نظرخواهی

آیا ازعملکرد مهدی روشنفکر در توسعه شهرستان های بویراحمد، دنا و مارگون راضی هستید؟

تازه های سایت

2. آذر 1392 - 9:47
اگر چه طرفين مذاكره‌كننده در ژنو از پيشرفت‌هايي سخن به ميان مي‌آورند كه بسيار مهم است، اما با اين حال طي سه روز گذشته ...

به گزارش چهارفصل ، روزنامه‌های کشور، در لابه‌لای اخبار و مطالب تولیدی خود، به نکات، اخبار و مفاهیمی اشاره می‌کنند که انتخاب و بازنشر آنها می‌تواند مورد علاقه مخاطبان یک رسانه باشد. آنچه در ادامه می‌خوانید گزیده‌ای از مطالب امروز روزنامه‌های کشور به انتخاب خبرنگاران گروه سیاسی مشرق است.

 
 
***
برای مشاهده تصاویر روزنامه های امروز کشور اینجا را کلیک کنید

مردم را به مذاکرات ببریم
 

روزنامه وطن امروز نوشت: درست یا غلط آقای رئیس‌جمهور و برخی دولتمردان ایشان این باور را در جامعه تقویت کرده‌اند که تنها راه برون‌رفت از وضع فعلی اقتصادی، توافق در مذاکرات هسته‌ای است. آیا دولت به لوازم ابتدایی این رفتار پایبند است؟ وقتی سفره مردم به میزهای هتل کانتیننتال وابسته می‌شود؛ آیا نباید عموم مردم از روند مذاکرات هسته‌ای باخبر شوند؟ موجه کردن مذاکره با آمریکا به بهانه سفره مردم صورت گرفته است اما در کمال حیرت، روند ماجرا و مذاکراتی که قرار است سفره‌ها را به گذشته بازگرداند؛ به اطلاع مردم رسانده نمی‌شود!

یک نگاه نگران‌کننده در این باره وجود دارد که می‌تواند عدم تمایل به شفاف‌سازی و آگاهی‌بخشی در موضوع مذاکرات هسته‌ای را قابل ‌فهم کند. چه کسی یا افرادی از پراکندگی و تشتت ارزیابی‌ها درباره مذاکرات هسته‌ای سود می‌برند؟ بی‌اطلاعی مردم از محتوای مذاکرات و جزئیات آن به سود کیست؟ وقتی مردم از روند مذاکرات بی‌اطلاع باشند؛ چگونه می‌توانند در قبال نتیجه آن قضاوت کنند؟ متاسفانه تیم مذاکره‌کننده سابق نیز نسبت به اطلاع‌رسانی درباره موضوع هسته‌ای و مذاکرات مربوط به آن اهمال کرد. حتی در مذاکراتی که طرف مقابل آن را ترک می‌کرد هم در جبهه رسانه‌ای، ایران متهم به کارشکنی می‌شد. اثرات این رفتار در داخل کشور نیز البته نیاز به توضیح ندارد. به نظر می‌رسید تیم مذاکره‌کننده فعلی نسبت به ضرورت آگاهی‌بخشی موضوع مذاکرات هسته‌ای در سطح جامعه به یک باور عینی رسیده باشد.

