نظرخواهی

آیا ازعملکرد مهدی روشنفکر در توسعه شهرستان های بویراحمد، دنا و مارگون راضی هستید؟

تازه های سایت

21. ارديبهشت 1393 - 11:27
جاده کفی دشتروم بعد از گذشت 10 سال و تعویض 12 پیمانکار کماکان بلاتکلیف مانده و هر روز شاهد حادثه ای خونین است.

به گزارش چهار فصل،

 نزدیک به ۱۰ سال قبل مسوولان وقت راه و ترابری به همراه مدیران ارشد استانی برای کلنگ زنی دو بانده کردن جاده دشتروم حد فاصل کیلومتر ۲۰ جاده یاسوج – بابامیدان راهی منطقه زیبای دشتروم که می گویند روزی امپراطوری روم در این منطقه برای مدتی ……..

 مردم در آن روز به استقبال مدیران رفتند و فکر نمی شود آن مدیران صدای ساز مهتران و نغمه محلی زنان را فراموش کرده باشند که آمدند تا از این تصمیم مدیران ابراز رضایت کنند.

اما، نزدیک به ۱۰ سال از زمان کلنگ زنی دوبانده کردن جاده دشتروم می گذرد ولی هنوز خبری از افتتاح این پروژه نیست وتنها یادگارش برای مردم این استان به نوعی داغدار کردن تمامی خانواده ها است.

کم نیستند پدران و مادرانی که دل خون از این جاده دارند، شب و روزی را که به امید دیدن فرزندشان نشستند ولی ناگه خبر آمد که جگر گوشه دلشان در جاده دشتروم در سانحه دلخراش تصادف، جان به جان آسمان تسلیم گفت.

جاده دشتروم نه تنها برای مردم استان کهگیلویه و بویراحمد منبع خاطرات تلخ و فراموش ناشدنی است بلکه کم نیستند عزیزانی که از جنوب قصد سفر به شمال و بالعکس را داشتند و جاده دشتروم اجازه نداد هرگز به مقصد منظور برسند.

البته این جاده به نوعی منبع خیر برای برخی پیمانکاران است به طوری که با گرفتن ۲۰ درصد از مجموع کل اعتبار پروژه به عنوان پیش پرداخت و کار نکردن تا مدتی به نان و نوایی می رسند.

بنا به بررسی های میدانی خبرنگار تسنیم، برخی پیمانکاران پروژه راهسازی دشتروم در اولین فرصت بعد از انعقاد قرارداد به سراغ گرفتن پیش پرداخت می رفتند و دیگر سراغی از عملیات اجرایی این پروژه نمی گرفتند.

اگر بنا را بر ۸ میلیارد تومان به عنوان برآورد اولیه این پروژه که با پیمانکار انعقاد قرارداد شده بگیریم یعنی آقای پیمانکار ۲۰ درصد مبلغ قرارداد را طبق قانون به عنوان پیش پرداخت از اداره راه و ترابری وقت برای تسریع در آغاز عملیات اجرایی گرفته است.

با این وجود که بررسی ها نشان می دهد پیمانکاران پروژه دشتروم بعد از گرفتن پیش پرداخت تا مدت ها به سراغ پروژه نمی آمدند می توان گفت با پیش پرداخت گرفته شده وارد بازار شده و به فعالیت دیگری از جمله بساز و بفروش مشغول شده بودند که البته انتظار می رود دستگاه های نظارتی در این زمینه وارد عمل شوند.

ناگفته نماند که تاکنون ۱۲ پیمانکار برای احداث جاده دشتروم با اداره کل راه و ترابری سابق و راه و شهرسازی جدید انعقاد قرارداد کرده اند.

tasa

اما مدیرکل راه و شهرسازی کهگیلویه و بویراحمد می گوید: این پروژه هم اکنون بیش از ۸۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و یکی از دلایل کندی روند اجرای آن، وجود معارضات اجتماعی است.

ممتاز جهانگیری می گوید: قبول دارم که جز تغییر پیمانکار کار دیگری نتوانسته ایم انجام دهیم به طوریکه در پروژه کفی دشتروم ۱۲ پیمانکار عوض شده است.

وی عنوان کرد: دست اداره کل راه و شهرسازی در این زمینه بسته است و تنها از پیمانکار یک سپرده نزد اداره است.

جهانگیری خاطرنشان کرد: ۵ کیلومتر از این محور آسفالت و ۱۱ کیلومتر آن در مرحله زیرسازی و قیرپاشی است.

رئیس پلیس راه کهگیلویه و بویراحمد محور دشتروم را یکی از پرخطرترین محورهای ارتباطی استان اعلام می کند و می گوید: این جاده تلفات زیادی دارد.

سرهنگ منوچهر سیاهپور افزود: بسیاری از جاده های استان حداقل استانداردهای لازم را ندارد نمونه آن ها کفی دشتروم است که به قتلگاهی برای هم استانی‌ها و مسافران تبدیل شده است و تنها کاری که راه و شهرسازی در این زمینه انجام داده، تغییر پیمانکاران بوده است.

وی خاطرنشان کرد: گاهاً مشاهده می شود که چند پروژه در حوزه راه به یک پیمانکار واگذار می شود و پیمانکار با توجه به حجم کار و تعداد ماشین آلات به درستی و در زمان تعیین شده نمی تواند به تعهدات خود عمل کند.

معاون دادستان کهگیلویه و بویراحمد گفت: شرایط عمومی پیمان یک امر قطعی است اما در واگذاری پیمان،  اداره راه و شهرسازی می تواند علاوه بر شرایط عمومی پیمان، شرایط اختصاصی نیز تدوین کند.

فرشید دهقان با بیان اینکه می توان صلاحیت پیمانکار و ماشین آلات وی را از طریق پلیس مورد بررسی قرار داد، افزود: کارفرما می تواند بسنجد آیا پیمانکار امکانات لازم را برای اجرای پیمان دارد و یا اینکه خود پیمانکار به اصول راهسازی آگاهی دارد یا نه و بر این اساس شرایطی تدوین کند تا هم شرایط عمومی پیمان خدشه دار نشود و هم پروژه ها با کیفیت انجام شوند.

 

منبع: تسنیم

 

انتهای پیام/گ

 

 

نظرات کاربران

قلم_گزینشی
شبکه اطلاع رسانی دانا