نظرخواهی

آیا ازعملکرد مهدی روشنفکر در توسعه شهرستان های بویراحمد، دنا و مارگون راضی هستید؟

تازه های سایت

12. ارديبهشت 1393 - 19:14
زنان ایرانی 29 درصد لوازم آرایشی بازار خاورمیانه را مصرف می کنند
ترکیبی از آرایش اروپایی، آمریکایی آفریقایی در ایران در حال اوج گرفتن است!
در طول تاریخ آراستگی ظاهر همیشه مورد توجه همگان بوده و در زمان هایی این آراستگی افراطی و برای تفاخر و جلب توجه بیشتر در بین طبقات خاصی رواج بیشتری پیدا کرده است. زنان ایرانی در اوج مصرف گرایی لوازم ارایش هستند.

به گزارش چهارفصل به نقل از بولتن نیوز،در طول زمان آرایش نزد مصریان باستان را می توان مشاهده کرد که عمدتاً تا اطراف چشمان را با رنگ های سبز و خطوط سیاه رنگ آمیزی می نمودند. مثلاً ملکه کلئوپاترا با کشیدن سرمه به دور چشمانش می خواست به آن قدرت نفوذ بیشتری ببخشد. پادشاهان و درباریان ایرانی و عرب با گذاشتن زیور آلات به گوش ها و ریش ها یشان و پادشاهان و درباریان فرانسوی و انگلیسی با گذاشتن کلاه گیس های بلند خود را از طبقات پایین تر متمایز می کردند. مردم قبایل سیاه پوست و سرخ پوست علاوه بر بکار بردن رنگ های شاد و زنده در چهره، خود را برای جشن ها به شکل های عجیب و غریب می آراستند. 

در دنیای امروز ما ایرانیان گویا استفاده از روشها و ابزارالات مختلف برای نمایش خود در انظار عمومی به عنوان یک اصل و اجبار در حال مطرح شدن است. اما بهترین آرایش آن است که عیب ها را بپوشاند و مناسب با مکان، زمان و فرهنگ جامعه باشد. متاسفانه بسیاری از ما ایرانیها از آرایش برای تظاهر و میخ شدن در چشمان نامحرم استفاده می کنیم و ترکیبی از همه کارهایی را که مصریها و اروپاییها و ایرانیها و آفریقاییها در هزاران سال گذشته برای آرایش خود استفاده می کردند را امروز مورد استفاده فرار می دهیم.

این در حالی است که امروزه آفریقایی ها و اروپاییها و آمریکاییها دیگر از آرایشهای عجیب و غریب برای نمایش دادن خود استفاده نمی کنند و سنگینی و وقار یکی از اصول زندگی اجتماعی در این کشورها شده است.

البته نباید فراموش کنیم که بازارهای مد اروپا و امریکا با توجه به کاهش مصرف لوازم آرایش در این کشور ها همچنان نیاز به مشتری دارد. بازارهای ایران و و عربستان در این بین بهترین مکان برای فروش محصولاتی است که دیگر در کشورهای اروپایی و امریکایی جذابیتی ندارد.

هر زن عربستانی 12 میلیون تومان در سال لوازم آرایش می خرد

در حالی که بازار لوازم آرایشی شاهد رونق بی سابقه ای در سراسر جهان است اما کشورهای خلیج فارس به خصوص ایران، عربستان و امارات متحده عربی دارای بالاترین میزان مصرف در جهان هستند و گوی سبقت را از دیگران ربوده اند.

ترکیبی از آرایش اروپایی، آمریکایی آفریقایی در ایران در حال اوج گرفتن است!

بر اساس گزارش منتشره توسط الشرق الاوسط بر اساس مطالعات انجام شده توسط EPOC، عربستان سعودی رتبه اول را در میان کشورهای خلیج فارس در مصرف محصولات پوست و مراقبت از مو داراست.

بر اساس مطالعات انجام شده توسط نمایشگاه جهانی زیبایی، عربستان سعودی و امارات متحده عربی سریعترین رشد بازار لوازم آرایش و بهداشتی در جهان را داشته اند.