انتظار براي دود سفيد از مذاكرات ژنو

روزنامه تهران امروز نوشت: اگر چه طرفين مذاكره‌كننده در ژنو از پيشرفت‌هايي سخن به ميان مي‌آورند كه بسيار مهم است، اما با اين حال طي سه روز گذشته انتظارات براي بلند شدن دود سفيد از محل مذاكرات هسته‌اي ژنو به سر نيامده و آنگونه كه برخي خبرگزاري‌هاي غربي خبر داده‌اند، اين مذاكرات به امروز و حتي ممكن است به فردا، یک‌شنبه هم كشيده شود. عباس عراقچي، معاون وزير خارجه و عضو ارشد تيم مذاكره‌كننده ايراني گفته است: گفت‌وگوها جدي است اما اختلافات جدي هم برقرار است و هنوز پيشرفت خاصي نداشته‌ايم. عراقچي اين سخنان را در شرايطي بيان كرده كه از روز چهارشنبه تا پایان وقت جمعه دست‌كم چهار دور گفت‌وگو بين دو طرف انجام شده و هنوز متن تفاهمنامه اوليه تنظيم نشده است. به‌گفته عراقچي، دست‌كم 10اختلاف وجود دارد كه چهار اختلاف آن جدي است. عدم تمايل غربي‌ها به لحاظ كردن حق غني‌سازي براي ايران در چارچوب معاهده «ان.پي.تي» يكي از مشكلات اصلي موجود در مذاكرات است. جان كري، وزير امور خارجه آمريكا مي‌گويد: اساسا حق ذاتي غني‌سازي در «ان.پي.تي» وجود ندارد.

شاخص‌هایی برای فروپاشی امپراتوری آمریکا

وطن امروز نوشت: عامر عبدالمنعم تحلیلگر و کارشناس برجسته مصری در مقاله‌ای با عنوان « 22 دلیل برای فروپاشی قریب‌الوقوع آمریکا» به بررسی وضعیت دولت آمريكا پرداخته و با ارائه شاخصه‌هایی بر سقوط این ابرقدرت در آینده‌ای نزدیک تأکید می‌کند. این مقاله که کمی قبل از آغاز بیداری اسلامی در جهان عرب و نیز رسوایی‌های امنیتی آمریکا در پی افشاگری‌های ادوارد اسنودن درباره جاسوسی آژانس امنیت ملی آمریکا از ارتباطات الکترونیکی برخی کشورهای جهان، تالیف شده است، همانطور که خود نویسنده می‌گوید با جنجال‌ها و واکنش‌های محافل سیاسی بویژه در آمریکا همراه شد.

احمدي‌نژاد گفت من چند برابر تو كيهاني‌ام

تهران امروز نوشت: محمدحسين صفار هرندي در برنامه تلويزيوني شناسنامه با بيان اينكه خنده ام مي‌گيرد كه مي‌گويند انتخاب صفارهرندي تحميلي بوده، گفت: «واقعيت اين است كه وقتي وزارت به من پيشنهاد شد از قبول آن امتناع داشتم. به آقاي احمدي‌نژاد گفتم انتخاب من به دو جهت باعث حمله به شما مي‌شود. اول اينكه من سپاهي بوده‌ام كه به شدت به آن افتخار مي‌كنم و حاضر به كوتاه آمدن از اعتقادم نيستم. دوم اينكه كيهاني‌ام و به آن دلبسته‌ام و نمي‌توانم از كيهان دل بكنم. وقتي اين موضوع را مطرح كردم، ايشان گفت خدا پدرت را بيامرزد، خود ِمن چند برابر تو كيهاني و سپاهي هستم. اين بهانه خوبي نيست!»

صفارهرندي در ادامه برنامه در مورد عدم حضور در هيات دولت و نامه‌اي كه خطاب به دولت نوشت هم اظهار داشت: «آقاي احمدي‌نژاد دچار انتخاب‌هايي شده بود كه با آداب و عادات گذشته و عهد ابتدايي كه داشتيم، هماهنگ نبود. توقع اين بود كه وقتي رهبر معظم انقلاب يك مسئله‌اي را تدبير و مصلحت‌انديشي مي‌كنند، دولتي كه خودش را نزديك‌ترين دولت به ولايت و رهبري معرفي مي‌كرد، روي حكم، تدبير و مصلحت‌انديشي رهبري ترديد نكند. انتظار ما اين بود كه بگويند ما اشتباه كرديم و نظر صائب را انتخاب مي‌كنيم.» وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي در پاسخ به اين سوال كه احمدي‌نژاد به عنوان عضوحقيقي مجمع چه تفاوتي با آقاي احمدي‌نژاد رئيس‌جمهور دارد، گفت: «تعداد آمدن‌هايش بيشتر شده (خنده).

