نظرخواهی

آیا ازعملکرد مهدی روشنفکر در توسعه شهرستان های بویراحمد، دنا و مارگون راضی هستید؟

تازه های سایت

26. آذر 1392 - 16:59
ناظر شبکه مراقبت گیاه پزشکی باشت گفت: با توجه به کاهش شدید دمای هوای شهرستان باشت در چند روز اخیر خطر سرمازدگی باغات این شهرستان باید جدی گرفته شده و اقدامات لازم انجام شود.

به گزارش چهار فصل به نقل از صبح زاگرس خامی نوشت، قائم خردمند گفت: سرمازدگی پدیده ای است که درجه حرارتهای پایین سبب ایجاد خسارت و یا از بین رفتن اندامهای گیاهی می شود.

وی افزود: این عارضه در درختان میوه در فصل زمستان و یا اوایل بهار حادث می شود و هر ساله خسارت های زیادی بر جای می گذارد.

ناظر شبکه مراقبت گیاه پزشکی باشت با اشاره به اینکه، بر اساس آمارهای ارائه شده تنها حدود ۱۰ درصد از کل زمین های قابل کشت دنیا ممکن است بدون تنش سرمازدگی باشند، افزود: سرمازدگی محصولات باغی و زراعی در نقاط مختلف کشور سالانه خسارات قابل‌توجهی را برجای می‌گذارد که در مواردی نیز شرایط بحرانی در این زمینه رقم می‌خورد و در مجموع هر سال نیز بخشی از اعتبارات در نظر گرفته شده برای کشاورزی به جبران این خسارت‌ها اختصاص می‌یابد.

خردمند اظهار داشت: در چندین سال اخیر دغدغه باغداران استان به ویژه گرمسیرنشینان، سرمازدگی مرکبات می باشد که خسارات جبران ناپذیری به باغات کشاورزان وارد می آورد، که البته کشاورزان عزیز با پیشگیری می توانند از این خسارات کم نمایند.

وی در ادامه روشهای فعال در زمان بروز سرما برای مقابله با سرما زدگی را چنین بیان نمود:

        ۱- کنترل سرمای بهاره توسط بخاری ها

        ۲- استفاده از دود

        ۳- آب پاش ها

        ۴- پیش بینی وقوع سرما واحتمال خطر سرمازدگی

        ۵- روش حفاظت به وسیله پوشش

        ۶- یکی از جدیدترین روش های مبارزه با این عارضه که جدیداً به بازار معرفی شده استفاده از ضد یخ طبیعی کراپ بوده که به تازکی معرفی شده و کاملا موثر است.

خرمند در پایان گفت:  کشاورزان باشتی باید کلیه توصیه ها را جدی بگیرند.

 

انتهای پیام/گ

 

نظرات کاربران

شبکه اطلاع رسانی دانا
قلم_گزینشی