برابر آمارهای منتشره از سوی سرمایگذاران در زمینه لوازم آرایش هر زن عربستانی به طور متوسط 14000 ریال سعودی در سال صرف خرید لوازم آرایش می کند که به پول ایران رقمی بالغ بر 12 میلیون تومان در سال می شود.

بر اساس آخرین آمارهای منتشره فروش محصولات مراقبت از پوست در عربستان سعودی در سال 2010 چیزی حدود 397.2 میلیون دلار تخمین زده شده است و انتظار می رود فروش این محصولات در سال 2015 به 503 میلیون دلار افزایش پیدا کند.

بازار امارات متحده عربی با 267.4 میلیون دلار در سال 2011 رتبه دوم در منطقه را در بخش محصولات زیبایی داشته است و براوردها نشان می دهند این بازار در سال 2014 به 331.3 میلیون دلار ارتقا خواهد یافت.

صرف سالانه ۲ میلیارد دلار برای لوازم آرایشی

سالانه حدود ۲ میلیارد دلار ارز برای واردات لوازم آرایشی از کشور خارج می‌شود که متاسفانه حدود ۹۰ درصد این مواد به صورت قاچاق وارد کشور شده و به‌طور قطع به دلیل استاندارد نبودن کمترین مراقبت‌‌های بهداشتی برای واردات آنان اعمال شده است.

ایران را می‌توان جزو ۱۰ کشور نخست جهان در استفاده از مواد آرایشی و گریم دانست؛ به طوری که بر اساس آمار، کشورمان با داشتن ۶۷ درصد مصرف‌کننده لوازم آرایشی و گریم، در رتبه ۶ جهان و رتبه دوم خاورمیانه قرار دارد.

عربستان با ۷۱ درصد مصرف‌کننده رتبه نخست خاورمیانه را در استفاده از لوازم آرایشی به خود اختصاص داده است و در بررسی‌‌های صورت گرفته در میان زنان جهان، ژاپن با ۸۴ درصد مصرف‌کننده، اولین مصرف‌کننده لوازم آرایشی در دنیا محسوب می‌شود. پرتوریکو با ۸۳ درصد و ایرلند جنوبی نیز با ۷۸ درصد دومین و سومین کشورهایی هستند که بیشترین مصرف‌کنندگان لوازم آرایشی و مواد گریم را در خود جای داده‌اند.

سن استفاده از لوازم آرایشی در ۲ دهه گذشته تقریبا ۱۰ سال کاهش یافته و در این میان حدود یک دهه است که مردان وارد این چرخه شده‌اند و اگر همین طور پیش رود به حتم از بانوان پیشی می‌گیرند.

ایرانیها 29 درصد لوازم آرایشی خاورمیانه را مصرف می کنند

آمارهای فوق از مصرف لوازم آراش در حالی است که آخرین شماره فصلنامه توسعه مهندسی بازار، در مقاله‌ای با اشاره به ارقام بالا سعی کرده بررسی جامعی را به قلم سعید صمدی مدیر دپارتمان مشاوره تی.ام.بی.ای به عمل بیاورد.

ترکیبی از آرایش اروپایی، آمریکایی آفریقایی در ایران در حال اوج گرفتن است!براساس این گزارش در سی سال اخیر در مورد اندازه بازار لوازم آرایشی در ایران و بانک مرکزی و سایر منابع رسمی ایرانی هیچ اطلاعاتی در زمینه نقش لوازم لوازم آرایشی در سبد هزینه خانوار ایرانی موجود نبوده از این رو صمدی با مراجعه به آمارهای بین المللی که در این زمینه اتفاق نظر ندارند سعی کرده به بررسی بازار لوازم آرایشی در ایران بپردازند.

موسسه تحقیقات بین الملل وابسته به مرکز صادرات کانادا در گزارش سال 2007 خود اندازه بازار لوازم آرایشی را در ایران، برابر 1/2 میلیارد دلار، مرکز تحقیقات بهارات که یک مرکز تحقیقات معتبر مستقر درلندن است، این اندازه را برابر با 2 میلیارد دلار، و مرکز تحقیقات بازارهای بین الملل وابسته به اتحادیه اروپا انداره این بازار را برابر 2/1 میلیارد دلار تخمین زده‌‌اند.