«غني سازي» محور 3 روز مذاکره پرفراز و نشيب در ژنو

خراسان نوشت:  روز مذاکرات هسته اي داغ و فشرده ايران و 1+5 در ژنو باعث شد تا برف و سرماي اين روزهاي اين شهر اروپايي کمتر به چشم بيايد. شهري که ديروز بارها اعلام شد قرار است ميزبان وزراي خارجه کشورهاي 1+5 باشد. مذاکرات روزهاي پنجشنبه و جمعه ميان 7 کشور ايران، آمريکا، چين، روسيه، انگليس، فرانسه و آلمان درحالي پيگيري شد که بنابر آن چه خبرگزاري ها به نقل از ديپلمات ها و منابع آگاه منتشر کردند، «حق ايران براي غني سازي اورانيوم» مهم ترين و کليدي ترين موضوع مورد بحث و اختلاف نظرهاي 7 کشور بوده است. خبرگزاري ها گزارش دادند که يک يا دو کشور بيشتر از همه برسر «حق ايران براي غني سازي اورانيوم» حرف دارند.بي بي سي هم گزارش داد که تماس هاي مکرر نمايندگان 1+5 با پايتخت هاي اين کشورها، باعث شده مذاکرات به کندي پيش برود.

همزمان جان کري وزير امورخارجه آمريکا اعلام کرد که «با توجه به اينکه هيچ حق مصرحي در «ان.پي.تي» وجود ندارد اين حق براي ايران به نتيجه مذاکرات بستگي دارد». محمدجوادظريف وزيرامورخارجه کشورمان نيز ديروز در گرماگرم مذاکرات بارهاتاکيد کرد که غني سازي حق ايران است و از آن نمي گذريم: «پيشرفت هايي حاصل شده است. غني سازي حقي است که از آن نمي گذريم... تا زماني که روي همه چيز به توافق نرسيده باشيم يعني روي هيچ چيز به توافق نرسيده ايم.»

والرشتاین: آمریکا دیگر قادر نیست در جنگ‌ها برنده شود

یک نظریه‌پرداز و جامعه‌شناس بزرگ آمریکایی با اشاره به اصول قدرت کاخ سفید نوشت آمریکا در خاورمیانه کنونی دست به هر کاری بزند شکست می‌خورد.

بر اساس گزارش کیهان، امانوئل والرشتاین استاد ممتاز جامعه‌شناسی در دانشگاه نیویورک ضمن تحلیلی که از سوی Znet منتشر شده، خاطرنشان می‌کند: زمانی طولانی است که بحث کرده‌ام افول ایالات متحده به مثابه یک قدرت هژمونیک از حدود 1970 آغاز شد و این افول آرام در دوران رئیس جمهوری جورج بوش شتاب گرفت. نخستین بار نوشتن در این مورد را در 1980 یا بعد از آن آغاز کردم. در آن زمان واکنش همه اردوگاه‌های سیاسی به این بحث این بود که آن را به‌عنوان بحثی نامعقول رد می‌کردند. در دهه 1990، کاملاً برعکس، بازهم واکنش همه طرف‌های طیف سیاسی این بود که ایالات متحده به اوج سلطه تک قطبی دست یافته است.

وی می‌افزاید: اما بعد از شکستن حباب 2008، تغییر نظر صاحب‌نظران و عامه مردم آغاز شد. امروز درصد بزرگی از مردم (هر چند نه همه آنها) واقعیت افول نسبی در قدرت و جایگاه و نفوذ ایالات متحده را پذیرفته‌اند. این پذیرش در ایالات متحده کاملاً با اکراه صورت پذیرفته است. سیاست‌مداران و صاحب‌نظران در پیشنهاد این که چه‌گونه هنوز می‌توان جلوی این افول را گرفت با هم رقابت می‌کنند. به باور من این فرایند بازگشت‌ناپذیر است.

