نماز جمعه برای مردم تبیین کرد.
 

دیدار ائمه جمعه سراسر کشور با رهبر انقلاب 1378/2/20

 

مقام معظم رهبری توجه ائمه جمعه سراسر کشور را به ضرورت تقویت و عمق بخشیدن ایمان مردم به اسلام، مبانی، ارزش‌ها، اصول و مقدسات انقلاب جلب کردند و تعامل و ارتباط صمیمانه آنان با مردم و بویژه جوانان را حائز اهمیت دانستند.

 

دیدار ائمه جمعه سراسر کشور با رهبر انقلاب 1377/2/30


ائمه جمعه مبلغان حقایق عالیه دینی هستند


رهبر انقلاب اسلامی از ائمه جمعه به عنوان مبلغان حقایق عالیه دینی در سطح ایران اسلامی یاد کردند و فرمودند: امروز که مردم ایران در مسائل دین و دنیای خود حول محور روحانیت اجتماع کرده‌اند، برای دنیا این مسأله مطرح شده است که در یک حکومت اسلامی و جامعه دینی، روحانیت چه نقشی دارد و مشی و روش کار و زندگی او چگونه است. بنابراین ائمه جمعه سراسر کشور باید در گردهمایی سالانه خود به مسأله روحانیت و وظایف مهمی که با آن روبروست، توجه کنند.


ضرورت پرهیز ائمه جمعه از وسوسه‌های دنیا


مقام معظم رهبری توجه روحانیون را به ضرورت مقابله با وسوسه‌ها و جلوه‌های فریبنده دنیا جلب کردند و فرمودند: مردم باید با مشاهده مشی زندگی روحانیون احساس کنند که آنها دلبسته به دنیا نیستند و ائمه جمعه نیز در زمره کسانی هستند که تمامی حرکات و سکناتشان و امیال و تصرفاتشان، مورد توجه مردم است و بر همین اساس رفتار و مشی آنان باید بگونه‌ای باشد که ایمان همراه با عشق و محبت را در دل آحاد مردم تحکیم بخشد.


آیت‌الله خامنه‌ای وفور ثروت، پول و درآمد در شرایط امروز کشور را یادآور شدند و فرمودند: در وضعیت کنونی، ثروت در کشور می‌جوشد و کسانی هستند که می‌توانند ثروت‌های زیادی را به دست آورند و بسیاری مجذوب آن می‌شوند و از یاد می‌برند که هدف آنها از قیام و مبارزه چه بوده است؛ لذا در این برهه حساس که خطر فراموشی نیز وجود دارد، توجه و مراقبت دولتمردان و روحانیان از خود و نزدیکان، یک مسأله مهم و اساسی است.

 

دیدار ائمه جمعه سراسر کشور با رهبر انقلاب 1375/7/16


ائمه جمعه باید قدرت تحلیل سیاسی مردم را افزایش دهند


مقام معظم رهبری تمسک به ریسمان الهی، از بین بردن اختلافات و هوشیاری و وحدت امت اسلامی را لازمه ایستادگی در برابر دسیسه‌ها و توطئه‌های دشمنان اسلام دانسته و فرمودند: همه باید در سخنرانی ها، رفتارها، تعبیرات و بیانِ کلمات به اتحاد و دوستی میان مسلمانان کمک کنند. امروز هوشیاری، آگاهی و اتحاد ملت و استحکام هر چه بیشتر ارتباط میان مردم و مسئولین و همکاری در جهت حفظ و تقویت نظام ضرورت دارد و برای این منظور نمازهای جمعه از اهمیت بسیار زیادی برخور دارند.


رهبر انقلاب اسلامی از نماز جمعه به عنوان یک نعمت بزرگ الهی نام بردند و ضمن تأکید بر لزوم عمق بخشیدن به معارف دینی و سیاسیِ مردم، در مراسم نمازهای جمعه فرمودند: جامعه ما برخلاف بسیاری از جوامع دیگر یک جامعه سیاسی است که در آن آحاد مردم از درک بالائی نسبت به مسائل سیاسیِ بین المللی برخوردارند. ائمه جمعه باید با دادن آگاهی‌های سیاسی، قدرت تحلیل سیاسی را در مردم افزایش دهند. زیرا به این ترتیب مردم خود، راه صحیح را خواهند یافت و دشمن نیز در اهدافش ناکام می‌ماند.