براساس یک تحقیقات میدانی مختصر که در میان خانم‌های شهرنشین در تهران و مراکز شش استان بزرگ کشور انجام شده ، نشان می‌دهد که گروه خانم‌های شهرنشین بین 15 تا 45 سال که براساس تخمین مرکز آمار ایران جمعیت آن‌ها در سال 1389 در حدود چهارده میلیون نفر است، به طور میانگین ماهیانه 12 هزار تومان برای لوزم آرایشی خود مصرف می‌کنند که در این صورت می‌توان تخمین زد که مقدار مصرف کل سالیانه برابر با 2/1 میلیارد دلار خواهد بود.

جمعیت خاورمیانه در سال 2006 بنا به گزارش سایت ویکی پدیا 311 میلیون و 111هزارو 26 نفر بوده است. کشور مصر و ایران هریک با 75 و 70 میلیون نفر جمعیت در صدر جدول جمعیتی منطقه قرار دارند. با این همه 14 میلیون خانم ایرانی از نظر مصرف لوازم آرایشی گوی سبقت را تقریبا ازکل کشورها منطقه ربوده‌اند به نحوی که تقریبا 29 درصد یا یک سوم  کل مصرف کنندگان منطقه خاورمیانه را تشکیل می‌دهند.

به عبارت دیگر اگر جمعیت زنان خاورمیانه 155 میلیون نفر باشد، 9 درصد این زنان یعنی 14 میلیون نفر زنان ایرانی حدود یک سوم یعنی 2/1 میلیارد دلار هزینه لوازم آرایشی از 7/2 میلیارد دلار بازار لوازم آرایشی خاورمیانه را پرداخت می‌کنند.

درمیان کشورهای این منطقه، ایران با 2/1 میلیارد دلار درفاصله کمی بعد از عربستان با 2/2 میلیارد دلار و در رده هفتم مصرف در دنیا قرار دارد. گزارش بهارات، رشد سالیانه مصرف لوازم آرایشی در عربستان را 11 و در ایران 12 درصد تخمین می‌زند.

ولی نویسنده گزارش تحقیقاتی در فصلنامه توسعه مهندسی بازار در ادامه به گزارش بهارات اضافه می‌کند براین مبنا که فروش مواد آرایشی در ایران از مقدار اعلام شده بسیار بیشتره بوده و " احتمالا بین 15 تا 20 درصد در سال باید باشد."

وی در ادامه با اشاره به این که این توزیع رشد دربین سه گروه ارزان قیمت ( چینی )، میان قیمت ( کره‌ای و ترکیه‌ای ) و گرانقیمت ( اروپایی و آمریکایی ) یکنواخت نبوده و گروه اول در حدود 20 درصد، گروه دوم بین 5 تا 10 درصد و گروه سوم در حدود 5 درصد رشد سالیانه دارند.

صمدی در گزارش تحقیقی خود مقدار مصرف لوازم آرایشی در ایران را 2 تا 3 برابر عربستان می‌داند و می‌نویسد: " در مقایسه بین اندازه بازار مصرف ایران وعربستان باید توجه کرد که هر چند از نظر دلاری بازار عربستان تا حدی بزرگتر است ولی با توجه به این که لوازم آرایشی رایج در ایران ارزان قیمت‌تر از عربستان است، می‌توان نتیجه گرفت که اندازه مقداری مصرف لوازم آرایشی در ایران بین دو تا سه برابر مقدار آن در عربستان باید باشد."

در کنار افراط زنان و دختران ایرانی در مصرف لوازم آرایشی این بار مردان و پسران ایرانی هم گروه جدیدی هستند که به بازار لوازم آرایشی جهان رونق تازه ای بخشیده اند!.

آرایش در میان مردان ایرانی!

‌تا حدود ۲ دهه پیش مردان ایرانی ظاهری معقول و با صلابت داشتند و نشانه‌‌های اولیه‌اش هم ابروهای یکدست پر و ریش یا سبیل و... بود.

