نظرخواهی

آیا ازعملکرد مهدی روشنفکر در توسعه شهرستان های بویراحمد، دنا و مارگون راضی هستید؟

تازه های سایت

26. ارديبهشت 1393 - 16:58
سیدضیاء هاشمی،معاون امور فرهنگی وزارت علوم در سخنان قبل از خطبه های نماز جمعه تهران به ایراد سخنرانی پرداخت.

به گزارش چهار فصلبه نقل از خبرنگار واحد مرکزی خبر؛ سید ضیا هاشمی در سخنان قبل از خطبه های نماز جمعه تهران با اشاره به برنامه های متنوعی که روزهای گذشته با عنوان هفته خوابگاه های دانشجویی پی گیری و برگزار شد به سنت حسنه اعتکاف در دانشگاه های کشور اشاره کرد و گفت: امکانات و ظرفیت دانشگاه ها پاسخگوی فقط نیمی از دانشجویان مشتاق به اعتکاف بود.


معاون امور فرهنگی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری اضافه کرد: سنت اعتکاف از مظاهر ترویج دین در مراکز علمی و دانشگاه در این راه پیشگام است.


دکتر هاشمی با بیان این که دانشگاه میزبان حرکت های دینی و اعتقادی است؛ گفت: حرکتی که در وزارت علوم آغاز شده در راستای تحقق اسناد بالادستی و دانشگاه اسلامی است.


وی افزود: در این راه همواره به راهنمایی مراجع و علمای دین در زمینه فرهنگ، علم و آموزش نیاز داریم.


معاون امور فرهنگی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری گفت: روزهای گذشته زمینه و فرصتی برای توجه به بخشی از مسائل دانشگاه ها فراهم شد و در هفته گذشته مسئولان دانشگاههای کشور و مردم توجه مضاعفی به موضوع خوابگاه ها داشتند.


 هاشمی به سنت حسنه وقف اشاره کرد و افزود: این سنت حسنه موجب شده است تا خیران فراوانی در حوزه خوابگاه سازی فعال شوند.


وی اضافه کرد: تاکنون350خیر به کمک وزارت علوم آمده و توانسته اند حدود120 هزار متر مربع فضای خوابگاهی بسازند و بیش از50هزار متر مربع نیز در دستگاه ساخت دارند.


معاون امور فرهنگی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری گفت: در حال حاضر فقط برای چهل درصد دانشجویان خوابگاه داریم و شصت درصد نیاز بی پاسخ مانده است.


دکتر هاشمی افزود: به طور میانگین در هر اتاق دانشجویی شش نفر در حال سکونت هستند که این میزان باید به چهار نفر در هر اتاق کاهش یابد و دولت به شدت نیازمند کمک مردم و مشارکت خیران است.


وی اضافه کرد: در زمینه تأمین مسکن دانشجویان متأهل و تسهیل امکان ازدواج دانشجویان نیازها فراوان است و امروز فقط پاسخگوی یک چهارم مسکن دانشجویان متأهل هستیم.


معاون امور فرهنگی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری گفت: در حوزه دانشگاه و دانشکده سازی و همچنین تجهیز مراکز علمی، آزمایشگاه ها و کتابخانه ها و تامین تجهیزات نیز خیران فعال هستند.


دکتر هاشمی افزود: وزارت علوم در پی آن است با تقویت گفتمان علم و فناوری در جامعه زمینه را برای ورود خیران به سرمایه گذاری در بنیادهای خیریه، دانشگاه ها، مراکز و پارک های علم و فناوری فراهم کند.


وی با اشاره به تاریخچه سنت وقف و سرمایه گذاری در حوزه های علمیه، نظامیه ها، مراکز تعلیم و تربیت گفت: چه نیکوست در اوضاع کنونی نیز مردم این سنت را در کشور ترویج کنند.
معاون امور فرهنگی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در ادامه به ارائه گزارشی از تلاش های وزارت علوم در حوزه علم و فناوری اشاره کرد و گفت:


در چند ماه آینده اولین کشتی تخصصی پژوهشی ایران در خلیج فارس به آب انداخته می شود.


دکتر هاشمی افزود: همچنین تا یکی دو سال آینده شاهد پرتاب ماهواره زلزله شناسی آیات خواهیم بود.


وی طرح جلوگیری از ورود ریزگردها به دشت های خوزستان و سایر مناطق کشور را مورد اشاره قرار داد و افزود: این طرح عظیم حتی در کشورهای دیگر نیز پی گیری می شود.


وی گفت: در روزهای گذشته نیز شاهد تفاهمنامه وزارت علوم با وزارت صنعت و دیگر دستگاه ها در حوزه صنعت بودیم که اجرای طرح هایی با حدود100ها میلیارد تومان سرمایه گذاری را در حوزه نفت، پتروشیمی و صنایع دفاعی شاهد خواهیم بود.


هاشمی با اشاره به این که هزینه های مراکز علمی و طرح های تحقیقاتی همواره تامین شده است؛ افزود: تلاش کردیم حمایت های مادی و معنوی خود را از طرح های تحقیقاتی بر طبق آموزه های دینی ادامه دهیم.


وی گفت: در پی تجاری سازی علم و اقتصادی کردن فعالیت مؤسسه های دانش بنیان هستیم چرا که محور اقتصاد مقاومتی اقتصاد دانش بنیان است.


هاشمی افزود: در حوزه آموزشی نیز در پی تغییر الگوی ترکیب ساختار جمعیت هستیم.


وی گفت: ما هم اکنون چهار میلیون و300هزار دانشجو داریم که90درصد آن در مقطع کارشناسی، 9 درصد نیز در مقطع کارشناسی ارشد و یک درصد در مقطع دکتری مشغول به تحصیل هستند.


 هاشمی افزود: وزارت علوم در پی آن است تا دانشجویان مقطع کارشناسی ارشد را به سی درصد و مقطع دکترا را به سه و نیم درصد افزایش دهد.


وی گفت: در حوزه فرهنگی نیز سند دانشگاه اسلامی نصب العین ما قرار گرفته است و این سند باید با قدرت و جدیت پی گیری و اجرا شود.


 هاشمی افزود: باید همچنین تصویر درستی در حوزه فرهنگ داشته باشیم و دانشگاه در اجرای طرح های فرهنگی باید پیشگام باشد.

انتهای پیام/گ

نظرات کاربران

قلم_گزینشی
شبکه اطلاع رسانی دانا