نظرخواهی

آیا ازعملکرد مهدی روشنفکر در توسعه شهرستان های بویراحمد، دنا و مارگون راضی هستید؟

تازه های سایت

16. آذر 1392 - 15:30

به گزارش چهارفصل به نقل از صبح زاگرس، در  گذشته بیماری ها و مشکلات جسمی مختلف تنها یک راه درمان داشت آن هم حکیم یا طبیب بود که با داروهای گیاهی دست ساز بعضاً برطرف می شد.

با پیشرفت علم پزشکی و یافتن راه های درمان بیماری های صعب العلاج ، دیگر کسی نگران درمان بیماری خود نیست.

با این وجود گاهی اوقات بنا به دلایلی این بیماران از دریافت دارو محروم مانده و ناگزیر به تحمل درد هستند.

کمبود دارو، فروختن داروها به صورت آزاد و تحویل ندادن برخی از اقلام آن بر روی دفترچه های درمانی، مشکلاتی است که در اکثر داروخانه های شهر یاسوج وجود دارد.

بیماری های قلبی، دیابت،اعصاب و روان و بسیاری از بیماران خاص دیگر امروزه با معضلی به نام کمبود دارو مواجه هستندکه متأسفانه این مسئله گاهی اوقات به حدی حاد شده که باعث رنجش بیماران و خانوداه های آنان می شود.

در برخی موارد نبود این داروها باعث به خطر افتادن جان بیماران نیازمند می شود.

نبود دارو در داروخانه های شهر یاسوج کار را به جایی رسانده که برخی باید شبانه‌روز به دنبال دریافت نسخه داروهای خود که پزشک بر ای آنها تجویز کرده، بگردند و یا برای بدست آوردن آن به استان های دیگر سفر کنند.  

سئوال اینجاست که آیا مشکل اصلی تحریم است یا عدم نظارت کافی بر داروخانه ها و مراکز بهداشتی درمانی؟

تحریم و نبود مواد اولیه دلیل اصلی گرانی قیمت داروها

مسئول فنی یکی از  داروخانه های شهر یاسوج در گفتگو با خبرنگار ما در مورد افزایش قیمت دارو گفت: قیمت گذاری دارو یک کمیسیون جداگانه در معاونت غذا و دارو داشته که این قیمت گذاری از طرف این نهاد صورت می پذیرد.

دکتر مهسا عباسیان بیان داشت: تحریم ها و نبود مواد اولیه از مهمترین عوامل رشد فزاینده قیمت دارو در چند ماهه اخیر بوده است.

افزایش قیمت دارو در داروخانه ها به حق اُ – تی – سی وابسته است

وی اظهار داشت:گرانی یک دارو  وابسته به قیمتی که معاونت غذا و دارو کمیسون مربوطه برای آن می گذارد نیست و افزایش چند درصدی در قیمت دارو در داروخانه ها وابسته  به حق اُ – تی – سی (OTC) است، که همین موضوع باعث بالابردن قیمت برخی از داروها تا سقف 600  تومان می شود.

این مسئول فنی در ادامه گفت: اُ- تی - سی به معنی تعرفه حق فنی - خدمات دارویی است که مسوولان فنی داروخانه ها به ازای انجام دادن وظایفی  در قبال بیمار اخذ می كنند.

عباسیان افزود: مردم و شهروندان نباید فکر کنند که داروخانه ها گران فروش یا کم فروش هستند،چون حق اُ -تی -سی یک حق قانونی است که به آنها داده شده است.

وی اظهار  داشت:حق فنی شامل خدماتی است که به بیمار ارایه می شود که در بسیاری از مواقع بیمار در جریان دریافت این خدمات از سوی مسئولان فنی داروخانه ها نیست.

عباسیان در مورد امتناع از دادن بعضی از داروها از سوی داروخانه به مشتریان تصریح کرد: بیشتر داروها احتیاج به نسخه پزشک دارد و تحویل دادن آنها به بیمار بدون نسخه پزشک نمی تواند صورت پذیرید.

وی در مورد بعضی از داروها که به طور آزاد در داروخانه ها به فروش می رسد، گفت: این یک امر طبیعی در داروخانه ها است، شاید یک داروخانه با یک بیمه قرار داد فی مابین برای تحویل دارو به بیمار نداشته باشد و همین مسئله باعث دریافت هزینه آزاد برای آن دارو شود.

مسئول فنی داروخانه های شهر یاسوج ابراز داشت:مسئولان فنی باید هنگام عرضه دارو حضوری فعال داشته باشند و نسخه پزشكی و قیمت آن را كنترل كنند.

انتهای پیام/گ

 

 

نظرات کاربران

شبکه اطلاع رسانی دانا
قلم_گزینشی