معارفه ولایتی با حضور هاشمی‌رفسنجانی

به گزارش روزنامه شرق، مراسم معارفه علی‌اکبر ولایتی رییس جدید مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام روز یکشنبه سوم آذرماه با حضور آیت‌الله اکبر هاشمی‌رفسنجانی، رییس مجمع‌تشخیص‌مصلحت نظام برگزار می‌شود. در این مراسم اکثر اعضای مجمع تشخیص مصلحت نظام و مدیران و معاونان سابق این مرکز شرکت خواهند داشت. از حجت‌الاسلام حسن روحانی، رییس‌جمهوری کشورمان و رییس سابق این مرکز نیز برای حضور در این مراسم دعوت به عمل آمده است. علی‌اکبر ولایتی از هفته گذشته در مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام مستقر شد و فعالیت‌های خود را آغاز کرد. مراسم معارفه رییس جدید مرکز تحقیقات استراتژیک سوم آذر ساعت ۱۵ در تالار آفتاب مرکز تحقیقات برگزار می‌شود و سخنران ویژه این مراسم آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی است.

حامیان هاشمی ظریف را تفریطی خواندند

شرق نوشت: روزنامه جمهوری اسلامی با انتشار یادداشت یکی از حامیان رسانه‌ای شناخته شده آقای هاشمی‌رفسنجانی از رویکرد تبلیغاتی تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای انتقاد کرد.

در این یادداشت که با عنوان «مذاكرات هسته‌ای و دوراهی خطرناك افراط و تفریط» در روزنامه جمهوری اسلامی (روزنامه نزدیک به هاشمی‌رفسنجانی) به چاپ رسیده، ضمن تفریطی خوانده شدن تیم فعلی مذاکرات هسته‌ای آمده است: «جریان تفریطی بر پذیرش پیشنهاد 1+5 و اعطای امتیازات مورد تقاضای آنان تاكید دارد و در مقابل هیچ تصویری از ادامه و سرنوشت مذاكرات هسته‌ای ارائه نمی‌كند». روزنامه جمهوری اسلامی می‌افزاید: «اشتباه بزرگ دو جریان افراطی و تفریطی در موضوع هسته‌ای، آن است كه به جای آنكه نقشه‌راهی برای عبور از وضعیت داشته باشند، تمام توجه خود را به كوتاه‌مدت و مسائل تبلیغاتی معطوف كرده‌اند.

در حالی كه رمز موفقیت در پرونده هسته‌ای، توجه به دو مولفه نقشه راه و توازن امتیازات در توافقات گام به گام است». مقاله‌نویس روزنامه جمهوری اسلامی و حامی رسانه‌ای هاشمی رفسنجانی که سابقه بازداشت به دلایل امنیتی را نیز در کارنامه خود دارد، اینگونه ادامه داده است: «متاسفانه جریان تفریطی به جای ترسیم نقشه‌راهی از سرانجام مذاكرات هسته‌ای كه قطعا چند سال به طول خواهد انجامید، توجه خود را معطوف به دو عنصر حل مساله كوتاه‌مدت نیاز ارزی دولت و تعیین خطوط قرمز كرده است و این روند بدانجا خواهد انجامید كه پس از یكی، دو توافق مشابه توافق پیش‌رو در ژنو، تیم مذاكره‌كننده تمام امتیازات قابل واگذاری خود را در برابر مسكن‌هایی نظیر آزادسازی سپرده‌ها واگذار كرده و به مرز خطوط‌قرمزی كه برای خود ترسیم كرده است، می‌رسد و طرف مقابل نیز همچنان در موضع سابق خود یعنی تحریم‌های یكجانبه و تحریم‌های شورای امنیت باقی مانده است».

انتهای پیام/گ

نظرات کاربران

شبکه اطلاع رسانی دانا
قلم_گزینشی