نظرخواهی

آیا ازعملکرد مهدی روشنفکر در توسعه شهرستان های بویراحمد، دنا و مارگون راضی هستید؟

تازه های سایت

21. دى 1392 - 8:58
همیشه سعی کردم اونی باشم که در برنامه تلویزیونی دارم کارم را ارائه می دهم

به گزارش چهار فصل به نقل از سایت مردم استان (ک و ب)؛ شاید کودکان و پدر و مادرهایی که با کودکانشان برنامه های کودک شبکه دنا را تماشا می کنند مجری برنامه های «پرپروشک » و « غنچه گلا » را به خوبی بشناسند.

اما اسم این عموی مهربان برنامه های کودک استان چیست؟ به چه کاری مشغول است و یا اصلا حرف های جدی او چگونه است و جدا از دنیای کودکی که ما فقط از او می بینیم، چکونه حرف می زند، فکر می کند و زندگی می کند؟

علی رضا احمدی، جوان خنده رو و پر انرژی برنامه کودک شبکه دنا است که بیش از ۵ سال است میهمان تلویزیون هم استانی ها و برخی از استان های همجوار است.

علی احمدیعلی رضا مدیر یک آتلیه و مرکز عکاسی در خیابان سردار جنگل جنوبی است که با همسر و خواهر همسرش آن را اداره می کند.

اینجا هم یکی از تخصص های عکاسی اش را کودکان قرار داد تا لبخند پاک کودکان را در قاب تصاویر ثبت و ضبط کند.

عموی برنامه غنچه گلا که با لبخند همیشگی بر لبانش از ما استقبال کرد، از برنامه کودک و خاطرات تلخ و شیرینش طی سال های اخیر می گوید.

بخش نخست گفتگوی دوستانه با علی احمدی را با هم می خوانیم و چند روز بعد بخش دوم و پایانی ناگفته های مجری برنامه کودک استان.

 

از برنامه کودک استان برایمان بگویید، از کی شروع شد و شما از کی به آنها پیوستید؟

از سال ۱۳۸۴ و قبل از تاسیس شبکه استانی برنامه کودک مرکز استان کهگیلویه و بویراحمد شروع به فعالیت کرد که در ابتدا چون هنوز شبکه استانی نشده بود ، برنامه ها به صورت محلی از شبکه پخش می شد که شاید در هفته یک روز مختص برنامه کودک بود ان هم یک ساعت.

بعد از تاسیس شبکه استانی، برنامه ریزی وسیعی در حیطه کودک و نوجوان صورت گرفت که از همان بدو تاسیس، برنامه «پرپروشک» به تهیه کنندگی جناب آقای شهیدی شروع به کارکرد و بنده به عنوان اولین مجری برنامه با ایشان همکاری داشتم.

هر مجموعه برنامه حدودا ۲ تا ۳ سال به روی آنتن می رود و برنامه «غنچه گلا» در سال ۸۹ کلید شروع آن زده شد و تا الان ادامه دارد.

در سال ۹۱ و بعد از رفتن جناب شهیدی، زحمت تهیه کنندگی برنامه به عهده آقای فرهادی افتاد که بسیار خوب بچه ها را هماهنگ کردند.

ایشان  علی رغم اینکه اصلا تجربه کار کودک نداشتند ولی خیلی زحمت کشیدند و الان در واقع مثل یک مربی می مانند که می توانند یک تیم را قشنگ ارنج کنند.

برنامه غنچه گلا تا اواخر آذرماه به روی آنتن شبکه دنا می رود و بنده از این تاریخ استراحت می کنم و یک توفیق اجباری نصیبم می شود که بتوانم بعد از ۵ شش سال کار مستمر در حیطه کودک استراحتی بکنم.

گرچه اصلا خستگی برایم نداشت ولی نیازبه یک به روز رسانی دارم که هم خودم را و هم برنامه آینده ای را که قرار است کار شود با انرژی بهتر و مطالعه بهتری در کار کودک شروع بکنم.