اما حدود یک دهه است که ظاهر و قیافه مردان نه تنها نشانی از قهرمانان ملی مانند ستارخان، باقرخان، میرزا کوچک خان و... ندارد، بلکه حتی شبیه پدران و پدر بزرگان نیز نیست.

‌در چند سال اخیر پسران و مردان جوان گوی سبقت را در استفاده از لوازم آرایشی و خدمات زیبایی از بانوان ربوده‌اند و به سبب تمایلشان برای زیباتر به نظر رسیدن، اکنون صاحب برندهای آرایشی شده‌اند.

تمایل مردان برای به اصطلاح زیباتر شدن و داشتن ظاهری تقریبا مشابه زنان مختص شهرهای بزرگ نبوده و چنین قیافه‌‌هایی را نیز می‌توان در شهرها و حتی روستاهای کوچک نیز مشاهده کرد.

این روزها برخی از مردان ظاهرشان تقریبا فاقد نشانه‌‌های بارز جنسیتشان است و میل به تغییر قیافه و حرکت به سمت آرایش‌‌های زنانه در آنها بیش از پیش خودنمایی می‌کند.

براساس آمارهای موجود، حداقل ۱۰درصد از لوازم آرایش موجود در کشور مورد استفاده مردان قرار می‌گیرد و این استقبال از لوازم آرایشی سبب شده تا کارخانه‌ها و شرکت‌‌های سازنده لوازم آرایشی بخشی از خط تولید خود را به مردان و مایحتاج آنها اختصاص دهند و برای این عده انواع کرم، رنگ‌ها، وسایل ویژه گریم، انواع ژل، چسب مو، اسپری‌های خوشبو‌کننده، ریمل، سایه چشم و... را تولید کنند.

جایگاه آرایش در میان مردان ایرانی قدیم

شاید جالب باشد تا بدانید آرایش در میان مردان جایگاهی دارد به قدمت تاریخ؛ به طوری که به گفته هرودوت یونانی، مردان ایرانی آرایش می‌کرده اند!

ترکیبی از آرایش اروپایی، آمریکایی آفریقایی در ایران در حال اوج گرفتن است!

هرودت از زبان نمایندگان یونان؛ پارسیان رو مردانی توصیف کرده که تمامی صورت و بدن خود رو آرایش کرده و از زیور آلات استفاده می‌کردند و به پوشیدن لباس‌های فاخر علاقه داشتند.

این جمله شاید برای بسیاری از ما عجیب و غیر قابل باور باشد، اما « لیلا پاپلی»، باستان شناس این گفته را تایید کرده و توضیح داده است که نگاره‌‌های باقی مانده از دوره هخامنشیان نشان می‌دهد که مردان در آن دوران از سرمه چشم استفاده کرده و موهایشان را فر می‌کردند.

این شوک تاریخی به اینجا ختم نمی‌شود، زیرا نقش برجسته‌ها و اشیای به‌دست آمده از حفاری‌ها نشان می‌دهد که شاهان ساسانی هم آرایش می‌کردند؛ به طوری که این شاهان موهای فر شده‌شان را در تور می‌پیچیدند و بالای سر جمع می‌کردند و گوشواره و گردن بند به خود می‌آویختند و این رسم حتی تا دوره قاجار نیز ادامه داشته ‌است.

مردان دوره قاجار نیز تمایل شدیدی به آرایش کردن داشتند، به‌طوری که بررسی‌‌های نقاشی‌هایی به جا مانده از فتحعلی‌شاه نشان‌دهنده علاقه وی به آرایش کامل است. این شاه قاجار کفش‌های پاشنه‌دار پوشیده، گونه‌‌هایش را سرخ کرده، مو و ریشش را پوش داده است. تصاویر به جای مانده در چهلستون نیز نشان دهنده آن است که شاه عباس به ظاهر و آرایش خود بسیار اهمیت می‌داده و حتی از کرم پودر هم استفاده می‌کرده است.

