نظرخواهی

آیا ازعملکرد مهدی روشنفکر در توسعه شهرستان های بویراحمد، دنا و مارگون راضی هستید؟

تازه های سایت

21. ارديبهشت 1393 - 23:51
رئیس دانشگاه علوم پزشکی یاسوج گفت: قانون فرزند کمتر و زندگی بهتر که در سال های گذشته اجرا شد، غیر اخلاقی و غیر شرعی بود.

به گزارش چهار فصل به نقل از سایت تخصصی زنان استان کهگیلویه و بویراحمد(ایل بانو) ، رضا چمن در جشن روز جهانی ماما که در سالن دکتر کنعانی دانشگاه علوم پزشکی یاسوج برگزار شد، با اشاره به شاخص های کلیدی سلامت اظهار داشت: یک شاخص مرگ نوزدان و شاخص دیگر مرگ و میر مادران باردار است عمده این شاخص ها به کنترل دوران بارداری، دوران زایمان و پس از آن  بر می گردد.

وی با اشاره به نقش ماماها در تعیین سلامت و  ترویج زایمان طبیعی در بیمارستان ها ابراز داشت: خبر خوشحال کننده ای که در یکی دو هفته اخیر در خصوص زایمان طبیعی به ما اعلام شده این است که به طور نسبتاً قابل قبولی درصد مراجعه کنندگان برای زایمان طبیعی نسبت به سزارین رو به افزایش بوده است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی یاسوج یکی از راه های افزایش تداوم زایمان طبیعی را مشاوره دادن ماماها به مادران باردار دانست و افزود: آماده سازی مادران در طول دوران بارداری و بالا بردن تمایل به نگرش و احساس نیاز به این نوع زایمان در مادران  از جمله راه های ترویج و تدام این زایمان است.

وی رسالت اولیه ماماها را سلامت مادران و فرزند آوری سالم بیان و تصریح کرد: ماماها باید مادران را از حاملگی های پر خطر آگاه کنند و مراقب سلامت آنان باشند.

مسئولین شرایط ازدواج را برای جوانان فراهم کنند

چمن با اشاره به فرمایشات مقام معظم رهبری در خصوص افزایش جمعیت تأکید کرد: علما و مسئولین قبل از اینکه مردم را به این امر توصیه و تشویق کنند، شرایط ازدواج را برای جوانان فراهم کنند، وقتی سن ازدواج 27 تا 28 می شود فرصت فرزندآوری مناسب از جوانان گرفته می شود پس در این میان رغبتی برای فرزند آوری آنان وجود ندارد.

وی با تأکید بر اینکه نباید عجولانه، شتابزده و غیر علمی با مقوله بارداری و باروری برخورد کنیم، افزود: اگر می خواهیم افزایش جمعیت داشته باشیم و مردم را به این امر تشویق و ترغیب کنیم باید سن ازدواج را پائین بیاوریم تا باروری در سنین مناسب اتفاق بیفتد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی یاسوج به پیری جمعیت کشور ایران اشاره و خاطر نشان کرد: باید تدبیری اندیشه شود که مانند امروز کشورهایی همچون سوئد و آلمان که دچار پیری جمعیت شده اند، نشویم و در این زمینه باید جوانان را از سنین پایین ترغیب به ازدواج کنیم.

وی یکی از مشکلات اساسی در کشور را وجود خانوده های کم جمعیت را در دهک های بالای جامعه دانست و بیان داشت: باید این گروه از افراد را که فرزند کمتر و یا فرزندی ندارند تشویق به فرزند آوری کنیم و باید طوری برنامه ریزی کنیم که تعادل جمعیتی حفظ شود.

قانون فرزند کمتر، زندگی بهتر غیراخلاقی بوده است

چمن با اشاره به اینکه تنظیم خانواده، آگاهانه بودن، آزادانه و اختیاری بودن جز حقوق اساسی مردم است، تصریح کرد: قانون فرزند کمتر و زندگی بهتر که در سال های گذشته اجرا شد، غیر اخلاقی و غیر شرعی بود.

وی خاطر نشان کرد: اگر سطح فرزند خواهی از یک به دو شود این مشکل تا حدود زیادی حل می شود و در این بین تهدید سالمندی وجود ندارد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی یاسوج یکی از انتظارات جامعه از ماماها را کارشناسانه و علمی برخورد کردن با موضوع جمعیت، تنظیم خانواده و بهداشت باروری برشمرد و ابراز کرد: در بسته های جدید آموزشی که در دروس دانشجویان ارائه می شود به همه موارد پرداخته شده است.

وی در پایان با اشاره به اینکه در طی دو دهه اخیر به حوزه سلامت کم توجهی شده است، گفت: اگر قرار است به سلامت توجه شود باید همه ارکان آن را ببینیم و با توجه به بحث هایی که در وزارت بهداشت و درمان و مجلس صورت گرفته در آینده نزدیک شرایط بهتر از قبل خواهد بود.

انتهای پیام/گ

نظرات کاربران

شبکه اطلاع رسانی دانا
قلم_گزینشی