نظرخواهی

آیا ازعملکرد مهدی روشنفکر در توسعه شهرستان های بویراحمد، دنا و مارگون راضی هستید؟

تازه های سایت

1. بهمن 1392 - 13:09
هرچند روز گذشته قرار شد تا قسمتی از دارایی های بلوکه شده ایران به صورت اقساطی برگردانده شود؛ اما روز 30 دی روز تعلیق غنی سازی 20 درصد برای ایران بود و در کنار آن مدیر عامل مجتمع غنی‌سازی نطنز از سمت خود برکنار شد.

به گزارش چهار فصل به نقل از خبرنگار شبکه اطلاع رسانی دانا، روز گذشته روزنامه وطن امروز از آغاز بازدید بازرسان آژانس از نطنز و فردو با عنوان هولوکاست هسته ای نام برد.

هرچند روز گذشته قرار شد تا قسمتی از دارایی های بلوکه شده ایران به صورت اقساطی برگردانده شود؛ اما روز 30 دی روز تعلیق غنی سازی 20 درصد برای ایران بود و در کنار آن مدیر عامل مجتمع غنی‌سازی نطنز از سمت خود برکنار شد

این روزنامه با توجه به مواردی که گفته شد صفحه اول خود را سیاه و سفید منتشر کرد که واکنش های زیادی به همراه داشت. 

 

روزنامه آرمان نوشت:  تندروهای داخلی این بار بدون ملاحظه‌کاری‌های متداول و لفافه‌گویی گاه و بیگاهشان در چند صباح اخیر، کاملا شفاف موضع گرفته و در حمله‌ای گازانبری به توافقنامه ژنو آن را به باد انتقادات تند و بی‌سابقه گرفتند. گویی اتاق فکری هماهنگ از پیش برنامه‌ریزی کرده بود تا همزمان با اجرای توافقنامه، مانور تبلیغاتی خود را به منصه اجرا بگذارد.

این روزنامه در ادامه نوشت: سرمقاله‌نویس روزنامه خاص طبق روال مالوف اولین گلوله را آتش کرد، دیگر روزنامه متعلق به نماینده حامی دولت احمدی‌نژاد در اقدامی بی‌سابقه رخت عزا بر تن کرد و لوگوی خود را سیاهپوش نمود؛ تندروهای مخالف دولت از توافقنامه ژنو با الفاظ و واژگانی عجیب یاد کردند و توافقنامه هسته‌ای ژنو را هولوکاست هسته‌ای، آپارتاید هسته‌ای و بدتر از عهدنامه ترکمنچای خواندند. جملات و واژگانی که تا این حدش را کسی متصور نبود. 

 

صادق زیباکلام در مقاله ای در شرق نوشت: توافق ژنو باعث به‌وجودآمدن نقطه عطف مهمی در برنامه هسته‌ای ایران شده است. ظرف قریب به یک‌دهه گذشته که پرونده هسته‌ای ایران شکل گرفته، همواره یک ‌نظر می‌توانسته مطرح باشد و آن هم نظر رسمی دولتی بوده است. نظر رسمی هر چه بوده، مطبوعات، رسانه‌ها به‌همراه شخصیت‌های سیاسی، مجلس جملگی با آن نظر همراهی می‌کردند.

به نوشته این استاد دانشگاه اما توافق «ژنو» باعث برهم‌خوردن این وضعیت ۱۰ساله شده است. برای نخستین‌بار، نظر رسمی ترک برداشته است. مجموعه دولت به ‌نمایندگی از جانب قوه‌مجریه، درخصوص توافق «ژنو» به خود تبریک و تهنیت می‌گویند در حالی‌که برخی نهادها و محافل، مطلقا این توافق را دستاورد و پیروزی نمی‌دانند.

وی در این مقاله اورده است: سرسخت‌ترین مخالفان ژنو، در مجلس حضور دارند. آنان در ابراز مخالفت صریح و علنی با سیاست رسمی درخصوص پرونده هسته‌ای تا آنجا پیش رفتند که نه‌تنها آن را دستاورد نمی‌دانند بلکه آن را به صفاتی چون «ترکمانچای» و «هولوکاست» مزین ساخته‌اند.