 

دیدار ائمه جمعه سراسر کشور با رهبر انقلاب 1371/6/31


ایجاد جاذبه در نماز جمعه از وظایف ائمه جمعه است


رهبر انقلاب اسلامی دفاع و تبیین صحیح حقایق، اصول، مبانی و معارف اسلامی را برای خنثی کردن تهاجم فرهنگی دشمنان یک ضرورت خواندند و ضمن تأکید بر اهمیت وظایف ائمه جمعه در این خصوص فرمودند: ائمه جمعه باید به بیان درست و توجیه صحیح معارف اسلامی، توحید و حکومت الهی و نیز دفاع از لزوم عبودیت انسان در مقابل احکام الهی بپردازند زیرا این امر تأثیر نامحدودی خواهد داشت. ابلاغ سخن حق به دل‌های انسانها، ایجاد جاذبه در مرکز نماز جمعه و جذب عواطف و ایمان مردم مسئولیت سنگینی است که ائمه جمعه باید به انجام آن اهتمام ورزند.


مقام معظم رهبری شناخت بیمارها و دردهای فکری، فرهنگی و معنوی جامعه و درمان آنها را از جمله وظایف مهم ائمه جمعه ذکر کردند و فرمودند: مردم امام جمعه را مرکز مراجعات خود می‌دانند و حل معضلات خود را از او می‌خواهند. در دوره‌ای که حکومت در اختیار مسلمین است دشمن بیش از هر زمان دیگر برای زدودن مفاهیم اسلامی از اذهان تلاش می‌کند لازم است ائمه جمعه در گردهمایی‌های خود به بررسی شیوه‌های درمان و حل مسائل و معضلات فکری و معنوی مردم بپردازند زیرا نماز جمعه محلی است که دل‌ها را محکم و ایمان‌ها را قوی می‌کند و به سربازان و جنود خداوند شجاعت اقدام می‌بخشد.


امامت جمعه به منزله نمایندگی نظام اسلامی است


حضرت آیت‌الله خامنه‌ای از روحانیت به عنوان امید و تکیه گاه معنوی مردم نام بردند و با ذکر این مطلب که ائمه جمعه بزرگترین مظهر عمومی روحانیت است فرمودند: امامت جمعه به معنای نمایندگی کل روحانیت و نظام اسلامی است لذا از تریبون و منبر مقدس نماز جمعه باید مباحث و تحلیل‌های سیاسی روز به شکل صحیح، عمیق و دقیق بیان شود.

 

دیدار ائمه جمعه سراسر کشور با رهبر انقلاب 1370/6/25


یکی از وظایف امام جمعه آگاهی از مسایل روز جامعه است


آیت الله خامنه‌ای با تبیین جایگاه بسیار مهم و تأثیرگذار نماز جمعه در ابعاد مختلف فردی، اجتماعی، سیاسی، دینی و بین المللی تأکید کردند: مهمترین وظایف ائمه جمعه، توجه بیش از پیش به این جایگاه والا، آگاهی از واقعیت‌های روز جامعه، غافل نشدن از طراحی‌های دشمن، ارتباط نزدیک و صمیمی با جوانان و استفاده از ابتکار و تواناییهای آنان است.


رهبر انقلاب اسلامی در بیان جایگاه والای نماز جمعه، به ویژگی‌های منحصر به فرد نماز جمعه از جمله تکرار هفتگی آن اشاره کردند و افزودند: نماز جمعه همچون نشانه‌های راهنما است که هر جمعه در مقابل دیدگان آحاد مردم قرار می‌گیرد و به آنان مسیر صحیح حرکت را نشان می‌دهد.


حضرت آیت‌الله خامنه‌ای شرایط فقهی اقامه نماز جمعه، جایگزینی خطبه‌های نماز جمعه به جای دو رکعت نماز، نحوه بیان خطبه‌ها به وسیله امام جمعه و مضمون خطبه‌ها را از جمله ویژگی‌های نماز جمعه و جایگاه بسیار برجسته آن برشمردند و خاطرنشان کردند: در چنین جایگاهی، قطعاً حرکات، سخنان، اشارات و حتی سکوت امام جمعه می‌تواند الهام بخش باشد، بنابراین از جمله وظایف مهم ائمه جمعه، حفاظت از این جایگاه و مراقبت مضاعف از خود است.