این برنامه از کی روی آنتن شبکه دنا می رود؟

احتمالا از اواسط سال آینده به روی آنتن می رود ولی با اسم و شیوه کار جدیدی.

تا آماده شدن برنامه جدید آیا برنامه کودکی در شبکه دنا وجود دارد؟

داریم اما تهیه کننده و عوامل فرق می کنند و جناب آقای شعبانی کار را به عهده می گیرند با شکل و شمایل جیدد و برنامه جدید.انشا الله که کار خوبی باشد و بچه ها راضی باشند.

چطور مخاطبین کودک را جهت حضور در برنامه  شناسایی می کنید؟

ما به صورت پیامک از بچه ها می خواهیم که با برنامه ارتباط داتشه باشند و هم نظراتشون را بگویند و هم برای شرکت در برنامه اعلام حضور کنند.

در برنامه های گذشته مسابقه زنده تلفنی هم داشتیم که این مسابقه ها برنده داشت و جوایزی هم اهدا می شد که هر چه قدر جلو تر رفتیم شکل و شمایل برنامه عوض شد، مسابقه را حذف کردیم اما ارتباط با بچه ها همچنان برقرار بود پیامک های زیادی به صورت روزانه داشتیم که شاید در یک روز چیزی بالغ بر دو سه هزار پیامک داشتیم که بیشتر انها جهت شرکت در برنامه بود.

حتی از شهرستان های مختلف خارج استان نیز پیامک برای شرکت در برنامه داشتیم که یک رکورد برای برنامه های شبکه دنا محسوب میشود.

علی رضا احمدی - غنچه گلادر استان تا چه اندازه برنامه شما توانست جذب مخاطب داشته باشد؟

به طور دقیق نمی دانم اما دوستان اطلاعات برنامه ریزی که نظر سنجی کرده بودند شاید نزدیک به ۷۰ درصد بینندگان شبکه دنا برنامه غنچه گلا را دیدند و نه فقط کودک که حتی بزرگسالان هم این برنامه را می بینند.

تا حالا بیرون از استدیو هم ضبط داشتید؟

بله. آفیش های پرتابلی در برنامه داریم که معمولا بیرون از استدیو ضبط می شوند و محور اصلی شان معرفی استان است.

اجرای زنده هم داشتیم . در گچساران و دهدشت و تمام شهرستان های استان هم رفتیم و برنامه اجرا کردیم اما به صورت زنده نبود.ضبط کردیم و بعدا پخش کردیم چون امکانات اجرای زنده به مسابقات فوتبال یا رویداد های مهم محدود می شوند.

حوزه مخاطبان شما را چه محدوده سنی تشکیل می دهند؟

از خردسالان تا حتی حوزه اول و دوم راهنمایی را هم تحت پوشش قرار می دهیم

حد اقل از بچه های ۲ ساله تا ۱۰ الی ۱۲ ساله داریمو مخاطب اصلی ما بچه های خردسال هستند.

به خاطر خردسال بودن مخاطب و حاضرین در برنامه با مشکلی  هم مواجه شدید؟

مشکلات خاص خودش را دارد چون بچه هایی که هنوز تا مدرسه هم نرفته و با فضای آموزشی آشنا نیستند ،اینجا می آیند و اتفاقات جالبی در حین برنامه می افتد. بچه چون کوچک هست و خیلی از مسایل را شاید متوجه نشود.

به عنوان مثال وسط برنامه یکی از بچه ها دستشویی اش گرفته  وسط برنامه زنده امد به من گفت که عمو کجا باید بروم دستشویی؟

 وسط برنامه زنده است و کاری نمی شود بکینم، ولی من سعی کردم این اتفاقات را جزء بازی و کار خودم بیاورم. چون پلاتو و متن هایی که نوشته می شود دست مجری را باز گذاشتند.

اجرای کودک هم مثل کار چدی سیاسی و خبری  و غیره نیست که دست مجری بسته باشد. اجرا دست خود من هست و بچه هایی که همکاری می کنند بچه های کار کشته ای هستند.