 

فاطمه راکعی در مقاله در روزنامه اعتماد نوشت: با پشت سر گذاشتن مذاکرات و امضای توافقنامه، ‌رابطه ایران و غرب وارد مرحله جدیدی شده است و در ادامه این راه اولین گام عملی در راستای اجرای توافقات ژنو نیز برداشته شده است. هر دو طرف، در شرایط فعلی باید بی‌توجه و بی‌اعتنا به افراطیون و کسانی که قصد سنگ اندازی و تخریب شرایط مساعد مذاکرات را دارند، به تعهدات خود به درستی عمل کنند.

 

امیر یوسفی با عنوان عزاداران امروز وطن، در روزنامه دولتی ایران نوشت: ک رسانه مکتوب، دیروز ترجیح داد که برای چاپ خبر آغاز اجرایی شدن توافق ژنو، اول شال مشکی بر گردن صفحه اولش بیندازد تا عزاداری و مصیبت‌زدگی‌اش را به اصرار بر مخاطب خود (مخاطب؟!) تحمیل کند؛ ثانیاً نام قربانی این مصیبت را از «توافق هسته‌ای» به «هولوکاست هسته‌ای» برگرداند و بعد هم به عنوان میخ آخر تابوت، عکس اندوهگینی آمیخته از ابر و سرب دست و پا کند تا نیمرخ تأسیسات هسته‌ای ایران در ابهام و غربت و مظلومیت فرو برود.

وی افزوده است: این همه ابتکار دلسوزان امروز وطن بود که دیروز روی پیشخوان مطبوعات نشست. عزادار، نکرد لا‌اقل مثل رسانه نامهربان تصویری کشور، کار را به سکوت برگزار کند و از کنار خبر عبور کند. نکرد لا‌اقل مثل روزنامه دیگری کار را به یادداشت به قول خودش مستندی محدود کند. نکرد لا‌اقل مثل مخالفان و منتقدان دیگر از کارشناسان مطلوب خود بهره بگیرد. به جای همه اینها ترجیح داد اعلام عزای عمومی کند و به صورت خود چنگ بکشد.

 

علی محقق در سرمقاله ابتکار نوشت: توافقی که از روز گذشته اجرا شد در حقیقت حاصل توافق ۵۱ درصدی مردم در روز ۲۴ خرداد بود. اکثریت مردم در آن روز موافقت کردند که با انصراف موقتی از غنی سازی ۲۰ درصدی آرامش اقتصادی، اخلاقی اجتماعی خود را بازیابند. در طول چند سال گذشته مذاکرات شعاری و بی نتیجه دوستان عزادار از استانبول و بغداد تا مسکو و آلماتی، قطعنامه‌های بی رحمانه غربی‌ها علیه مردم ایران و بی عملی و سوء مدیریت دولت نورچشمی، دست به دست هم داده بود تا تورم بی سابقه از سر و کول معیشت مردم بالا برود و بحران اقتصادی، حتی انسجام و حیات اجتماعی ملت را تهدید می‌کرد.

این روزنامه افزوده است: در واقع اگر هم هولوکاستی اتفاق افتاده باشد، زمانی اتفاق افتاد که حضور دو تفکر رادیکال در دو سوی میز مذاکره و در طول چهار سال گذشته کار را نه برای دولت‌ها که برای ملت سخت کرد.

 

علی ودایع در سرمقاله مردم سالاری نوشت: فاکس نیوزهای وطنی با همزادپنداری برخی مقامات غربی سخنان و موضع گیری‌های آنان را مورد توجه قرار می‌دهند. درهمین حال رسانه ملی تحت تاثیر یک جمعیت خاص سیاسی در مورد سیاست خارجی دولت موضع گیری می‌کند.

این مقاله می افزاید: هولوکاست ایران زمانی آغاز شد که یک نفر در پاستور گفت «آنقدر قطعنامه صادرکنید تا قطعنامه دانتان پاره شود» و پس از آن مشکلات زیادی در روند عملکرد جمهوری اسلامی ایجاد شد. خزانه جمهوری اسلامی به برکت خون شهدا و مردمی که حامی نظام هستند؛ متمول تر از آن است که تحریم‌ها بتواند ایران را شکست دهد؛ اما بر اثر تحریم‌های غرب که با همراهی بساز و بفروش‌های تحریم همراه بود هزینه‌های سنگینی به ملت و پروژه‌های عمرانی تحمیل کرد.

انتهای پیام/گ

 

نظرات کاربران

شبکه اطلاع رسانی دانا
قلم_گزینشی