اما از اواخر دوره قاجار به بعد به نظر می‌رسد که کم کم رسم آرایش مردان در ایران کم رنگ و به تدریج محو شده است هر چند اکنون گویا این رسم دوباره زنده شده و مردان و پسران جوان دوباره نسبت به استفاده از لوازم آرایشی تمایل پیدا کرده‌اند.

پرداخت هزینه‌‌های بالا برای زیباتر شدن

معمولا وقتی درباره آرایشگاه‌‌ها و هزینه‌‌های گزاف آنها سخن به میان می‌آید، شنونده در ذهن خود سالن‌‌های زیبایی ویژه بانوان را به تصویر می‌کشد، اما در واقعیت موضوع کمی متفاوت است، زیرا این روزها سالن‌‌های زیبایی نیز از انحصار زنانه خارج شده‌اند و سالن‌‌های زیبایی مردانه در جای جای شهرها و شهرستان قابل مشاهده اند.

ترکیبی از آرایش اروپایی، آمریکایی آفریقایی در ایران در حال اوج گرفتن است!علت اصلی این مساله را استقبال جوانان از خدمات زیبایی است زیرا در این میان برخی از پسران جوان حاضرند ساعت‌ها در سالن‌های آرایش مردانه وقت بگذارند و به قیافه دلخواه خود که بیشتر شکل و شمایلی زنانه دارد، دست یابند.

تا چند سال قبل برای مردان و پسران جوان استفاده از کرم‌‌های ضدآفتاب بی‌رنگ نیز امری ناپسند بود و معمولا مردان به هیچ‌وجه برای خرید این‌گونه وسایل اقدام نمی‌کردند، اما چند سالی است که استفاده از انواع کرم‌های آرایشی، پنکیک‌های مردانه، ریمل، فرمژه و برق لب برای برخی از مردان به امری متداول تبدیل شده است.

به گفته برخی از پسرانی که مشتری چنین سالن‌‌هایی هستند، بر در و دیوار این مکان‌‌ها تصاویری از پسران ابرو برداشته، اصلاح کرده، با مدل‌های عجیب و غریب آرایش مو نصب شده که مشتریان را برای داشتن شکل و شمایلی نظیر مدل‌‌ها ترغیب می‌کند.

در آرایشگاه‌های مردانه برداشتن ابرو که به آن «کار ابرو» اطلاق می‌شود، هزینه‌ای بین ۲۰ تا۴۰ هزار تومان دارد.

در این میان بسیاری از مردان جوان به ویژه دامادها تمایل دارند از خدماتی مانند مش و رنگ مو نیز بهره ببرند که حداقل ۲۵۰ هزار تومان هزینه دارد.

مساله جالب اما اشتهای سیری‌ناپذیر مردان در تغییر کردن به شکلی افراطی است؛ به طوری که آنان همانند بانوان تمایل دارند از خدماتی مانند انواع بافت‌های فانتری، اکستنشن، پاکسازی و جوانسازی صورت استفاده کنند.

متاسفانه یکی از خدماتی که در یکی دو سال اخیر مورد توجه پسران جوان قرار گرفته استفاده از انواع تاتوهای ریز و درشت تک رنگ و چند رنگ با قیمت‌های گزاف است؛ به طوری که هزینه یک تاتوی کوچک با رنگ امریکایی از ۱۰۰هزار تومان شروع می‌شود و با توجه به شکل و میزان پیچیدگی طرح قیمت آن گاه تا یک میلیون تومان می‌رسد؛ تاتوهای بزرگ و طرح‌های دشوار و چند رنگ نیز تا ۳میلیون تومان هزینه دارند.

پاکسازی و جوان سازی پوست نیز یکی دیگر از کارهای مورد علاقه آقایان بوده و برای پاکسازی صورت از ماسک‌‌هایی مانند ماسک جوش، ماسک‌های میوه‌ای، کرم خاویار، نعنایی و آلوورا را با قیمتی بین ۳۵ تا ۵۰ هزار تومان به ازای هر جلسه استفاده می‌کنند و جالب این است که حداقل هفته ای سه بار باید این کار را انجام دهند.

نظرات کاربران

شبکه اطلاع رسانی دانا
قلم_گزینشی