ایشان آگاهی از مسائل روز و واقعیت جامعه و هوشیاری را از دیگر وظایف ائمه جمعه برشمردند و تأکید کردند: در طول سی سال گذشته، لغزشها، خطاها، انحراف‌ها و از مسیر خارج شدن برخی افراد به دلیل بی اطلاعی از واقعیت‌ها بوده است.


ائمه جمعه باید به جوانان توجه کنند و با آنها رفیق باشند


رهبر انقلاب توجه به طراحی و توطئه دشمن را از جمله وظایف مهم ائمه جمعه دانستند و افزودند: در سال‌های اخیر برخی قلم‌ها، تلاش فراوانی کردند تا موضوع دشمن شناسی را از ذهن جامعه و مردم خارج کنند و حتی در برخی موارد مغالطه می‌کردند که نظام برای فرار از مسئولیت برخی مشکلات داخلی، دائماً موضوع دشمن خارجی را طرح می‌کند. این حرف از اساس نادرست است زیرا کسی نمی تواند منکر کوتاهی ها، غفلت‌ها و سهل انگاری‌های مسئولان در بروز برخی مشکلات در سی سال گذشته باشد اما این موضوع نباید به معنای نادیده گرفتن دشمن باشد. جوانان که اکثریت جمعیت کشور را تشکیل می‌دهند اصلی ترین هدف دشمن هستند، زیرا جوان موتور پیش برنده کشور است. باید جوانان را از آسیب خطرهای دشمن حفظ کرد که یکی از راه‌های آن، ارتباط مستمر و هدایتگر ائمه جمعه با جوانان است. باید با جوانان رفیق بود و حرف و سخن آنان را شنید و راه را برای حضور آنان در عرصه‌های مختلف باز کرد.

 

دیدار ائمه جمعه سراسر کشور با رهبر معظم انقلاب 1389/7/6


رهبر انقلاب اسلامی نماز جمعه را یک شبکه ارزشمند دینی، مردمی و حکومتی دانستند و گفتند: نماز جمعه ترکیبی از بیان حقایق معنوی و اسلامی، حضور غیر دستوری مردم در این صحنه و مرتبط با حکومت اسلامی است. برخلاف تصور برخی افراد، حکومت فقط وظیفه‌ تأمین رفاه و آزادی و استقلال سیاسی مردم را ندارد، بلکه حکومت در قبال دین و اعتقادات مردم نیز وظیفه دارد. این شبکه مهم، در عین حالی که مردمی، اسلامی، حکومتی و سیاسی است، اما داخل در جناح‌بندی‌های گوناگون مردم و جناح‌های سیاسی نیست. نماز جمعه نسبت به اصول و ارزش‌های انقلاب اسلامی نیز وظیفه دارد و نماز جمعه باید به ارزش‌های اسلامی پایبندیِ مبتنی بر مبانی فکری و عقلی داشته باشد.


ایشان با تأکید بر این که باید برآیند خطبه‌های نمازجمعه، امیدآفرین و مستحکم‌کننده‌ رابطه‌ مردم با نظام اسلامی باشد، ائمه‌ جمعه را به ارتباط هرچه بیشتر با مردم و حضور در مجامع جوانان، دانشجویان و طلاب و شنیدن صحبت‌های آنان توصیه کردند.


آیت‌الله خامنه‌ای همچنین ائمه جمعه را به بیان خطبه‌های کوتاه و در عین حال پرمغز و همراه با موعظه، سفارش کردند و گفتند: سعی شود خطبه‌های نماز جمعه، دربردارنده نیازها و پاسخ‌دهنده سؤالات و گره‌های ذهنی مخاطبان به‌ویژه نسل جوان در زمینه‌های اعتقادی، عملی و سیاسی باشد.


ایشان با تأکید بر این که باید برآیند خطبه‌های نمازجمعه، امیدآفرین و مستحکم‌کننده رابطه‌ مردم با نظام اسلامی باشد، ائمه جمعه را به ارتباط هرچه بیشتر با مردم و حضور در مجامع جوانان، دانشجویان و طلاب و شنیدن صحبت‌های آنان توصیه کردند.

 

دیدار ائمه‌ جمعه سراسر کشور با رهبر انقلاب 1392/6/18

نظرات کاربران

شبکه اطلاع رسانی دانا
قلم_گزینشی