نظرخواهی

آیا ازعملکرد مهدی روشنفکر در توسعه شهرستان های بویراحمد، دنا و مارگون راضی هستید؟

تازه های سایت

15. فروردين 1394 - 19:13
قلعه باستانی و سرسبز نادر در شهرستان بهمئی میزبان مسافران و گردشگران نوروزی امسال در 13 بدر بود.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی  چهارفصل،به نقل از سایت خبری آوای ماغر، قلعه نادر بهمئی در 13 بدر امسال میزبان خوبی برای گردشگران و همشهریانی بود که نزدیکترین مکان تفریحی و طبیعی را برای روز طبیعت خود اختیار کردند.

راستی از قلعه نادر )کلات النظیر(  چه می دانید؟

 

به گزارش این پایاه خبری، این قلعه در شمال غربی شهر لیکک واقع شده و در قدیم دژی نظامی محسوب می شد. اطراف این قلعه توسط کوه های نسبتاً مرتفع و تپه های کوچک محصور است و فقط یک یا دو راه برای عبور وجود دارد.

 

قلعه نادر دارای 8 طبقه است که بر بروی طبقه اصلی آن ساختمان هایی از گچ، برای مقامات فرماندهان ساخته شده که پی ها و آثار آن هم اکنون وجود دارد و عرض دیوارهای آن به یک و نیم تا دو متر می رسد.

 

در طبقات پایین تر حوض های آب، محل استراحت نگهبانان و اسبهایشان و نیز قبرستان وجود دارد. پایین قلعه، چشمه آب )گازاران( قرار دارد.

 

این قلعه مورد استفاده داعیان اسماعیلی قرار گرفت .حتی نام قلعه در منابع آنها به قلعه ی الناظر یا کلات النظر معروف است. )ابوحمزه اسکاف ارجانی از رهبران اسماعیلیه، قلعه نادر را به همراه چند منطقه دیگر در سال 496 )ه ق( مرکز حکومت خود قرار داد(.

 

ضریب امنیتی این قلعه شباهت زیادی به کاخ هگمتانه پادشاهان ماد که دارای 7 دایره تودرتو بوده دارد  .برای رسیدن به این قلعه فقط یک راه باریک اسب رو وجود داشت و اگر تصور کنیم حاکم یا خانی از دست دولت یاغی شده و در این قلعه جای گرفته باشد، باید از چند مانع گذشت تا به او رسید. )در دوره وزارت جنگ و نخست وزیری رضاخان این قلعه پناه گاه یکی از شورشیان مخالف وی بود(.

 

درمورد زمان تخریب و علت آن هنوز تحقیقاتی صورت نگرفته است اما احتمالاً بعد از دوره افشاریه و شروع دولت قاجار و با توجه به ساختن قلعه های داخل شهر، توسط خوانین بهمئی، این قلعه نیز تخریب و متروک شده است

.

این منطقه زیبا و دیدنی که از لحاظ آب و هوایی دارای اقلیم گرمسیری است دارای  درختانی همچون کنار،بید و بنه است .

 

اداره منابع طبیعی شهرستان بهمئی در حرکتی پسندیده اقدام به کاشت چندین هکتار درخت در اراضی طبیعی این منطقه نموده است که با گذشت حدود 5 سال از کاشت آنها مناظر دیدنی و جالب منطقه دوچندان شده است.

انتهای پیام/م.ن

تصاویر قلعه نادر و دشتهای پایین دست آن در روز طبیعت

قلعه نادر بهمئی
قلعه نادر بهمئی
قلعه نادر بهمئی
قلعه نادر بهمئی
قلعه نادر بهمئی
قلعه نادر بهمئی
قلعه نادر بهمئی
قلعه نادر بهمئی
قلعه نادر بهمئی
قلعه نادر بهمئی
قلعه نادر بهمئی
قلعه نادر بهمئی
قلعه نادر بهمئی
قلعه نادر بهمئی
قلعه نادر بهمئی
قلعه نادر بهمئی
قلعه نادر بهمئی
 

نظرات کاربران

شبکه اطلاع رسانی دانا
قلم_گزینشی