موسیقی کار ما آقای بیضایی است که هم جزو انجمن موسیقی هستند و هم با کار کودک آشنا هستند و ما در این برنامه به اندازه ای از ایشان استفاده کردیم که حتی به عنوان صدا پیشگی برای صدای عروسک هم ازشان استفاده کردیم.

با توجه به کار چند ساله با کودکان عمده مشکلاتی  که در مواجه با کودکان استان مشاهده کردید چه بود؟

من نمی دانم به عنوان مشکل نگاه کنم یا پیشنهاد بدم؟

من می گویمم در حوزه کودک باید خانواده ها بیشتر دقت کنند و بچه ای که در اجتماع حاضر می شود به نوعی نماینده آن خانواده است در یک جمع.

خیلی از بچه هایی که اینجا می آیند خیلی کم رو هستند و وقتی از انها سوال می پرسم به سختی حتی جواب یک سوال ساده را می دهند.

ولی تمام سعیم را کردم که وقتی در این برنامه حاضر می شوند و یا حتی ارتباط تصویری داریم، با بچه ها دوست بشوم و با زبان خودشان حرف بزنم.

 

من سال های اول کار خیلی سختم بود و واقعا کار کودک علی رغم اینکه کار قشنگ و تمیزی هست و علی رغم نظرهای دیگری که می گویند کار راحتی است، کار خیلی سخت و حساسی است به خصوص هنگام اجرای برنامه.

نمی گویم من کار سختی را دارم انجام می دهم ولی نیاز به تجربه دارد و من در دو سه سال اول به خوبی نمی دانستم چجوری باید این برنامه را اجرا کنم ولی الان  دستم امد و می دانم وقتی بچه ای که پای تلویزیون نشسته و شبکه را عوض می کند وقتی تصویر من را می بیند چه کار کنم که شبکه را عوض نکند که برود و شبکه های دیگر  را ببیند.

به خصوص بچه های هم استانی خودمان.

به نظرتون در این زمینه موفق بودید؟

بله واقعا بچه ها تجربه پیدا کردند توی کار کودک

الان نزدیک به چهار پنج سال است همه داریم همین کار کودک را انجام می دهیم

و دیگر دستمان آمد و حتی بچه هایی که برای حضور در برنامه می آیند از در ورودی که داخل می شوند می دانیم که کجا باید بنشینند چه سنی باشد چه جوری باشد که تصویر برداران بتوانند کادر را ببنند و …

در سطح شهر هم با بچه ها برخورد دارید؟ چه واکنشی نشان می دهند؟ شما چه برخوردی دارید؟

بله. با توجه به کار بیرونی  که دارم انجا م می دهم و با توجه اینکه بین مردم و بچه ها هستم خیلی از بچه ها وقتی بیرون مرا می بینند و می شناسند می آیند و سلام و علیک می کنند و صحبت می کنند.

بیرون از برنامه همون عموی مهربون غنچه گلا هستید یا ..؟

سعی کردیم اینجوری باشم

حتی در برخورد با بچه خودم همیشه این مد نظرم هست که بچه من مرا در برنامه های تلویزیون می بیند و دوست دارد که  رفتاری از من ببیند که دقیقا اونی هستم که اون تو هستم.

نه اینکه وقتی تو جامعه و در خانه هستم شخص دیگری باشم.

نه همیشه سعی کردم اونی باشم که در برنامه تلویزیونی دارم کارم را ارائه می دهم.

خیلی از پدر مادرها هستند و مشکل بچه هایشان را می گویند و می گویند شما بهش گوش زد کنید.

مثلا غذا نمی خورد یا وقتی بیدار می شود دست و صورتشس را نمی شوید و …

من می گویم و او هم قبول می کند.

و این انژی می شود در وجود من و فردا روزی که می روم سر برنامه با انرژی بیشتر حاضر می شوم…

انتهای پیام/گ

نظرات کاربران

شبکه اطلاع رسانی دانا
قلم_گزینشی